معاون احمدی نژاد: داروی گیاهی بخورید!

نویسنده
فیروزه متین

» هشدار درباره قطع ورود دارو و عقبگرد ۱۰۰ ساله

با ادامه بحران ارزی در کشور و تاثیر آن بر خرید دارو، و در شرایطی که واردکنندگان دارو خبر تخصیص ارز مرجع که بانک مرکزی آن را وعده داده بود تکذیب می کنند، بازارهای کشور به لحاظ میزان داروی مورد نیاز به مرز”هشدار” رسیده است.

علاوه بر این ، عدم وجود داروی کافی در کشور موجب شده تا باند های قاچاق داروی تقلبی در کشور فعال شوند و احتمال بروز یک فاجعه انسانی را تشدید کنند.
بنا به گزارش مهر، روز گذشته ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در سخنانی گفته است: “در حال حاضر یکسری دارو در گمرک کشور مانده است که شرکت‌های دارویی برای ترخیص آن اقدام نمی‌کنند زیرا منتظر هستند تا وضعیت اختصاص ارز دارو مشخص شود. دولت چند وقت پیش اعلام کرد که دارو از این به بعد ارز مبادله‌ای می‌گیرد ولی بعد از مدتی متوجه شدند که این کار اشتباه است چون دارو از نان شب هم واجب‌تر است زیرا می‌توان به جای نان گندم، جو مصرف کرد ولی یک مریض نمی‌تواند دارو مصرف نکند چون بیماریش وخیم می‌شود. شرکت‌های دارویی منتظر هستند تا ارز دارو از نظر تخصیص ۱۲۰۰ تومانی یا ۲۴۰۰ تومانی مشخص شود تا آن زمان داروهایشان را از گمرک ترخیص کنند. این در شرایطی است که این شرکت‌های دارویی به دنبال سودهای کلان خود هستند زیرا اگر دارو را با هر ارزی دریافت کنند می‌خواهند با قیمت بالاتری به مردم بفروشند و به فکر گرفتاری مردم نیستند”.

او افزوده است: “بسیاری از شرکت‌های دارویی بزرگ دنیا تصمیم گرفته‌اند دیگر به ایران دارو ارسال نکنند و بر این مبنا کارمندان خود که در ایران مشتری پیدا می‌کردند را مرخص کرده‌اند زیرا عنوان می‌کنند که ارسال دارو به ایران دیگر سودی ندارد و اگر هم سودی داشته باشند پول آن به موقع پرداخت نمی‌شود. این در شرایطی است که معاونت سابق سازمان غذا و دارو بخشنامه‌ای را مصوب و اعلام کرده بود مبنی بر اینکه شرکت‌های دارویی دیگر حق تبلیغ داروهایشان را در ایران ندارند و این به معنای آن است که ما یک عقب گرد ۱۰۰ صد ساله به گذشته خواهیم داشت. به هرحال بسیاری از هزینه‌های کنگره‌های علمی و پزشکی را شرکت‌های دارویی تامین می‌کنند و وقتی آنها نتوانند در ایران تبلیغ دارو خود را داشته باشند که بسیار هم این کنگره‌های علمی و پزشکی برای متخصصان ضروری است هیچ انگیزه‌ای برای حضور این شرکت‌های داروسازی خارجی در ایران نیست. این در شرایطی است که یک پزشک نیز باید از داروهای جدید برای درمان بیماران خود مطلع شود و اگر این داروهای جدید تبلیغ نشود مسلماً دانش پزشکی کشورمان یک عقب گرد ۱۰۰ ساله خواهد داشت”.
او می گوید: “میلیون‌ها دلار دارو در گمرک کشور به دلیل عدم مشخص شدن ارز همچنان در انبارها باقی مانده است.سازمان غذا و دارو باید هر چه سریعتر مصوبه قبلی خود مبنی بر منع تبلیغ داروهای خارجی در کشور را باطل کند و به شرکت‌های وارداتی نیز فشار لازم را بیاورد تا آنها داروهای مورد نیاز مردم را از گمرک ترخیص کنند که لازمه همه این موارد مشخص شدن تکلیف ارز دارو است”.
در همین حال گزارش های محلی حاکی از افزایش قاچاق داروهای تقلبی به بازار کشور است؛داروهایی که ماه گذشته مصرف آنها منجر به مرگ دستکم پنج  شهروند شد. تنها در روز و شب گذشته نیروهای پلیس یک محموله یک تنی از داروی غیر مجاز را در اندیمشک و ۳۲۹۴ بسته داروی غیرمجاز را از اسلامشهر کشف و جمع آوری کرده اند.
در همین باره، سایت تابناک در گزارشی به نقل از حیدر محمدی، بازرس ویژه سازمان غذا و دارو می نویسد: “احتمال رونق گرفتن بازارهای غیرمجاز و زیرزمینی توزیع دارو از جمله ناصرخسرو درصورت رشد قیمت داروها به ویژه اقلام گرانقیمت و کمیاب، وجود دارد و به همین خاطر در سال جاری بر میزان نظارت و بازرسی‌ها از مراکز پخش و سایر زنجیره‌های توزیع دارو افزوده شده است”.
در همین حال گزارش هایی درباره عوارض جانبی داروهای بیهوشی وارد اتی در این مدت منتشر شده که رئیس سازمان دارو و غذا آن را انکار و تکذیب کرده است.
به گزارش ایسنا، حسن امامی رضوی گفته: “مبنای چنین شبهاتی در اذهان مردم درست نیست. اطلاع‌رسانی به مردم باید مبتنی بر شواهد باشد، در مجموع شواهدی مبتنی بر عارضه‌دار بودن داروهای بیهوشی وجود ندارد و مطالعات مختلف چنین موضوعی را نشان نداده است. داروها هیچ تغییری نکرده‌اند و سازمان غذا و دارو از منابع مختلف داروی مورد نیاز کشور را تهیه می‌کند”.

 شرایط بحرانی دارو در کشور که علاوه بر کمبود و گرانی ، با ورود داروهای تقلبی و عدم همکاری شرکت های بیمه روز به روز تشدید می شود به جایی رسیده که معاون اول محمود احمدی نژاد دیروز به مردم توصیه کردبه “داروی گیاهی” روی بیاورند.
به گزارش ایرنا، محمد رضا رحیمی گفته است: “در شرایط فعلی ما از استفاده از طب ایرانی - اسلامی غفلت کرده‌ایم و باید آن را زنده کنیم و به آن افتخار کنیم. در خود کشورهای غربی بیشتر از داروهای گیاهی استفاده می‌شود و آنها داروهای شیمیایی‌شان را با قیمت بالا برای ما می‌فرستند و حتی بر روی مردم برخی از کشورها داروهای جدید خود را آزمایش می‌کنند. تاکنون وزارت بهداشت ۷۰۰ مجوز برای انواع داروهای گیاهی صادر کرده است. من به مردم توصیه می کنم که به خوردن داروی گیاهی روی بیاورند”.