شرکت پژو قربانی جنگ آمریکا علیه ایران

نویسنده

» گزارش مدیا لیبر:

خبرهای بد پشت هم ردیف می شوند. شرایط بد در مورد شرکت پژو باعث شده تا این شرکت ۲۵۰۰ پست شغلی را در آزمایشگاه ها و ۸۰۰۰  مورد را در کارخانه های مختلف خود ملغی اعلام کند. اینها همه به دلیل همسویی فرانسه با سیاست های ضد ایرانی ایالات متحده است.

شرکت پژو هر ساله در حدود ۷۰۰ هزار اتومبیل را در بخش صادرات به فروش می رساند. از این میزان تعداد ۴۵۸ هزار خودرو در سال ۲۰۱۱ در ایران فروخته شده. این رقم در برابر رقم فروش پژو در همان سال در فرانسه [تعداد ۴۴۱ هزار و ۷۹۰ خودرو] به خوبی نشان از رونق این اتومبیل در بازار ایران دارد. صادرات این شرکت تنها در شش ماه اول سال ۲۰۱۲ تعداد ۲۰۰ هزار خودرو کاهش داشته و چشم پوشی شرکت پژو از بازار پرسود ایران صرفاً به دلیل همسویی با سیاست های نومحافظه کاران آمریکایی در واشنگتن بوده است. باز هم نومحافظه کاران آمریکایی!

پژو که در سال ۲۰۱۰ سود فراوانی برد و در سال ۲۰۱۱ در حدود ۲۰۰ میلیون یورو را میان سهامداران خود توزیع کرد، امروز به دلیل افول بازار اروپا، به ویژه اسپانیا و ایتالیا، با وضعیت خطرناکی مواجه شده.

این شرکت در ماه فوریه تصمیم گرفت از ماه مارس به بعد ارسال محموله های خود به مقصد ایران را به حال تعلیق درآورد. این تصمیم خطرناک می تواند منجر به ازمیان رفتن ۸۰۰۰ پست شغلی در این شرکت صنعتی بزرگ شود. در ماه آوریل نیز تصمیم بر آن شد که بازار ایران به طور کامل از برنامه این شرکت خارج شود و این درحالی است که نزدیک به ۳۰ درصد بازار ایران از آن پژوست و این شرکت از سال ۱۹۷۸ در ایران فعال است. درواقع این شرکت توانسته شرایط نامناسب بسیاری را در این کشور پشت سر گذارد: انقلاب اسلامی، جنگ ایران و عراق، دو جنگ خلیج فارس و همچنین تحریم های متعدد بین المللی. “ایران خودرو” به عنوان شریک محلی این شرکت، مدل های ۴۰۵ و ۲۰۶ را در ایران مونتاژ می کرد.

پژو در ماه فوریه سال جاری با شرکت جنرال موتورز ادغام شد و اعلام کرد که فعالیت های خود با ایران را متوقف خواهد کرد. رییس شرکت پژو برای ازبین بردن سوءتفاهمات در این خصوص گفت: “این تصمیم برای پاسخ به فشارهای جنرال موتورز اتخاذ نشده. ما در برابر یک وضعیت ژئوپلیتیک پیچیده قرار داریم و تحریم های مطروحه، به ویژه در قبال بانک ها، دیگر این امکان را به ما نمی دهد که بتوانیم بودجه فعالیت های خود را در ایران تضمین کنیم.”

 

واقعیت این است که گروه “متحد علیه ایران هسته ای” که توان اش در ایجاد خرابکاری بسیار قابل توجه است، شرکت جنرال موتورز را تهدید کرده که ممکن است مورد تحقیق کنگره قرار گیرد. در همین راستا، این شرکت چند ملیتی آمریکایی با پژو ادغام شد تا با اعمال فشارهای لازم بتواند این شرکت فرانسوی را به توقف هرچه سریعتر فعالیت هایش در ایران مجاب سازد. رونوشت ایمیل هایی که به رییس جمهور اوباما، دانیل آکرسون، رییس جنرال موتورز، و فیلیپ وارن، رییس پژو ارسال شده را می توان در سایت گروه “متحد علیه ایران هسته ای” مشاهده کرد.

در دو ایمیلی که به رؤسای این دو شرکت صنعتی ارسال شده، آمده است که روندی از تحریم ها علیه ایران اعمال گردیده و شرکت های آمریکایی از همکاری با شرکت های ایرانی منع شده اند. این درحالی است که در سال های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ در حدود ۵۰ میلیارد دلار برای نجات شرکت جنرال موتورز هزینه شده و وزارت خزانه داری آمریکا به میزان ۳۲ درصد در این اقدام مشارکت داشته. در نتیجه همکاری جنرال موتورز با شرکتی که به وضوح با یک حکومت مسؤول در مرگ نظامیان آمریکایی و سازمان ناتو در ارتباط است کاملاً غیرقابل قبول می نمود. به همین دلیل در نامه ای خطاب به جنرال موتورز که در قالب اولتیماتوم آمده نوشته شده: “لطفا تا قبل از تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۱۲ به ما اطلاع دهید که آیا به فعالیت های پژو در ایران پایان خواهید داد یا خیر.”

درست چند روز پس از انتخاب فرانسوا اولاند، میشل روکار، نخست وزیر سابق فرانسه،  طی یک مأموریت مخفی به ایران رفت. او در زمان دیدار از ایران با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، سعید جلیلی، مذاکره کننده اصلی پرونده هسته ای، و همچنین علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امور خارجه مجلس، مذاکره کرد. به علاوه، میشل روکار با مسؤولان گروه سیتروئن و پژو نیز دیدار کرد. بدون اینکه از این سفر یک نتیجه فوری بگیریم، تنها کافی است اظهارات رییس جدید ستاد مأموریت های رییس جمهور را بشنویم تا بهتر به اهداف این سفر پی ببریم: “من فکر نمی کنم که ۷ درصد مشارکت جنرال موتورز در شرکت پژو بر روابط میان ایران خودرو و پژو تأثیرگذار بوده باشد.” پس یا میشل روکار خیلی خود را بزرگ فرض کرده، یا اینکه همه مسایل به صورت وارونه مطرح شده اند.

در عین حال، ایران خود را برای یک جنگ کامل آماده می کند. مسؤولان نظامی درحال حاضر بروشوری را تحت عنوان “شش ماه اخیر” توزیع کرده اند و در آن ذهن عوامل خود را برای درگیری با غرب آماده نموده اند. این موضوع با ظهور امام غایب نیز متقارن شده است. در چنین شرایطی است که می بینیم رهبر انقلاب علی خامنه ای برای اولین بار از ملت ایران می خواهد خود را برای جنگ آماده کنند. این دیگر صرفاً ایجاد یک وضعیت وخیم اقتصادی و کاهش ارزش سهام در جهان نیست، بلکه به خطر انداختن کل بشریت است. به واقع که عاقبت خوشی از این داستان انتظار نمی رود.

منبع: مدیا لیبر، ۲۰ ژوئیه