آلمان و چین هم نفت نمی خرند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» توقف تدریجی صادرات نفت

پس از توقف صادرات نفتی ایران به یونان و اسپانیا که رستم قاسمی وزیر نفت و وزیر خارجه اسپانیا خبر آن را دادند،این بار رسانه‌های جمهوری اسلامی از متوقف شدن صدور نفت به آلمان خبر داده اند. آنهم در شرایطی که برخی دیگر از سایت‌های خبری از احتمال توقف فروش نفت به شرکت انگلیسی ـ هلندی “شل” که یکی از بزرگ‌ترین خریدارهای نفت خام ایران است سخن گفته‌اند و رویترز هم خبر داده که فروش نفت به چین هم با مشکل مواجه شده؛کشوری که دومین مصرف کننده نفت جهان است، و از بزرگترین مشتریان نفتی ایران محسوب می شود.

 همزمان با اقدام جمهوری اسلامی مبنی بر توقف فروش نفت به کشورهای اروپایی، محمود احمدی‌نژاد، گفته است: “برخی‌ها به زعم خود با تحریم نفتی، می‌خواهند برای ایران مشکل درست کنند که باید بگویم اینقدر ذخیره داریم که اگر دو تا سه سال هم نفت نفروشیم کشور به راحتی اداره می‌شود.”

به دنبال آخرین بیانیه آژانس انرژی اتمی در مورد ایران که در آن نسبت به “ابعاد تسلیحاتی”برنامه انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی شده بود، بسیاری از کشورهای غربی صنایع نفتی ایران را تحریم‌ کردند. در تازه‌ترین نمونه خبرگزاری‌های جهانی از جمله رویترز اعلام کردند که یک شرکت بزرگ بیمه چینی از شرکت‌های زیر مجموعه خود خواسته است بیمه محموله‌های نفت ایران را از آغاز ماه جولای امسال قطع کند. رئیس سینوپک شانگهای هم گفته است به دلیل حساسیت وضعیت جمهوری اسلامی و تحریم های جهانی این شرکت در سال جاری نسبت به خرید از ایران “محتاط” خواهد بود.

 

احمدی نژاد:‌ همکارانم خنثی می کنند

خبرگزاری فارس روز چهارشنبه، ‌۲۳ فروردین ماه اعلام کرد که جمهوری اسلامی یک روز پس از قطع صادرات نفت به اسپانیا، صادرات نفت به آلمان را نیز متوقف کرد. این خبرگزاری منبع خبر خود را مشخص نکرده اما به نقل از پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی نوشته این اقدام در راستای مقابله با تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران صورت گرفته است.

مقامات رسمی جمهوری اسلامی و آلمان هنوز به این خبر واکنش نشان نداده اند.

یک روز قبل از این خبر اما برخی دیگر از خبرگزاری‌های حکومتی به نقل از منابع آگاه اعلام کرده بودند جمهوری اسلامی در واکنش به تحریم‌های اتحادیه اروپا عرضه نفت به اسپانیا را نیز متوقف کرده است. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانس پرس سخنگوی وزارت خارجه اسپانیا روز سه شنبه طی بیانیه‌ای با تایید خبر توقف صادرات نفت ایران به این کشور گفته اسپانیا از اواخر فوریه ۲۰۱۲ میلادی واردات نفت ایران را به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا متوقف کرده است. او در ادامه تصریح کرده این اقدام نتیجه منطقی حمایت اسپانیا از تحریمهای اتحادیه اروپا علیه ایران است.

پیش از این گزارش شده بود که جمهوری اسلامی فروش نفت به کشور یونان را هم متوقف کرده است. رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی در این مورد گفته بود: ‌”هم‌اکنون نفت ایران به کشور یونان نیز صادر نمی‌شود.”

این در حالیست که پیشتر یونان که از جمله قدیمی‌ترین و اصلی ترین مشتریان اروپایی نفت ایران است اعلام کرده بود “به علت عدم امکان پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران” واردات نفت خود از ایران را متوقف کرده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه، ۱۷ فروردین، این خبر را به نقل از دو کمپانی بزرگ یونانی خریدار نفت ایران اعلام کرده‌ بود؛ آنهم به خاطر “غیرممکن” شدن پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران که ناشی از گسترش تحریم‌ها علیه این کشور است.

جمهوری اسلامی پیشتر به هنگام گسترش تحریم ها علیه ایران،‌ غرب را تهدید کرده بود که صادرات نفتی‌اش را پیش از موعد مقرر قطع خواهد کرد. معتصم طاطایی، تحلیل گر مسائل اقتصادی خاورمیانه و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه لندن در مصاحبه با روز، هدف از این تهدید را شوراندن کشورهایی مانند یونان که با بحران اقتصادی شدیدی دست به گریبان هستند،علیه اروپا و آمریکا دانسته بود.

در تازه ترین واکنش مقامات جمهوری اسلامی به تحریم های غرب علیه ایران و وضعیت ایران در بازار جهانی نفت،‌ محمود احمدی نژاد گفته است:‌ “می‌خواهند نفت ما را تحریم کنند باید به آنها بگویم که اینقدر ذخیره داریم که اگر دو تا سه سال هم نفت نفروشیم کشور به راحتی اداره می‌شود”.

 رئیس دولت سپس افزوده است:‌ “همکاران بنده برای خنثی سازی توطئه‌ها فعال شده‌اند.”

 

توقف فروش نفت به شل؟

آخرین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی سال گذشته منتشر شد. در گزارش تاکید شده بود که “شواهدی در دست است که نشان می‌‌دهد جمهوری اسلامی ایران ممکن است تحقیقات مرتبط با ساخت جنگ ‌افزار هسته‌ای را به طور مخفیانه ادامه داده باشد”. این گزارش باعث شدت گرفتن دور تازه‌ای از تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی شد. تنها در یک مورد آذر ماه گذشته وزیران اتحادیه اروپا در نشست بروکسل علاوه بر تحریم ۱۴۱ شرکت و ۳۹ شخص ایرانی مرتبط با فعالیت هسته‌ای، بر سر ادامه گفتگو‌ها در مورد اعمال تحریم علیه بخش‌های مالی، حمل و نقل و انرژی جمهوری اسلامی نیز به توافق رسیدند.

 کشورهای اروپایی در این نشست فرصتی ۶ ماهه را برای خود درنظرگرفته بودند تا بتوانند منابع جایگزینی برای نفت ایران بیابند.

در همین راستا خبرآنلاین وبسایت نزدیک به اصولگرایان اعلام کرده است با افزایش بدهی نفتی شرکت شل به بیش از یک میلیارد دلار، ایران خواستار وصول این بدهی‌ها شده است و پیش بینی می‌شود در صورت ادامه شرایط موجود، فروش نفت به این شرکت انگلیسی –ـ هلندی متوقف شود.

شرکت انگلیسی-ـ هلندی شل یکی از بزرگ‌ترین خریداران نفت خام ایران است و تا پیش از افزایش تحریم‌ها به طور متوسط روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت ایران به این شرکت چند ملیتی فروخته شده است.

به گزارش خبر آنلاین همزمان با افزایش تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران، فروش روزانه نفت خام به این شرکت انگلیسی ـ– اروپایی با مشکلاتی همراه شده است.این مشکلات به ویژه با تحریم “سوییفت” عمده تر شده است.

در حال حاضر منابع حکومتی می گویند میزان صادرات نفت ایران به شرکت شل به حدود یکصد هزار بشکه در روز رسیده و این شرکت چند ملیتی برای معافیت از تحریم‌های نفتی ایران توسط اتحادیه اروپا مذاکراتی را با دولت انگلیس آغاز کرده است.

این اتفاقات در حالی می افتد که فشارهای جامعه جهانی از طریق افزایش تحریم ها به صورت روزافزون ادامه دارد. در تازه ترین مورد یک شرکت بزرگ بیمه چینی از شرکت‌های زیر مجموعه خود خواسته است بیمه محموله‌های نفت ایران را از آغاز ماه جولای امسال قطع کنند. چین بزرگترین خریدار نفت ایران است و به زعم کارشناسان این موضوع می تواند در راستای کاهش تدریجی واردات نفت چین از ایران ارزیابی شود.

 جمهوری اسلامی در شرایطی صادرات نفت به برخی از کشورهای اروپایی را متوقف کرده که قرار است روز شنبه مذاکرات هسته‌ای با گروه ۵+۱ را ازسربگیرد. مشخص نیست اقدامات این هفته جمهوری اسلامی چه تاثیری می تواند بر روی این نشست داشته باشد،‌ اما خبرگزاری فارس به نقل از تحلیلگران بی نام و نشان نوشته است:‌ “این اقدام می‌تواند فضای مذاکرات را به نفع ایران تغییر دهد.”