کاش خود را به جای خانواده زندانیان می گذاشتند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» عبدالله نوری در دیدار خانواده مجید توکلی:

علی توکلی، برادر مجید توکلی، دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنیک، در دیدار با عبدالله نوری خبر از وضعیت نامناسب جسمانی برادرش داد. وی با اعلام اینکه خانواده وی “شرایط بسیار سختی را تجربه می کنند”، از عدم امکان تماس مجید با خانواده گلایه و با این حال، روحیه مجید توکلی را همچنان بالا توصیف کرد.

 مجید توکلی عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر که پس از سخنرانی روز ۱۶ آذر در این دانشگاه بازداشت شده بود، از آن زمان تا کنون در سلول انفرادی به سر می برد. چندی پیش اعلام شد که وی به ۸ سال و ۶ ماه زندان محکوم شده است. این حکم شامل ۲ سال حبس به علت توهین به رهبری و ۶ ماه حبس به دلیل توهین به رییس جمهوری است.

توکلی در این مدت تنها یک بار موفق به ملاقات با خانواده اش شده و اجازه هیچ گونه تماس تلفنی نداشته است.

برادر توکلی همچنین با اشاره به بیماری مادرش، از شرایط  سخت خانواده خود برای پیگیری وضع برادرش خبر داد و اینکه مجبورند هر بار از شیراز به تهران مسافرت کنند.

در این دیدار که عبدالله نوری، وزیر کشور دوران اصلاحات میزبان خانواده مجید توکلی، دانشجوی دربند دانشگاه پلی تکنیک و تعدادی از اعضای انجمن اسلامی این دانشگاه بود، پدر و برادر مجید توکلی با اشاره به محدودیت ها و اعمال فشار های غیر قانونی بر این فعال دانشجویی، از جمله مانع تراشی در دادن وقت ملاقات، نگهداری در سلول انفرادی در حین بازجویی و حتی پس از تشکیل دادگاه، ممانعت از رفتن به هواخوری (از زمان بازداشت تا مدتی قبل)، ممانعت از ورود خانواده و وکیل به دادگاه انقلاب و حتی ممانعت از تماس تلفنی، شجاعت و صراحت مجید توکلی در سخنرانی ۱۶ آذر را عامل اصلی این غرض ورزی ها خواندند. آنها در ادامه فشار های غیر قانونی بر مجید توکلی و خانواده اش را موجب تشدید بیماری پدر و مادر این دانشجوی زندانی دانستند.

خانواده  توکلی با اشاره به بازداشت های قبلی مجید توکلی در سال های ۸۶ و ۸۷ دلیل اصلی بازداشت های پیاپی فرزندشان را فعالیت های نقادانه و آزادیخواهانه ی وی به عنوان یک فعال دانشجویی دانستند.

عبدالله نوری در این دیدار با اشاره به خاطرات خود از زندان، خطاب به خانواده توکلی گفت: “شرایط سختی که بر شما و دیگر خانواده زندانیان می گذرد برای من کم و بیش قابل درک است. ای کاش مسئولین خود و خانواده هایشان را برای دقایقی به جای خانواده زندانیان قرار می دادند و آنچه را در آن شرایط برای خودشان انتظار داشتند برای دیگران هم همان گونه عمل می کردند.”

نوری با اشاره به راهکارهای برون رفت از بحران فعلی گفت: “حکومت با دلجویی از خانواده زندانیان شاید بتواند راه نفوذ و تأثیری بر زندانیان بیابد و بالعکس با سختگیری نسبت به خانواده زندانیان که در بسیاری از موارد هیچ نقشی در موضع گیری های زندانی هم ندارند زندانی و خانواده را نسبت به حکومت به شدت بدبین می کنند.”

نوری همچنین صبر و تحمل در مقابل شداید و سختی ها را تنها راه موجود در وضعیت کنونی دانست.

 

اعلام تاریخ دادگاه بهاره هدایت

همزمان وکیل بهاره هدایت، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم و مسئول روابط عمومی این تشکل، خبر از برگزاری دادگاه این فعال دانشجویی در 15 اردیبهشت ماه سال جاری داد.

حجتی، وکیل بهاره هدایت به ایلنا گفته که هنوز موفق به مطالعه کامل پرونده موکل خود نشده  و تصریح کرده است که: “با توجه به برگزاری جلسه دادگاه موکلم در ۱۵ اردیبهشت ماه، تاکنون موفق به مطالعه تمام پرونده هدایت نشده ام”.

پیش از این اعلام شده بود درخواست خانواده و وکیل هدایت برای تبدیل قرار بازداشت وی به وثیقه، رد شده است.

دادگاه، اتهامات بهاره هدایت را مواردی چون عضویت در طیف علامه دفتر تحکیم وحدت، مصاحبه با رسانه های داخلی و خارجی، توهین به رهبری و رییس جمهور، تبلیغ علیه نظام و سیاه نمایی اعلام کرده است.

پیش از این اعلام شده بود دادستان تهران در ملاقات با بهاره هدایت، خبر از این داده که در صورت نپذیرفتن  اتهامات از سوی بهاره هدایت، وی حداقل به 15 سال زندان محکوم خواهد شد.

 

اجرای حکم یک فعال دانشجویی

شعبه اجرای احکام شهرستان هشتگرد در استان تهران، کاوه رضائی را به منظور اجرای حکم یک سال و نیم حبس تعزیری احضار کرد.

پیشتر، شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، حکم یک سال و نیم حبس تعزیری این فعال دانشجویی را عینا تایید کرده بود.

کاوه رضائی از فعالان سابق انجمن اسلامی دانشجویان همدان و عضو کمپین یک میلیون امضا بنا بر شکایت مطروحه توسط وزارت اطلاعات به اتهام “تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی ایران” و “توهین به بنیان‌گذار جمهوری اسلامی” با استناد به مواد ۵۰۰ و ۵۱۴ قانون مجازات اسلامی، در دادگاه انقلاب کرج به ترتیب به شش ماه و یک سال زندان محکوم شده بود.

وی در اواخر سال ۸۷ توسط ماموران وزارت اطلاعات شهرستان هشتگرد دستگیر و به وزارت اطلاعات همدان انتقال داده شده و پس از ۹ روز بازداشت با وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شده بود. رضایی در شهریور ماه ۸۸ نیز بازداشت شد و پس از دو روز با قرار کفالت آزاد گردید. همچنین، ‌رضائی در ابتدای سال ۸۷ از دانشگاه بوعلی سینای همدان اخراج شد.

 

دانشگاه شریف: آزادی دانشجوی دربند

میترا عالی دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی دانشگاه شریف و فارغ التحصیل دانشگاه امیرکبیر، از زندان اوین آزاد شد.

میترا عالی در اواسط اسفند و زمانی که مشغول تدوین پایان نامه کارشناسی ارشد خود بود بازجویان با وی تماس گرفتند و از او خواستند برای پس گرفتن وسایل شخصی خود به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات مراجعه کند. پس از مراجعه این دانشجو، مأموران وزارت اطلاعات وی را بازداشت و به بند 209 اوین منتقل کردند.این دانشجوی دانشگاه شریف، روز یک شنبه با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.