کاندیدای تازه؛ جنجال زودهنگام

نویسنده
حسین محمدی

» مخالفت با جریان مشایی ادامه دارد

خبر احتمال نامزدی منوچهر متکی در انتخابات ریاست جمهوری آینده بر فهرست اخبارجنجالی و زودهنگام انتخاباتی افزوده شد. خبرگزاری پانا نوشته است که منوچهر متکی بعد از خداحافظی با صندلی وزارت امور خارجه، دفتری در شمال تهران تاسیس کرده ولی از علت تاسیس و فعالیت‌های آن اطلاعی در دست نیست.

این در حالیست که طی ماه‌های گذشته برخی از اصول‌گرایان از فعالیت‌های رحیم‌مشایی برای حضور در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری، ابراز نگرانی کرده‌اند. بنابراخبار منتشر شده توسط سایت‌های اصول‌گرا، رییس دفتر احمدی‌نژاد مدت‌هاست تلاش برای رسیدن به کرسی ریاست‌جمهوری را آغاز کرده است.

در روزهای گذشته زمزمه راه اندازی روزنامه‌ای از سوی رحیم‌مشایی به جنجال تازه ای در رسانه‌ها دامن زد. گفته می‌شود رحیم‌مشایی تلاش دارد برای انتشاردیدگاه‌های خود از همه طیف‌های روزنامه‌نگاران و از جمله روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب استفاده کند. سایت‌های اصول‌گرا با اعلام این خبر افزوده بودند که دستمزدهای روزنامه مشایی دو برابر دستمزدهای دیگر روزنامه‌‌هاست. چندی پیش رحیم‌مشایی با انتقاد از تحریف دیدگاه‌‌های خود گفته بود یک جریان بولتن‌نویس حرفه‌ای به صورت متمرکز، مشغول تولید خبرهای تحریف شده یا کاملا جعلی برای مراجع سیاسی و فرهنگی کشور هستند.

از سوی دیگر پیش از تعطیلات نوروزی یک عضو کمیسیون ماده ده احزاب اعلام کرده بود که هفت تشکل که مورد حمایت رحیم‌مشایی هستند درخواست مجوز کرده‌اند. پیش از آن نیز خبر اعلام موجودیت “جامعه وعاظ ولایی” که ازروحانیون طرفدار مشایی تشکیل شده است باعث بروز اعتراضاتی در میان اصول گرایان و به خصوص برخی از اعضای جامعه مدرسین شده بود.

در همین حال یک سایت نزدیک به احمدی‌نژاد نوشته است که برخی از اصول‌گرایان بر این عقیده هستند که جریان احمدی‌نژاد نباید تحت هیچ شرایطی در دور بعدی ادامه یابد. سایت “دولت یار” از مجلس و صدا و سیما با عنوان اصول‌گرایان مخالف ادامه کار جریان احمدی‌نژاد نام برده و نوشته  است که آن‌ها با در اختیار داشتن بودجه‌های جنگ نرم، بولتن‌های تخریبی فراوانی علیه دولت منتشر می‌کنند.

به نوشته دولت‌یار، این بولتن‌ها به صورت روزانه تهیه و برای اشخاص موثر در جمهوری اسلامی فرستاده می‌شود. این سایت ادامه داده است: یک نهاد بسیار موثر که بودجه‌های کلان دولتی برای مبارزه با جنگ نرم دریافت می‌کند، با اختصاص ساختمان مستقل و به‌کارگیری نیروهای حرفه‌ای به طور مشخص برای تخریب مشایی فعالیت می‌کند.

اکنون و با خروج رحیم‌مشایی از نهاد ریاست‌جمهوری، گمانه‌زنی‌ها درباره امکان حضور وی در انتخابات به شدت افزایش یافته است. پیش از این و به دنبال طرح برخی بحث‌ها از سوی مشایی درباره مسایلی چون مکتب ایرانی و یا بحث و ستایش وی از کوروش، برخی از رسانه‌های اصول‌گرا علت بیان چنین سخنانی را جذب برخی ازلایه‌های مردم برای انتخابات دانسته بودند.

همزمان با افزایش تحرکات اسفندیار رحیم مشایی برای مطرح کردن خود به عنوان  گزینه مورد حمایت محمود احمدی نژاد در دوره یازدهم ریاست جمهوری و پیوند زدن این تکاپو با ماجرای ظهور امام دوازدهم شیعیان، اصول‌گرایان واکنش گسترده‌ای را به این موضوع نشان داده و  بار دیگر نوک پیکان حملات این جریان، متوجه آنچه که جریان انحرافی و یا فتنه جدید شناخته می شود، شده است. از دیگر سو احمدی نژاد نیز با ارتقاء حمید بقایی، معاون گردشگری خود به معاونت اجرایی و سرپرستی نهاد ریاست جمهوری، بار دیگر نشان داد که حاضر به مصالحه بر سر جریان مشهور به  ”مشائی-بقایی” نیست.

این انتقادات باعث آن شده است که وب‌سایت‌های حامی مشایی نیز دست به حمله متقابل بزنند. پس از انتقادات شریعتمداری از رحیم‌مشایی، وب‌سایت “ابصار نیوز” با انتشار مطلبی خطاب به مدیرمسوول کیهان نوشته است: “چیزی که امروز عیان است این است که گویا دم شما هم امتداد‌‌‌ همان دم‌هایی است که  در جایی اظهار داشته بود آقایان محدوده دمشان را معلوم کنند تا ما پا روی آن نگذاریم “. این یادداشت از شریعتمداری با عنوان مدیری نام برده که “علاوه بر فعالیت رسانه‌ای، خود را فیلسوف، مجتهد و فقیه جامع الشرایط می‌داند”. این سایت ریشه حملات سال‌های اخیر شریعتمداری به دولت را ترس از به خطر افتادن آینده سیاسی وی و هم حزبی‌های مدیرمسئول کیهان دانسته و نوشته است:  ”جریان تکفیری از همین الان به تلاش افتاده تا برای انتخابات مجلس دولت را کنار بزند.”

در همین حال و با بیشتر شدن احتمال حضور رحیم‌مشایی در انتخابات آینده، انتقادات از وی نیز فزونی گرفته است. عباس سلیمی نمین در گفت‌وگویی با فارس از اسفندیار رحیم‌مشایی و محمدرضا رحیمی با عنوان افرادی نام برده که با تملق از احمدی‌نژاد سعی دارند با بازی‌های فریبکارانه و تبلیغاتی منافع سیاسی و اقتصادی به دست آورند. وی گفته که رحیم‌مشایی و رحیمی دوستدار احمدی‌نژاد نیستند اما به دلیل اینکه می‌بینند نزدیک شدن به رئیس جمهور می‌تواند آن‌ها را برخوردار از امکانات کند به او نزدیک شده و از او تملق‌گویی می‌کنند.

نگرانی‌ها از حضور رحیم‌مشایی در پست ریاست‌جمهوری زمانی قوت گرفت که در اواخر سال گذشته، محمود احمدی‌نژاد طی سخنانی به صراحت از انتخاب رییس‌جمهور آینده سخن گفت. در آن زمان سایت اصول‌گرای ابصارنیوز سخنان احمدی‌نژاد را منتشر کرد، اما پس از چند روز آن را حذف کرد. احمدی‌نژاد  گفته بود: “چند تا از دوستان آمده بودند می‌گفتند ما نگران آینده‌ایم، گفتم آینده تعیین شده؛ شما بروید کارتان را بکنید نتیجه حاصل می‌شود. گفت یعنی بعدی کیه؟! گفتم به نظر شما خدا نمی‌داند که بعدی کیست؟ گفت چرا. گفتم پس چه غصه‌ای داری. دیگر گذشت که ملت را سرکار بگذارند و با این طرفی و اون جناحی بازی بر مردم حکومت کنند”.

به نوشته ابصار نیوز، احمدی‌نژاد در این جلسه همچنین خطاب به هواداران خود گفت: “نباید در جزئیات متوقف شویم، قبل از انتخابات سال ۸۴ هی می‌گفتم اتفاق بزرگی در راه است، اتفاق بزرگی در راه است، بعد از انتخابات یکی آمد گفت اون اتفاق بزرگ چی بود؟ گفتم اتفاق از این بزرگ‌تر؟”

اسدالله بادامچیان، از اعضای حزب موتلفه و نماینده مجلس نیز به صف منتقدان دولت پیوسته و گفته است: “احساس می‌شود که برخی از گروه‌های داخل اصول‌گرایان، اصحاب قدرت شده‌اند و می‌خواهند حالا که بر رأس قدرت هستند به هر نحوی که شده این قدرت را برای خودشان حفظ کنند. آدم شیوه‌های گوناگونی را می‌بیند. همین امسال نیز می‌بینید که طرف می‌گوید من اصلاً کاری به انتخابات ندارم اما وقتی از ورای پرده می‌بینیم متوجه می‌شویم طرف، گروه‌های گوناگون انتخاباتی تشکیل داده.”

منصور ارضی، از مداحان نزدیک به لایه‌های قدرت در جمهوری‌اسلامی نیز درباره مشایی واحتمال نامزدی وی گفته بود: “تو، رییس دفتر رییس جمهوری یا بنگاه معاملات ملکی داری؟ این ملعون یهودی‌صفت الان دارد پول خرج می‌کند برای یک روزی که اگر بخواهد کاندید شود، آن هم با آن پرونده‌اش و متاسفانه آن آقا (احمدی‌نژاد) می‌گوید به او کاری نداشته باشید. انشاء‌الله من به وقتش همه چیز را خواهم گفت”.

اگرچه اظهارات محمود احمدی‌نژاد و فعالیت برخی از حامیان وی هم‌چون اسفندیار رحیم‌مشایی و طرح گزینه‌ی علی‌اکبر صالحی، رییس پیشین سازمان انرژی اتمی و وزیر فعلی امور خارجه، نشان از جدی بودن حامیان دولت برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده دارد اما اوج گیری مخالفت‌ها نشان می‌دهد رسیدن به اهداف انتخاباتی حامیان دولت، آسان نخواهد بود.