ترکان و رقابت صنعتی در آب‌گوشت بُزباش

نویسنده
حسین محمدی

» مخالفت اصولگرایان با اظهارات مشاور روحانی

سخنان اکبر ترکان، مشاور ارشد حسن روحانی، درباره توان ضعیف صنعتی ایران، با اعتراض اصول‌گرایان مواجه شده و آن‌ها سخنان وی را مخالف اقتصاد مقاومتی توصیف کرده‌اند.

ترکان در یک سخن‌رانی در جمع “مدیران خودروساز و قطعه‌ساز”، گفته بود: “اگر تعرفه واردات برداشته شود، قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را نخواهیم داشت”.

این سخنان ترکان اما با واکنش اصول‌گرایان مواجه شده. رضا رحمانی، رییس کمیسیون صنایع مجلس، در این‌باره به خبرگزاری نسیم گفت: “این اظهار نظر بر خلاف اقتصاد مقاومتی واصول و مبانی شعار «ما می‌توانیم» است”.

به گفته رحمانی “کشور ما در حال حاضر علاوه بر صنعت خودرو و قطعه سازی در بسیاری از صنایع قابلیت حضور در بازارهای جهانی را دارد و این اظهار نظر به هیچ وجه صحیح نیست. در صنعت خودرو به دلیل برخی مشکلات مدیریتی بعد از برداشتن تعرفه واردات از لحاظ قیمت قابلیت رقابت با دیگر کشورها را نداریم اما این دلیل نمی شود که توانایی های داخلی را نفی کنیم”.

هم‌زمان فرهاد رهبر، رییس سابق دانشگاه تهران، نیز از ترکان دعوت کرد تا “هزاران کار علمی دانشگاه‌ها را ببیند” تا “تصور نکند فقط توانایی تولید آبگوشت داریم”.

وب‌سایت جهان‌نیوز، نزدیک به علی‌رضا زاکانی نیز سخنان ترکان را بازخوانی “سخنان تقی زاده” توصیف کرد و نوشت: “سخنان مهندس ترکان یادآور جملات روشنفکران دوره طاغوت است از جمله حسن تقی زاده که گفته بود: «ما باید از فرق سر تا نوک انگشتان پا فرنگی شویم» یا رزم آرا (نخست وزیر وقت) که اظهار داشته بود: «ایرانی ها بدون کمک غرب یک لولهنگ (آفتابه) نمی توانند بسازند”.

 این چندمین بار است که مسوولان دولت روحانی مسائلی از این دست را مطرح می کنند. در یکی از پر سر و صداترین موارد، محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه، در جمع دانشجویان دانشگاه تهران گفته بود: “آیا فکر کردید آمریکا که می تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟”

 این سخنان ظریف با اعتراض گسترده اصول‌گرایان و برخی مسوولان نظامی مواجه شد. نمایندگان مجلس نیز در این‌باره به روحانی و ظریف تذکر دادند.

 چند ماه بعد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم در یک سخن‌رانی از “برخی از کسانی که جایگاهی برای حرف زدن دارند” و در اصل مساله‌ی پیشرفت علمی کشور تردید می‌کنند”، انتقاد کرد و گفت که بیان این سخنان را “مصلحت” ندانسته و آنها را “از روی بی‌اطلاعی” می‌داند.

 وی اضافه کرده بود: “یک وقتی یکی از مسوولین کشور درباره‌ی مسایل نظامی یک نظری داده بود که خب مطابق واقع نبود؛ بنده گفتم یک «تور نظامی» برای مسوولین کشور قرار بدهید؛ بیایند یک خرده‌ای در محیط‌های نظامی گردش کنند، حقایقی را، واقعیاتی را ببینند، معلوماتشان نسبت به موجودیِ نظامی کشور بالا برود”.

 اشاره‌ی او به توری نظامی بود که از سوی وزارت دفاع برای محمدجواد ظریف برگزار شده بود. ظریف پس از بازدید از بخشی از صنایع نظامی ایران، گفته بود: “صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران، الگویی برای پیشرفت صنایع مختلف کشور است”.

 رهبر جمهوری‌اسلامی در همان سخن‌رانی بدون نام بردن از مسوولان وزارت علوم و رضا فرجی‌دانا، گفته بود: “در مورد مسایل علمی هم متاسفانه گویا همین‌جور است؛ باید یک «تور علمی» بگذاریم برای مسوولین در بخش‌های مختلف”.