تحلیل بدبینانه از گفته های خامنه ای

لوتان
لوتان

» نگاه لوتان به آینده تاریک مذاکرات اتمی

رهبر جمهوری اسلامی  گفت که توافق نکردن بهتر از امضای یک “توافق بد” است.

در ماه نوامبر، ایران و گروه شش کشور به این نتیجه رسیدند که قبل از تاریخ ۳۱ مارس به یک توافق سیاسی دست یابند و سپس جزئیات فنی را برای رسیدن به یک توافق جامع و نهایی قبل از تاریخ اول ژوئیه مورد بررسی قرار دهند. ولی هنوز هیچ پیشرفت ملموسی در مذاکرات صورت نگرفته و این شائبه به وجود آمده که شاید بار دیگر مباحثات تمدید شود. این درحالی است که مذاکرات قبلاً دو بار تمدید شده.

آیت الله خامنه ای که در ایران حرف آخر را روی پرونده اتمی می زند، روز یکشنبه بار دیگر تکرار کرد که تهران به هر قیمت ممکن به امضای توافق تن درنمی دهد. به نوشته سایت آیت الله خامنه ای، او موافق “ادامه مذاکرات به هدف رسیدن به یک توافق خوب” است.

او اعلام کرد: “توافق نکردن بهتر از توافقی است که با منافع ملت ما در تضاد باشد.”

از دید شخصیت اول حکومت ایران، “مذاکره کنندگان ما تلاش می کنند حربه تحریم را از دست دشمن بگیرند. اگر توانستند که چه بهتر، اما اگر نتوانستند همه بدانند که راه‌های فراوانی در کشور هست که این حربه را کند می کند.”

ازطرف دیگر، وی چندان راضی به دو مرحله‌ای بودن مذاکرات نیست. او دراین خصوص گفت: “تجربه نشان داده که این وسیله‌‌ای [ازسوی قدرت های جهانی] برای بهانه‌جویی‌های پی‌درپی در جزئیات است […] بهتر است هرگونه توافقی درباره کلیات و جزئیات در یک جلسه واحد حاصل شود. این توافق باید روشن، واضح و غیرقابل تفسیر باشد”.

آقای خامنه ای همچنین به انتقاد از “رفتار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی” پرداخت که “به شکلی غیرمنطقی می‌خواهند تمامی خواسته‌هایشان به تحقق بپیوندد”.

 

“دنیا به آخر نمی رسد”

چند ساعت قبل از آن در مونیخ، وزیر خارجه ایران، محمد جواد ظریف، گفت که تمدید دوباره مهلت گفت‌وگوها که برای ۳۱ مارس تعیین شده، “به نفع هیچ یک از طرفین نیست”.

همتای آمریکایی وی، جان کری، که از روز جمعه دو بار در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با آقای ظریف دیدار داشته نیز تمدید دوباره مذاکرات را رد کرد، مگر اینکه چارچوب توافق تا آن تاریخ مشخص شده باشد.

آقای کری در مصاحبه ای که روز شنبه در مونیخ ضبط شده و روز یکشنبه از شبکه “ان بی سی” پخش شد، در این خصوص گفته است: “تنها حالتی که می تواند در این مرحله به تمدید دوباره مذاکرات منجر شود این است که به واقع به چارچوب یک توافق دست یابیم.”

در آن صورت، “طرفین می دانند دارند چه می کنند. به همین دلیل می توان مباحثات را تمدید کرد، زیرا باید ضمایم و جزئیات بیشتر نیز کامل شود”.

سپس آقای کری با اشاره به این مسأله که ایران باید “تصمیمی اتخاذ کند که نشان دهد برنامه اش ماهیت صلح آمیز دارد” افزود: “ولی اگر قادر نباشیم تصمیمات اساسی را اتخاذ کنیم […] فکر می کنم تمدید عملاً غیرممکن باشد.”

آقای ظریف نیز به نوبه خود پس از یک مصاحبه ۹۰ دقیقه ای با آقای کری خاطرنشان کرد: “اگر به توافق نرسیم، دنیا به آخر نمی رسد.سعی مان را کردیم و شکست خوردیم […] راهکارهای دیگری پیدا خواهیم کرد.”

این مذاکرات در نوامبر ۲۰۱۳ بر پایه یک توافق مقدماتی آغاز شد که براساس آن، برخی از فعالیت های حساس ایران در ازای لغو بخشی از تحریم های اقتصادی علیه این کشور متوقف گردید.

در اسراییل، دشمن قسم خورده ایران، نخست وزیر بنیامین نتانیاهو خاطرنشان ساخته که کشورش “هر کاری خواهد کرد تا از وقوع این توافق خطرناک که باعث ایجاد ابری سیاه بر امنیت این کشور خواهد شد جلوگیری بعمل آورد”.

منبع: لوتان، ۸ فوریه ۲۰۱۵