امت موفق

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

این آیت الله سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه گفته که “امتی موفق خواهد بود که تسلیم ولی خدا باشد.” از همین جمله چند نتیجه اخلاقی و تعداد زیادی نتیجه غیراخلاقی می شود گرفت:

اول اینکه، علت ناموفق شدن مردم ایران معلوم می شود، چون شکی در این نیست که ملت ما هرچه شده باشد، موفق نشده. بنابراین علتش همین است که مردم ما تسلیم ولی خدا نشدند، و درست برعکس ملت هایی مثل سوئد و فنلاند و آمریکا و هلند همه شان تسلیم ولی خدا شدند، حالا آن ها اینقدر ناقص العقل هستند که اسم ولی خدا را می گذارند، نخست وزیر، یا قانون اساسی این دیگر به برادر سعیدی مربوط نیست.

دوم اینکه، موفقیت این چیزهای زمینی مثل رفاه و عدالت و سلامت اجتماعی و امنیت و توسعه و اینها نیست، چون همه اینهایی که گفتم مال خر است، و موفقیت یعنی همین که تورم و بیکاری و بی سوادی و ناکارآمدی و دزدی و هیزی و بقیه این کارها اسمش موفقیت است و ما تا به حال کور بودیم و اینها را نمی دیدیم. منتهی ما تا حالا فکر می کردیم ملت ایران تسلیم ولی خدا نیستند.

سوم اینکه، این مسائل نسبی است، یعنی مثلا عده ای از مردم موفق ترند، که اینها تسلیم ولی خدا هستند، مثلا همه آن هزار نفری که در دولت احمدی نژاد از دکل بگیر تا هواپیما و شمش طلا و اینها را سرقت کردند یا اختلاس کردند، یا فرماندهان سپاه که الآن بچه هاشان مازارتی و فراری و پورشه سوار می شوند، اینها همه تسلیم ولی خدا بودند، آنهایی هم که هشت شان گرو نه شان است، همانهایی هستند که تسلیم ولی خدا نبودند.

یعنی کلا این را در نظر داشته باشیم که اگر نمی توانیم به موفقیت برسیم، یکی از راههای موفق شدن این است که به هر چی رسیدیم، مثلا تورم یا بیکاری، یا تحریم، یا جنگ، اسم اینها را بگذاریم موفقیت. این جوری هم زودتر به نتیجه می رسیم و هم زودتر به آن چیزی که می رسیم، اسمش را می گذاریم نتیجه.

 

مصباح و مادرش

یعنی بعضی اوقات نماز آدم را هم ضایع نی کنند، فکر کن تا می خواهی قنوت بگویی، یک دفعه بخش خصوصی آن بانوی مورد شکایت می آید جلوی چشم آدم و نماز آدم را باطل می کند. البته آدم باید ایمانش هم قوی باشد، ولی این دلیل نمی شود که اگر آدم ایمانش قوی نبود، یک دفعه وسط نماز آدم خانم دمی مور وارد شود و استریپ تیز کند جلوی آدم و تمام ایمان آدم به باد برود. یعنی کلا منظورم این است که بعضی اوقات یک حرف هایی می زنند که آدم یک تصوری پیدا می کند که اصلا شوخش شم قشنگ نیست، مثلا همین که فلانی گفته بود، آیت الله خامنه ای موقع تولد گفته “ یاعلی”، یعنی فرض کن آدم با این جمله بلافاصله یک تصویر ذهنی پیدا می کند. حالا لازم نیست شما نسبت به بخش خصوصی مامان رهبری تصویر ذهنی پیدا کنید، ولی حتی لازم هم نباشد، دست خود آدم که نیست، خوب به ذهنش می رسد.

منظورم این است که این حرفی که پسر حاج آقا مصباح درباره مامان بزرگش گفته چنین تصویری را به وجود می آورد. پسر تقی مصباح، گفته: “مادر حاج آقا در زمان حاملگی خواب دیده بود که قرآن متولد شده است.” یعنی چطوری شده بود؟ شاید این قرآن هم مثل آن لامپ کذایی که از آن خانم کذایی متولد شده بود، قبلا به یک شکلی مصرف غلط شده بود. یا شاید ممکن است که مادر حاج آقا را قبلا در بیمارستان مسلمین در قم عمل آپاندیس کرده بودند، و جراح مذکور در هنگام جراحی داشته قرآن تلاوت می کرده و بعد آن را اشتباها جا گذاشته توی شکم بیمار. این چیزها که بعید نیست، بعضا دیده شده که کلی آچار و پیچ گوشتی و سه پایه و خمپاره و پروژکتور در اندرون مامان خسته دل علما کشف شده. بالاخره راه دوری هم نمی رود.

اصلا همین احمدی نژاد مادرش خواب دیده بود که لامپ زائیده، یا مادر رحیم مشائی خواب دیده بود که موقع وضع حمل یک دکل ۷۸ میلیارد دلاری از بخش خصوصی مادرش خارج شده، البته دقیقا معلوم نیست که وارد شده یا خارج شده، ولی به هر حال در رفت و آمد بوده و همین جوری هم غیب شده. یا مثلا همین کوچک زاده، مادرش خواب دیده بود که موقع زایمان تعدادی سنگ از اندرون خسته دل مامانش پرت شده بیرون و شیشه های را شکسته و بعد یک صدای “شششششزززززم” آمده و یکی با مشت گره کرده پرت شده بیرون و شروع کرده به دادن فحش خواهر و مادر به همگان.

حتی در روایت داریم که مادر علی آبادی خواب دیده بود که شکسپیر به همراه دوره کامل آثارش با یک فرهنگ صد هزار واژه ای وبستر از مادرش متولد شده، یا همین سردار رادان که مامانش خواب دیده بود که دو تا بطری و یک آفتابه قرمز زائیده است، یا محسنی اژه ای که مادرش خواب دیده بود که اسپیلبرگ دکتر زنان و زایمانش بوده و کوسه زائیده و تمام افرادی که در اتاق عمل بودند خورده است. یعنی می خواهم بگویم این طوری نیست که آن طوری نباشد، بالاخره مامان آدم خواب می بیند و زلزله نازل می شود. من فکر کنم اگر مامان مصباح خواب دیده که قرآن زائیده است، احتمالا مادر قرائتی خواب دیده که یک دوره سی جلدی تفسیر المیزان وضع حمل کرده است. واقعا قدیم ها خیلی زایمان سخت بود.