آمریکا، متهم ردیف اول

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» واکنش جمهوری اسلامی به "بی‌گناهی مسلمانان"

رئیس جمهوری آمریکا، سرانجام روز چهارشنبه کشته شدن سفیر و سه دیپلمات این کشور در جریان حمله به کنسولگری این کشور در پایتخت لیبی را تایید کرد؛ رویدادی که تا کنون مشخص نیست مسئولیت آن به عهده چه گروه یا افرادی است. وزیر امور خارجه آمریکا یک “گروه کوچک وحشی” و برخی از رسانه‌های لیبی افراطیون سلفی ها را عامل این حمله دانسته‌اند.رسانه‌های جمهوری اسلامی هم اگرچه نوک پیکان حمله را به سوی سلفی‌ها گرفته اما سخنگوی وزارت خارجه ماجرا را به گردن آمریکا انداخته‌ و این کشور را باعث تقویت اسلام هراسی در دنیا معرفی کرده است.

برخی از گروه‌ها و تشکل‌های اسلامی در لیبی و کشورهای اسلامی مردم را به اعتراض به فیلمی دعوت کرده‌اند که به گمان آن‌ها محتوای آن “توهین” به دین اسلام محسوب می‌شود. گروه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی نیز در فراخوان‌های جداگانه ای از مردم خواسته‌اند روز پنجشنبه در اعتراض به انتشار این فیلم در ایران تظاهرات کنند.

 

کشته شدن چهار دیپلمات

دفتر رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور در بیانیه‌ای کشته شدن جان کریستوفر استیوینز، سفیر این کشور در لیبی و سه دیپلمات دیگر این سفارتخانه را تائید و محکوم کرد.

باراک اوباما، در بیانیه خود گفته است کشورش دستور داده بود که امنیت کامل پرسنل آن‌ها در لیبی تامین و به موازات آن تدابیر امنیتی برای محافظت از مراکز دیپلماتیک این کشور در سراسر جهان اتخاذ شود.

او کشته شدن چهار دیپلمات آمریکایی در لیبی را “نمود تعهد ایالات متحده به دادگری و آزادی در سراسر دنیا” دانسته است.

 پیش از صدور بیانیه رئیس جمهوری آمریکا، یک مقام مسئول در دولت لیبی با اعلام کشته شدن سفیر ایالات متحده، گفته بود هنگام حمله افراد مسلح به ساختمان کنسولگری در بنغازی، سفیر و سه تن از کارمندان سفارت آمریکا در یکی از اتومبیل‌های کنسولگری بودند که مورد اصابت راکت شبه نظامیان قرار گرفتند.

مقامات لیبی علت مرگ سفیر آمریکا در لیبی را «خفگی» ناشی از حمله افراد مسلح اعلام کرده‌اند.

 

سلفی‌ها یا “یک گروه کوچک وحشی”؟

در پی انتشار فیلم “بی‌گناهی مسلمانان” از سوی یک کشیش آمریکایی اهل ایالت فلوریدا، معترضان به آن در شهر بنغازی لیبی سه‌شنبه شب کنسولگری آمریکا در این شهر را هدف راکت قرار دادند.

بلافاصه پس از این حادثه وزارت خارجه آمریکا کشته شدن یک کارمند آن کشور در بنغازی را تایید کرد اما تا روز چهارشنبه نسبت به شایعات مربوط کشته شدن سفیر ایالات متحده واکنشی نشان نداده بود.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا بعد از این حمله که یک روز پس از سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر اتفاق افتاده، دستور داده است که تدابیر امنیتی در تمام مراکز دیپلماتیک این کشور در دنیا افزایش یابد. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هم روز چهارشنبه، ۲۲ شهریور ماه، حمله به کنسولگری این کشور در لیبی را محکوم کرد و مسئولیت آن را به “یک گروه کوچک و وحشی” نسبت داد. سران کشورهای غربی هم به شدت حمله به دیپلمات‌های آمریکایی در لیبی را محکوم کرده‌اند.

مسئولیت این حادثه را هنوز هیچ گروهی به عهده نگرفته است اما برخی از رسانه‌های لیبی ضمن متهم کردن سلفی‌های تندرو گفته‌اند این اقدام توسط گروهی به نام “انصار الشریعه” انجام شده، در حالیکه سخنگوی این گروه دست داشتن در این حمله را تکذیب کرده است.

سلفی به گروهی از مسلمانان اهل سنت گفته می‌شود که تنها راه نجات مسلمانان را بازگشت به قوانین قرآن و سنت، طبق فهم “سلف صالح” می‌دانند. این گروه با هرگونه پیروی از شاخه‌های گوناگون دین و کیش‌گرایی مخالفند و معتقدند متن قرآن و سنت برای پیروانشان تأویل پذیر نیست و عین‌‌ همان اصول باید اجرا شود. هدف اصلی این گروه مذهبی، تشکیل حکومت اسلامی است. سلفی‌ها بعد از تحولات سیاسی در کشورهای عربی نسبت به قبل فعال‌تر شده‌اند.

 

ادامه واکنش‌ها

فیلم “بی‌گناهی مسلمانان” در شبکه اجتماعی یوتیوب پخش شده است. این فیلم توسط فردی به نام سام باسیل، شهروند پنجاه و دو ساله آمریکایی، ساخته شده و یک شهروند مصری ساکن خارج از آن کشور آن را منتشر کرده است.

بخش‌هایی از این فیلم که در یوتیوب منتشر شده نشان می‌دهد که پیامبر اسلام به زنان توجه زیادی داشته است.

 ”بی‌گناهی مسلمانان” با واکنش‌های تندی از سوی برخی از مسلمانان و دولت‌های آنان روبرو شده است.

یک گروه از جوانان یمن اعلام کرده‌اند که در اعتراض به این فیلم قصد دارند از مقابل دانشگاه صنعا تا سفارت ایالات متحده راهپیمایی کنند. در عین حال اخوان المسلمین مصر هم در بیانیه‌ای این فیلم را “جنایتی نژادپرستانه” خوانده و از مردم خواسته علیه انتشار این فیلم دست به تظاهرات اعتراضی بزنند.

نمایش این فیلم واکنش رسانه های حکومتی در جمهوری اسلامی را نیز در پی داشته؛در همین راستا سایت افراطی رجا نیوز در گزارشی، حمله به سفارتخانه آمریکا در لیبی را نتیجه “تقویت گروه‌های سلفی در شمال آفریقا” دانست.

خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای امنیتی نظامی هم گزارش داده که سازمان بسیج مستضعفین در واکنش به آنچه “توهین به مقدسات مسلمانان” خوانده شده، با صدور اطلاعیه‌ای، از مسلمانان جهان خواسته است “خشم و انزجار” خود را نسبت به “طراحی ابلهانه و نفرت‌انگیز آمریکا” اعلام کنند.

ابوالفضل چمندی، دبیرکل اتحادیه حکومتی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشورنیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، گفته است اعضا و فعالان این گروه دانشجویی به همراه سایر دانشجویان تهرانی امروز، پنج شنبه مقابل سفارت سوییس در تهران (حافظ منافع آمریکا) تجمع می‌کنند.

ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی هم به نقل از رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه انتشار فیلم آمریکایی “اهانت آمیز ” نسبت به پیامبر اسلام را اقدامی “نفرت انگیز” دانسته و گفته است: “جمهوری اسلامی ایران توهین به مقدسات اسلامی را قویا محکوم نموده و با احساسات جریحه دار شده امت اسلامی، ابراز همدردی می‌کند.”

این مقام وزارت خارجه توضیح داده است که “دولت جمهوری اسلامی در ادامه هشدارهای قبلی تاکید می‌کند سکوت سیستماتیک و مستمر دولت آمریکا نسبت به اینگونه اقدامات منزجر کننده که در راستای اسلام ستیزی انجام می‌شود، عامل اصلی استمرار این اقدامات می‌باشد”.

جمهوری اسلامی پیش تر هم “اقدامات توهین آمیز” برخی شهروندان آمریکایی نسبت به دین اسلام را محکوم کرده و دولت این کشور را عامل و حامی چنین اقداماتی دانسته بود. ایالات متحده اما هر گونه توهین به ادیان و اقداماتی از این دست را تقبیح کرده است.