ایران مشتری اصلی گوشت مشکوک برزیل

نویسنده

» مقاله فاینانشیال تایمز

سامانتا پیرسون    

ایران اکنون با پشت سر گذاردن روسیه، به بزرگترین خریدار گوشت برزیل، این اولین صادر کننده گوشت جهان، تبدیل شده است، و از این رهگذر می تواند به دوست بحث انگیزی برای دیلما روسوف، رئیس جمهور این کشور بدل شود.

به گزارش فاینانشیال تایمز، برزیل در ماه اوت سال جاری 61.7 میلیون دلار گوشت به ایران فروخته است و این کشور را برای اولین بار به بازار اصلی گوشت خود در خاورمیانه تبدیل کرده است.

مسئول اتحادیه صادر کنندگان گوشت برزیل، فرناندو سامپایو، گفت: “ایران به شریک تجاری مهمی برای برزیل تبدیل شده است؛ ما در پنج سال گذشته به هم نزدیک تر شده ایم.”

پس از آنکه لوئیز لولا دا سیلوا، رئیس جمهور برزیل سال گذشته با مذاکره با محمود احمدی نژاد در مورد برنامه هسته ای ایران خشم واشنگتن را بر انگیخت، خانم روسوف قول داد در روابط با ایران بیشتر بر مسائل حقوق بشر تاکید کند.

خانم روسوف، که خود یک فعال سیاسی چپگرا بوده است و در دوران دیکتاتوری در برزیل قربانی شکنجه نیز قرار گرفته است، از سوی بسیاری از طرفداران خود، به دلیل عدم واکنش در برابر جنبش های اخیر مردم در کشورهای عربی مورد انتقاد قرار گرفته است.

برزیل هم مانند بسیاری از اقتصاد های نوظهور در میان دو گرایش سیاست خارجی قوی و حفاظت از منافع اقتصادی، باید یکی را انتخاب کند.

صادرات گوشت برزیل به ایران ظرف دهه گذشته 300 درصد افزایش یافته است.

هرچند برزیل اقلامی دیگری، از جمله دانه سویا و شکر نیز به ایران صادر می کند، ولی گوشت همچنان رقم اصلی تجارت میان دو کشور را تشکیل می دهد که معادل 37 درصد کل صادرات به این کشور در شش ماهه اول سال 2011 بوده است.

وزیر صنایع و تجارت برزیل می گوید: “ایران بازار خوبی برای برزیل است، چون اجناس را با قیمت بالا می خرد و همیشه به موقع هم پرداخت می کند.”

روسیه در سال 2010 بزرگترین بازار صادراتی گوشت برزیل به شمار می رفت، ولی در ماههای اخیر به دلیل هشدارهای بهداشتی در مورد امکان آلودگی گوشت های برزیل از میزان سفارشات خود کاسته است؛ که باعث شده است ایران اکنون به بزرگترین وارد کننده گوشت ازاین کشور تبدیل شود.

روسیه در ماه ژوئن واردات گوشت از 85 کارخانه گوشت برزیل را ممنوع کرد. با این وجود عده ای معتقدند این تحریم گوشتی روشی است برای حق السکوت گرفتن از برزیل برای حمایت از پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی است.

صادرات گوشت برزیل به روسیه از 1.07 میلیارد دلار در سال 2010 ، ماه گذشته به 52.2 میلیون دلار کاهش یافت.

اتحادیه اروپا، قبلا بزرگترین مشتری گوشت برزیل بود ولی پس از بحران اقتصادی سال 2008 صادرات گوشت این کشور به اروپا به تنها 713.3 میلیون دلار در سال گذشته رسید.

 منبع:  فینانشیال تایمز– 6 سپتامبر2011