سلیمانی وارد بغداد شده

نویسنده
ای بی سی نیوز

» تحلیل آ ب ث از ادامه درگیری های داعش

او فرماندهی سپاه قدس را برعهده دارد؛ یکی از واحدهای بسیار آموزش دیده سپاه پاسداران که سال ها نیز آفت دستگاه های غربی بود.

مشخصات او یکی از بدشگون ترین مشخصاتی است که در نزد دستگاه های اطلاعاتی غربی وجود دارد و دیوید پترائوس، فرمانده پیشین نیروهای آمریکایی در عراق، از او به عنوان “چهره ای به واقع منحوس” یاد می کند. نام او قاسم سلیمانی است و یکی از وحشت آفرین ترین عواملی است که در جنگ پنهان خاورمیانه حضور پررنگ دارد. اکنون حکومت جمهوری اسلامی وی را در رأس گروهی سرباز کارکشته به بغداد اعزام کرده تا به دولت نوری المالکی در دفاع از بغداد و در برابر پیشرفت شورشیان داعش یاری برساند.

ژنرال سلیمانی ارشدترین فرمانده سپاه قدس است که یکی از واحدهای ویژه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی محسوب می شود. سپاه قدس سال ها در جنگی پنهان در عراق علیه آمریکا و بریتانیا فعالیت می کرد. واشنگتن و لندن این روزها حدس می زنند که ممکن است ایران پس از سال ها خصومت به شورشیان سنی نزدیک شود.

به گفته دستگاه های غربی، سلیمانی طی سال ها دشمنی میان ایران آیت الله ها و کشورهای غربی، مغز متفکر حملات متعدد علیه اهداف بریتانیایی و آمریکایی در منطقه بوده است. سلیمانی همچنین به عنوان مسؤول آموزش یک گروه پیکارجوی شیعه که علیه نیروهای آمریکایی و بریتانیایی در عراق مبارزه می کردند شناخته می شود. این شخصیت نظامی ایرانی همچنین به عنوان مسؤول آموزش گروه “عصائب اهل الحق”، گروهی وابسته به حزب الله لبنان که در سال ۲۰۰۷ موجی از حملات را علاوه بر کشتن پنج نظامی آمریکایی در پایگاه شان در کربلا انجام داد، شناخته می شود.

نیروی هوایی ویژه بریتانیا در پاسخ به این حملات، قیس الخزعلی، رهبر این گروه، و همچنین چند تن از رهبران آن را دستگیر کرد. ولی “عصائب اهل الحق” یکی از مشاوران بریتانیایی و چهار محافظ را در بغداد ربود. مشاور در ازای آزاد شدن الخزعلی باز پس داده شد. چهار محافظ در زمان اسارت شان کشته شدند و سپس جنازه های آنان در ازای دیگر زندانیان این گروه معاوضه گردید.

 

نقشه علیه سفیر سعودی

در سال ۲۰۱۱، وزارت خزانه داری آمریکا نام سلیمانی را به دلیل مشارکتی که گفته می شد در سوءقصد علیه سفیر عربستان در واشنگتن برعهده داشته، در لیست شخصیت های ایرانی مورد تحریم قرار داد. یک سال بعد رد او در سوریه گرفته شد که در آنجا به عنوان مشاور حکومت بشاراسد در مبارزه علیه شورشیان فعالیت داشت.

منابع دیپلماتیک این شخصیت تاریک را به عنوان یکی از “حسابگرترین و بی رحم ترین عوامل در کل منطقه” معرفی می کنند. نفوذ وی در کشورهای افغانستان، سوریه، عراق و لبنان به خوبی قابل مشاهده است. اکنون دیپلمات ها و دستگاه های اطلاعاتی باید این موضوع را ارزیابی کنند که این دشمن پلید تا چه میزانی در تبدیل شدن به یک متحد در عراق پیش خواهد رفت.

منبع: آ ب ث، ۱۹ ژوئن