تکنوکرات ها مخالف ولی فقیه اند

نویسنده
آرش معتمد

» تحلیل های تازه سرداران سپاه

سرداران سپاه دیروز هم در ادامه حضور خود در عرصه های  سیاسی، از یک سو به تحلیل جریانات سیاسی کشور نشستند و از سوی دیگر حضور نظامیان در برخوردبا جریانات سیاسی را انکار کردند.سردارمحمد علی جعفری در جمع نمایندگان مجلس خبرگان ضمن معرفی سه جریان اصلی مخالف “ولایت فقیه” همچنان ادعای پیشین خود پیرامون کشته شدن نیروهای بسیج در ناآرامی های پس از انتخابات راتکرار کرد؛ همزمان فرمانده سپاه محمدرسول الله ادعای مهدی کروبی پیرامون”پادگانی” شدن پایتخت توسط نهادهای نظامی در روز 22 بهمن را رد کرد.

فرمانده سپاه روز گذشته در جمع نمایندگان خبرگان رهبری از برخورد جدی مردم با مخالفین دولت که وی “فتنه گران” نامید سخن گفت و بدون توضیح اینکه “مردم” از دید وی شبه نظامیان بسیج و نیروهای لباس شخصی هستند یا خیر تصریح کرد: “مردم در برخورد بافتنه گران بسیار جدی بودند که در قالب دفاع از نظام هم اصول و ارزش‌ها مخدوش نشود. “

سردار محمد علی جعفری که روز چهارشنبه به عنوان شخصیت مدعو در مجلس خبرگان رهبری پیرامون حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سخنرانی می کرد، در اظهاراتی تازه “تکنو کرات ها” و  “تجدید نظر طلب ها” را در کنار  آنچه وی “ضد انقلابیون” نامید به عنوان سه جریان مخالف اصل ولایت فقیه توصیف کرد و فعالیت های این سه بخش را چنین بر شمرد: “عبور ازقانون، تضعیف جایگاه ولایت فقیه و استحاله انقلاب اسلامی جزوترفندهای گروه فتنه از قبل از انتخابات و وقایع پس از آن بود.”

 اصلاح تکنوکرات ها به طور خاص به آن جمله از سیاستمدارانی اطلاق می شود که از فن سالاری در سیاست و وجود متخصصان در اقتصاد استقبال می کنند. در ادبیات سیاسی ایران عموما هاشمی رفسنجانی- رئیس مجلس خبرگان- شاخص ترین سیاستمداری است که از وی به عنوان یک تکنوکرات یاد شده است، حزب کارگزاران سازندگی نیز که به هاشمی نزدیک است از سوی ناظران سیاسی به عنوان تشکلی تکنوکرات شناخته می شود.

اصلاح تجدیدنظران طلبان نیز به تازگی از سوی طیف های تندرو سپاه و حامیان دولت علیه مخالفان محمود احمدی نژاد به کار برده می شود. برخی کارشناسان “تجدیدنظرطلب” را اصطلاحی جدید در ادبیات اصولگرایان برای مخاطب قرار دادن “اصلاح طلبان” معرفی می کنند.

 

از شهدای بسیج سخن نمی گویند

فرمانده سپاه همچنین به انتقاد از شیوه های “دشمنان خارجی” در تبلیغات گسترده پیرامون آن دسته از اعضای جنبش سبز که پس از اعتراضات گسترده علیه انتخاب مجدد احمدی نژاد در خیابان توسط نیروهای نظامی و شبه نظامی کشته شدند پرداخت و در تشریح “مظلوم انقلاب”  مدعی شد: “مظلومیت انقلاب در این قضیه آن قدر عمیق است که هنوز هم نمی‌خواهد از شهدای مردمی و بسیجی این فتنه اخیر سخن گوید.”

اظهارات روز چهارشنبه محمدعلی جعفری در راستای اظهاراتی است که وی اواخر تابستان پیرامون کشته شدن 13 بسیجی ایراد کرده بود. فرمانده سپاه در آن زمان گفته بود: “در این ناآرامی‌ها 13 نفر از نیروهای بسیجی شهید شدند و شش الی هفت نفر نیز از مردم عادی که بعضا سابقه بسیجی نیز داشتند با ترورهای کور به شهادت رسیدند.”

 

آمار ضد و نقیض سرداران

در ماه شهریور همچنین حسین طائب فرمانده وقت بسیج و سردار عبدالله عراقی فرمانده وقت قرارگاه محمد رسول الله  ـ فرماندهی سپاه تهران- به ترتیب تعداد  کشته شدگان بسیجی را “هفت” و “نه” اعلام کرده بودند.گفتنی است سردار عراقی یک ماه بعد در سیزدهم مهر رقم “دوازده” را به عنوان تعداد کشته های نیروهای بسیجی اعلام کرد.

اظهارات مقامات سپاه پیرامون کشته شدن نیروهای شبه نظامی بسیج در حالی مطرح می شود که این نهاد نظامی تاکنون از انتشار اسامی کشته شدگان وابسته به بسیج خودداری کرده است. همچنین سپاه تشییع جنازه رسمی و یا مراسم بزرگداشتی برای افرادی که کشته شدگان بسیج می خواند ترتیب نداده است.

این در حالی است که کمیته ویژه ای که از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی ـ رهبران سیاسی جنبش سبز- برای اعلام رسمی کشته شدگان جنبش سبز تشکیل شد، اسامی دقیق 72 تن از کشته شدگان را اعلام و تصریح کرد احتمال افزایش آمار کشته شدگان وجود دارد. همچنین در راهپیمایی مخالفان محمود احمدی نژاد در روز عاشورا نیز مقامات انتظامی دست کم کشته شدن هفت تن از حامیان جنبش سبز از جمله خواهرزاده میرحسین موسوی را تایید کردند.

 

سپاه تهران را پادگانی نکرد

اما در خبری دیگر، سردار همدانی در پاسخ به بیانیه اخیر مهدی کروبی که گفته بود نیروی‌های نظامی و امنیتی، در روز 22 بهمن تهران را به یک “پادگان” تبدیل کرده بودند، اظهارنظر دبیرکل حزب اعتماد ملی را ناشی از “یاس” دانست و گفت: “این افراد قبل از روز 22 بهمن بسیارامیدوار بودند که این روز روز وزن کشی خواهد بود و آنها با این کارمی‌توانند مطالبات خود را از نظام بگیرند. اما زمانی که امید‌های آنها به یاس تبدیل شد، طبیعی است که چنین اظهار نظر‌هایی کنند.”

مهدی کروبی در بیانیه اش به طور مستقیم به سپاه پاسداران اشاره نکرده است اما به هر حال به کارگیری لفظ “پادگان” که معمولا برای نهادی نظامی به غیر از پلیس به کار برده می شود، به نقش  سپاه در نظامی کردن فضای تهران 22 بهمن نظر دارد. امافرمانده سپاه تهران نقش سپاه در “پادگانی” کردن پایتخت در سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب 57 را انکار کرد و نیروی انتظامی را “تنها مسئول برقراری نظم” در آن روز نامید.با این حال وی در بخش دیگری از گفتگویش با خبرگزاری ایلنا اظهاراتی مطرح کرد که از نقش سپاه در آنچه مهدی کروبی “پادگانی” کردن تهران نامیده است، خبر می دهد: “اگر قرار باشد در اروپا اجلاسی برگزار شود، آن شهر نظامی می‌شود. جای تعجب است که این افراد برچه اساسی این مطلب را می گویند در حالیکه ما در قبل از 22 بهمن نزدیک به 100 نفر از منافقین و انجمن پادشاهی که به دنبال ترور و بمب گذاری بودند را دستگیر کرده بودیم.چگونه می توان امنیت مردم را نادیده گرفت.”

مهدی کروبی در بیانیه ای که روز دوشنبه منتشر کرد، با انتقاد از اینکه رسانه های داخلی حامی دولت تصاویر “لشگرکشی” نیروهای نظامی را نادیده گرفتند نوشت: “آن‌ها با هر حرکت و نشانه‌ای از عدم موافقت با وضع موجود، به‌شدت برخورد‌ می‌کردند و آن‌را خفه می‌کردند. طرفه آنکه، حتی یک تصویر از این همه لشگرکشی و پرتاب نارنجک‌های اشک‌آور و ضرب و شتم شما مردم، در رسانه‌های داخلی نشان داده‌نشد!”

این کاندیدای معترض همچنین در  انتقاد از فضای نظامی تهران در راهپیمایی 22 بهمن آن را نشانه “ترس و ضعف” حاکمیت توصیف کرده بود: “آیا فکر می‌کنند مردم فشار نیروهای انتظامی و لباس‌شخصی‌ها با قمه و باتوم و گاز فلفل، برای جلوگیری از پیوستن خدمتگزاران نظام و ایران به خیل خروشان‌شان را نمی‌بینند؟ آیا تصور می‌کنند که مردم متوجه ترس و ضعف حاکمیت نشده‌اند”؟

با این همه فرمانده قرارگاه محمد رسول الله ادعا می کند که اقدامات اخیر سپاه در راستای “خدمت گذاری” به مردم است: “به ما حقوق می‌دهد و ما نیز خدمت‌گذار آنها هستیم وموظفیم که برای آنها امنیت را برقرار کنیم که در صورت کوتاهی آنها حق محاکمه ما را دارند.”

سپاه که از سوی برخی ناظران سیاسی به عنوان اصلی ترین نهاد نظامی سرکوب کننده مخالفین دولت پس از انتخابات 22 خرداد شناخته می شود تاکنون به طور رسمی کشته شدن هیچ یک از شهروندان توسط نیروهای این تشکل نظامی  را نپذیرفته است.