خامنه‌ای اجازه مذاکره داد، نه رفاقت با آمریکا

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» عضو مجلس خبرگان رهبری:

در حالی که برخی خبرها حکایت از “مصالحه هسته‌ای” ایران و آمریکا دارد، احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد و عضو مجلس خبرگان گفته آیت‌الله خامنه‌ای “اجازه مذاکره داد، نه دوستی با آمریکا”.

علم‌الهدی در جمع برخی دانشجویان اصول‌گرای دانشگاه تهران، گفت: “برخورد رهبر معظم انقلاب با همه جریان‌ها همین است، گفتند برویم مذاکره کنیم، رهبری نیز اجازه دادند اما اجازه مذاکره دادند نه اجازه رفاقت”. او همچنین از دولت روحانی پرسید: “شما بناست مذاکره کنید با رفاقت”؟ به گفته این عضو مجلس خبرگان “حق نداریم شعار رفاقت باکسی دهید که نظام ۳۵ سال است با او در جنگ است و استکبار هم با تمام قدرت برای براندازی این نظام تلاش می‌کند”.

وی همچنین با اشاره به سخنان اخیر حسن روحانی درباره منتقدان دولت، در پاسخ به او گفت: “این‌که شما بیایید مردم را مسخره کنید و دست بیندازید که شما به کت‌وشلوار وزیر خارجه ایراد گرفتید؛ حرف این نیست، حرف این است که در روزی که سه میلیون نسخه نشریه به پیامبر ما فحش می‌دهد و آمریکا حمایت می‌کند، وزیر خارجه ما با وزیر خارجه آمریکا در خیابان‌های ژنو قدم می‌زدند”.

در جریان مذاکرات هسته‌ای میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ محمدجواد ظریف و جان کری با هم مذاکره کردند. در جریان مذاکره‌ها، این دو ۱۵ دقیقه در خیابان‌های ژنو پیاده‌‌روی کردند؛ اقدامی که با انتقادهای اصول‌گرایان مواجه شد و آن‌ها به همین دلیل ظریف را به مجلس احضار کردند.

حسن روحانی ابتدای هفته جاری در پاسخ به منتقدان ظریف گفته بود: “یکی ایراد بگیرد که تند و کند راه رفت، یکی کتش کج بود، یکی عینکش چه جور بود، اینها که حرف نشد”.

روحانی روز گذشته نیز در اصفهان، بار دیگر از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت کرد و گفت: “تیم مذاکره‌کننده ایران، مورد تایید همه مسوولان عالی نظام است و رهبر انقلاب نیز چندین بار این تیم را مورد تفقد قرار داده‌اند”.

اشاره وی به حمایت‌های آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری‌اسلامی است. رهبر ایران تاکنون چند بار از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای حمایت کرده، گرچه تاکید کرده که مذاکره با آمریکا را در نهایت مفید نمی‌داند.

روز دوشنبه نیز خبرگزاری فارس - نزدیک به سپاه پاسداران - گفت‌وگویی با مهدی مصطفوی، عضو منصوب آیت‌الله خامنه‌ای در شورای راهبردی روابط خارجی، منتشر کرده بود. مصطفوی با اشاره به این‌که “نمی‌خواهم بگویم کار قشنگی انجام شده و انتقاداتی که صورت گرفته نظرات عده‌ای دلسوزان نظام و مردم متعهد است”، گفته بود: “شرایطی که آقای ظریف در آن قرار گرفت، شرایط سختی بود و بالاخره مذاکرات، مذاکرات سنگین و پیچیده‌ای است. در این شرایط طرف گفتگو پیشنهاد می‌کند چند دقیقه‌ای با هم قدم بزنیم؛ ایشان هم نتوانست این درخواست را رد کند و آن کار انجام شد. اما بپذیرید شرایط عادی نبود، یعنی طوری نبود که دو نفر در شرایط عادی تصمیم بگیرند با هم قدم بزنند”.

اکنون نیز علم‌الهدی درباره دولت روحانی گفته است: “ما دولت و وزیر خارجه را قبول داریم زیرا رهبری آنان را تایید کردند و مخالفت با دولت، مخالفت با رهبری است اما ما با دولت حرف داریم، آیا افق آرمانی انقلاب را می ببینیم یا چند قدم جلوی پای خودمان، ما می‌گوییم کسی باید وزیر باشد که افق آرمانی انقلاب را ببینید”.

سخنان روحانی هم‌زمان با آن بیان شده که خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که ایران و آمریکا در حال مصالحه‌ای هستند که براساس آن “ایران تعداد بیشتری از سانتریفوژهای خود را فعال نگه دارد، اما کارایی آن‌ها در حد پایینی بماند، بدین ترتیب قابلیت بالقوه ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای کاهش خواهد یافت، بدون اینکه مجبور به برچیدن تعداد زیادی از سانتریفوژهای خود شود”.

خبر این مصالحه احتمالی در حالی منتشر شده که سال گذشته آیت‌الله خامنه‌ای درباره مذاکره با آمریکا گفته بود: “در همین مذاکرات گوناگونی که در این روزها انجام می‌گیرد، ملت ایران این مذاکرات را زیر نظر داشته باشند؛ اظهارنظرهای بی‌ادبانه مسوولان آمریکایی را مردم ببینند، زیر نظر داشته باشند، دشمن را بشناسند. بعضی‌ها می‌خواهند نظر مردم را از دشمنی دشمن منصرف کنند؛ نه، ببینید دشمنی را”.

هم‌زمان وب‌سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری، گفت‌وگویی با محمود نبویان، نماینده مجلس منتشر کرده. نبویان در این‌ گفت‌وگو به انتقاد از مذاکره میان ایران و آمریکا پرداخت و گفت: “آقا در مورد اینکه چرا مذاکره را پذیرفتند چه گفتند؟ آقا در چند جا جواب دادند. در یک جا می‌فرمایند عده‌ای سر کار آمده‌اند و می‌گویند اگر با امریکا رابطه درستی را برقرار کنیم، منطقی حرف بزنیم، با امریکا تعامل، مذاکره و رابطه داشته باشیم، مشکلات حل می‌شوند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند این‌طور نیست. آنها اصرار کردند. بالاخره هم آمده و حاکم شده‌ و حکومت را به دست گرفته‌اند و می‌گویند می‌توانیم حل کنیم. آقا می‌فرمایند بیایید انجام بدهید. یک بار این تجربه را انجام دادیم و همه جا را متوقف ساختیم، دو سال در فاصله سال ۸۲ تا ۸۴ کشور را عقب انداختیم. دو باره همان تیمی که در آن سال‌ها دو سال کشور را عقب انداخت، سر کار آمده است و می‌گوید دو باره باید تجربه کنیم و ادعایشان این است که اگر با امریکا رابطه داشته باشیم مشکلاتمان حل می‌شوند. آقا می‌فرمایند بروید مذاکره کنید. بعد خواهید دید این‌طور نیست و خوش‌بین نیستم. پس اصل موافقت با مذاکرات این است که عده‌ای با این تفکر سر کار آمده‌اند. قدرت هم در دستشان است و باید به اینها مجال داد تا معلوم شود درست می‌گویند یا نه. می‌بینیم پیش‌بینی مقام معظم رهبری درست است که هر وقت با امریکا تماس برقرار کردیم شکست خوردیم”.