ارتباط تخم مرغ با استیضاح وزیر علوم

نویسنده
فیروزه متین

» بورسیه ها؛ کشمکش تازه دولت و پایداری

افشاگری های مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم در خصوص رانت ۳۰۰۰ بورسیه ای در دولت محمود احمدی نژاد، موجب شده تا جریان برخوردار از این بورس ها برای استیضاح وزیر علوم بسیج شوند.

در همین حال، برخی نمایندگان حامی دولت پیشنهاد داده اند که وزارت علوم با افشای فهرست دریافت کنندگان این بورس ها، به مقابله برخیزد.

به دنبال افشاگری وزارت علوم، کمیسیون آموزش مجلس که ریاست آن با محمد زاهدی، وزیر علوم دولت نهم است، نسبت به آن واکنش نشان داد و ادعا کرد که این بورس ها قانونی بوده است.اعلام این امر هم بر عهده قاسم جعفری، سخنگوی این کمیسیون و عضو حلقه پایداری گذاشته شده بود که بگوید: “پس از مباحث مطرح شده مشخص شد که افراد بورسیه هیچ مشکلی از نظر قانونی ندارند و تحصیل خود را بر اساس مقررات انجام می دهند”.

البته کامران دانشجو، وزیری که بورس ها در دوره او بین آقازاده ها توزیع شده نیز نسبت به اتهام وزارت علوم واکنش نشان داد و گفت: “درباره این مسأله در مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای بوده که توضیحات کافی درباره آن داده شده است که البته من در آن جلسه نبودم و مشکل خاصی هم نبوده و معتقد نیستم که این بورسیه‌ها غیرقانونی بوده است. نظر من این است که آنها کارنامه خود را ارائه کنند زیرا مردم از این اقدامات خوششان نمی‌آید”.

او افزوده: “غلط‌گیری، کارِ دولت ضعیف است و دولت قوی کارنامه خود را با دولت‌های قبلی مقایسه می‌کند. دولت بگوید در معیشت و اقتصاد مردم چه کرده و دلایل افزایش قمیت دلار، تخم‌مرغ و گوشت را توضیح دهد زیرا مردم از دولت توضیح می‌خواهند. بیان عدد «سه هزار» برای جوسازی است. مگر می‌شود پرونده سه هزار نفر غیرقانونی باشد؟ درباره این مسائل معاونان و مسئولان وقت به مجلس رفته و پاسخ کتبی داده‌اند و آقای ملاباشی و نائینی هم توضیح داده‌اند. دولت باید بگوید در طول یکسال گذشته در صنعت یا علم چه کرده است. ابتدا مسأله دانشجویان ستاره‌دار مطرح شد. ما توضیح دادیم که دانشجوی ستاره‌دار در زمان اصلاحات آغاز شد و آنها وقتی متوجه شدند نقشه آنها نمی‌گیرد در مورد بورسیه‌ها اظهارنظر کردند. شاید دولت می‌خواهد عدم کارآیی خود را با این صحبت‌ها پنهان کند. شما اگر می‌خواهید، استدلال مرا را بپذیرید و اگر هم می‌خواهید، نپذیرید”.

با وجود این انکارها، دیوان محاسبات هم که دل خوشی از دوره احمدی نژاد ندارد، به مسئله بورسیه ها وارد شد؛امری که مخالفان دولت کنونی را به فکر استیضاح فرجی دانا انداخت.

سایت انتخاب به نقل از “یک مقام ارشد وزارت علوم”، خبر جمع آوری امضاء توسط نمایندگان یک جریان خاص برای استیضاح وزیر علوم به علت افشای بورسیه های غیر قانونی دولت احمدی نژاد را فاش کرده و نوشته: “پس از افشای سه هزار بورسیه غیر قانونی در دولت احمدی نژاد جریان مخالف دولت که اتفاقا اسامی برخی از آنها و و نزدیکانشان در لیست بورسیه های غیر قانونی قرار دارد؛ حملات سنگین به دولت و وزارت علوم را درستور کار قرار دادند. در راستای همین حملات و فشارها دکتر مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم تاکنون ۳ بار به مجلس فراخوانده شده و پاسخگوی برخی نمایندگان خاص درباره اسناد و مدارک مربوط به بورسیه های غیر قانونی بوده است.علی رغم توضیحات و ارائه شواهد متقن از سوی وزارت علوم به این نمایندگان، جریان فشار در مجلس در حال جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر علوم است”.

او افزوده است: “هدف دولت و وزارت علوم از طرح موضوع بورسیه های غیر قانونی صرفا جلوگیری از روندهای غیر قانونی دولت قبل و تضییع حق دانشجویان و همه اصحاب دانشگاه است. وزارت علوم قصد ندارد درباره موضوع بورسیه های غیر قانونی با مخالفان دولت وارد جنگ شود یا با طرح اسامی برخی افراد خاص بورسیه شده به تنش سیاسی در کشور دامن بزند. در لیست بورسیه های غیر قانونی دولت احمدی نژاد، تضییع و باند بازی به صورت کاملا آشکار وجود دارد. مثلا در این لیست آمده فامیل یکی از مخالفان رسانه ای دولت، به صورت خانوادگی بورسیه شده اند. وزارت علوم صرفا به دنبال اجرای قانون و لغو بورسیه های غیر قانونی است و با همین نیت بوده است که از افشای برخی نام ها و نسبت ها خودداری کرده است”.

در واکنش به این تلاش ها، برخی از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیشنهاد انتشار جزئیات بورسیه های غیر قانونی توسط وزارت علوم را مطرح کرده اند.

به گزارش پیام نو،عبدالوحید فیاضی یکی از این نمایندگان است که گفته: “اگر وزارت علوم تا این حد به صحت ادعای خود اطمینان دارد، این اسامی را منتشر کند تا قانون درباره آن اجرا شود. به هر حال این ادعا مطرح شده و باید مشخص شود چقدر صحیح و چقدر ادعای بی مورد است”.

رضا صابری و عطا الله سلطانی صبور نیز در موضع گیری هایی مشابه، اظهارات فیاضی را تکرار کردند. سلطانی صبور به پیام نو گفته: “اکنون مردم و خانواده هایی که به موضوع بورسیه های تحصیلی اعتماد کرده بودند، بی انگیزه شده اند و این برای سیستم آموزش عالی ما سم مهلکی است و باید سریعتر تعیین تکلیف شود. هر کسی در هر مقامی از بورسیه های غیر قانونی استفاده کرده باید اعلام و مطابق قانونی مورد برخورد قرار بگیرد”.

جواد هروی، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس و مسئول رسیدگی به این پرونده نیز در گفت و گو با پیام نو تاکید کرده که به شدت موافق انتشار اطلاعات مربوط به ۳ هزار بورسیه یاد شده است.

او درباره تلاش زاهدی و برخی اعضای پایداری برای استیضاح فرجی دانا هم چنین اظهار نظر کرده است: “البته با توجه به ترکیب کمیسیون آموزش هم چنین تلاشی می تواند طبیعی باشد. در ترکیب ۲۵ نفره این کمیسیون ۱۲ نفر از فراکسیون اصولگرایان حضور دارند که بیشترین حضور اعضای این فراکسیون در یکی از کمیسیون های ۱۳ گانه مجلس است. رئیس این کمیسیون نیز محمد مهدی زاهدی، وزیر علوم دولت اول محمود احمدی نژاد و از نزدیکان جبهه پایداری است”.