دانشجو در زندان خودکشی کرده

نویسنده

‏‏ کای بی یورک

مرگ دانشجویی که در بازداشت نیروهای امنیتی ایران بوده، خشم مخالفان رژیم را برانگیخته ‏است. به اعتقاد آنها، این بخشی از فرایند سرکوب مخالفان در آستانه انتخابات مجلس ایران ‏است.


جسد ابراهیم لطف اللهی، دانشجوی سال چهارم رشته حقوق، قبل از اینکه خانواده اش فرصت ‏دیدن آنرا داشته باشند دفن شده است. خانواده او بعداً متوجه شدند قبر او را برای پیشگیری از ‏نبش قبر، با بتون پوشانده اند.


رهبران دانشجویی می گویند تا کنون در سال جاری، 150 دانشجو دستگیر شده اند که 60 نفر ‏از آنها همچنان در زندان به سر می برند.


مقامات ایرانی می گویند آقای لطف اللهی در تاریخ 15 ژانویه و پس از دستگیری در شهر ‏کردنشین سنندج، دست به خودکشی زده است. به هر حال این دومین مرگ مشکوک تحت ‏بازداشت در این شهر است.


در ماه دسامبر نیز یک دکتر جوان به نام زهرا بنی یعقوب، بعد از بازداشت به خاطر قدم ‏زدن با مردی که خویشاوندش نبوده در داخل زندان درگذشت. خانواده این زن می گویند زخم ‏های روی پیکر جسد نشان می دادند که او را در حین بازداشت کتک زده اند. ‏

منابع مطلع از سنندج می گویند آقای لطف اللهی را وقتی بازداشت کردند که سالن امتحانات ‏دانشگاه را ترک می کرد. خبر خودکشی او را هم وقتی به خانواده اش دادند که آنها مشغول ‏انجام امور آزاد کردن وی بودند.


مرگ او خشم فعالان دانشجویی را بدنبال داشته است. این فعالان معتقدند این اقدام بخشی از ‏روند سرکوب مخالفان توسط دولت است. آنها می گویند دانشجویان مناطق کردنشین، نظیر ‏سنندج، آماج ضربه های سخت تری از این سرکوب ها قرار گرفته اند.‏

منبع: واشنگتن تایمز – 3 فوریه ‏