احتمال دست‌یابی به توافق هسته‌ای ضعیف است

نویسنده

محمدحسن آصفری٬ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ گفت که  احتمال دستیابی به توافق هسته‌ای در این دور از مذاکرات ضعیف است.

این نماینده با اشاره به این‌که «توافق برد - برد» تنها توافق هسته‌ای خوب است٬ اضافه کرد: «به این مذاکرات خوشبین نیستیم. برای رسیدن به توافق خوب باید هردو طرف امتیازاتی به هم بدهند. جمهوری اسلامی ایران امتیازات خوبی به طرف مقابل داده ولی اقدام عملی و عینی‌ای از طرف مقابل شاهد نبوده است». 

دور جدید مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ در نیویورک برگزار می‌شود. دو طرف پیش از این مهلت رسیدن به توافق هسته‌ای را تا آذرماه تمدید کرده بودند. زمانی که به گفته دو طرف قابل تمدید نخواهد بود. 

آصفری درباره «توافق خوب»اضافه کرده: «تحریم‌ها باید به کل کنار گذاشته شود. مدت برداشتن تحریم‌ها باید کمتر از دوسال باشد. اگر غیر از این باشد این توافق غیرقابل قبول است. ما همیشه گفته‌ایم آماده شفاف‌سازی به دنیا هستیم و آماده‌ایم هرگونه تضمینی غربی‌ها بخواهند به آنها بدهیم… ولی درخواست‌های غیر قانونی آنها را نمی‌پذیریم. اماکن نظامی ما جزو اسرار مملکتی هستند. در سفر اخیر آمانو به ایران، سایت پارچین برای اعتمادسازی بیشتر به او نشان داده شد تا مطمئن شوند ما چیز مخفی نداریم».

این نماینده مجلس اضافه کرده: «از طرف ما مانع جدی‌ای برای رسیدن به توافق وجود ندارد. ما آماده رسیدن به این توافقیم ولی خوشبین نیستیم که آنها توافق را بخواهند. آنها بحث هسته‌ای را به عنوان اهرمی برای فشار به ما استفاده می‌کنند و مطمئن باشید بعد از بحث هسته‌ای آنها به دنبال حقوق بشر و بحث تسلیحات نظامی ما می‌روند».