بازداشت هادی حیدری، اعتصاب غذای سحرخیز

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» از احسان صفرزایی و افرین چیت ساز هیچ خبری نیست

درحالیکه هیچ خبری از روزنامه نگارانی که طی روزها و هفته های اخیر بازداشت شده اند در دست نیست، هادی حیدری، کاریکاتوریست شناخته شده ایرانی هم بازداشت شد؛  ماموران امنیتی روز گذشته با حضور در دفتر روزنامه شهروند، او را بدون هیچ توضیحی بازداشت کردند. برخی می گویند بازداشت او برای اجرای حکم یک سال زندان او بوده اما دستگاه قضایی تاکنون هیچ توضیحی درباره علت بازداشت و محل نگهداری وی ارائه نداده؛ همچنان که درباره دیگر روزنامه نگاران بازداشتی.

هادی حیدری پیش از این دو بار دیگر نیز بازداشت شده بود؛ او در آبان ماه ۸۸ و در جریان برگزاری مراسم دعای کمیل توسط خانواده های زندانیان سیاسی بازداشت اما سال ۸۹  پس از دو ماه بازداشت با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد و در نهایت به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

هادی حیدری که سابقه همکاری با روزنامه هایی چون نوروز، شرق، اعتماد، بهار، اقبال، دوران امروز و… را در کارنامه خود دارد مهرماه ۹۱ هم پس از انتشار طرح و کاریکاتوری با عنوان “چشم بندان” در روزنامه شرق به دادگاه احضار شده بود.

از سودی دیگر از وضعیت عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی، سامان صفرزائی و آفرین چیت ساز که طی دو هفته اخیر بازداشت شده اند خبری در دست نیست. مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحرخیز به روز می گوید که پدرش از روز گذشته اعتصاب غذای خشک را آغاز کرده است.

فرزند عیسی سحرخیز می گوید: “پدرم از لحظه بازداشت تاکنون هیچ تماسی با خانواده نگرفته و نمی دانیم او در چه شرایطی به سر می برد، فقط براساس گفته خودش در هنگام بازداشت می دانیم که از دیروز اعتصاب غذای خشک را آغاز کرده، تاکنون نه تماسی گرفته و نه هیچ یک از مسئولان توضیحی به خانواده درباره وضعیت او داده اند. از طرفی پدرم گفته بود که اگر تا دو هفته آزاد نشود علاوه بر اعتصاب غذای خشک، داروهایش را هم قطع خواهد کرد و این به شدت برای ما نگران کننده است”.

احسان مازندرانی، مدیرمسئول روزنامه فرهیختگان اما تاکنون یکبار با خانواده اش تماس گرفته. او درباره اتهام یا اتهامات انتسابی به خود حرفی نزده و تنها گفته  غیر از روز اول که در سلولی تنگ و کوچک بوده بعد به یک سوئیت منتقل شده است. محمود علیزاده طباطبایی، وکیل احسان مازندرانی به روز می گوید که پرونده موکلش به دلیل اعتراض او به قرار بازداشت موقت، به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شده. آقای علیزاده طباطبایی می گوید که از اتهامات منتسب به موکلش و همچنین شرایط نگهداری او اطلاعی ندارد.

از سامان صفرزائی، روزنامه نگار نشریه اندیشه پویا و آفرین چیت ساز، ستون نویس روزنامه ایران اما هیچ خبری در دست نیست. آنها از لحظه بازداشت تاکنون هیچ تماسی با خانواده های خود نداشته اند و تنها مساله ای که درباره این دو روزنامه نگار و همچنین عیسی سحرخیز و احسان مازندرانی تاکنون مشخص است این است که آنها در بند ۲ الف سپاه زندانی هستند و مسئولیت بازداشت آنها با سازمان اطلاعات سپاه است.

خبرگزاری ها و سایت های امنیتی و نظامی، پس از بازداشت این روزنامه نگاران از بازداشت “تعدادی از اعضای شبکه نفوذی وابسته به دولت های امریکا و انگلستان توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران” خبر داده و مدعی شده بودند که این اقدام پس از ماه ها “رصد مستمر اطلاعاتی و اشراف همه جانبه به ابعاد فعالیت‌های این شبکه” انجام شده است.

قبل از آغاز این بازداشت ها، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه از فتنه چهارم خبر داده و مدعی شده بود که ایران در چهارمین فتنه در دوران انقلاب اسلامی قرار دارد که پس از توافق و در مرحله برجام صورت می‌گیرد که مهم‌ترین راه پیاده شدن این فتنه، نفوذ است.

او گفته بود: “باید مراقبت کرد که پس از توافق مانع از نفوذ دشمن شویم چرا که آنان به انحراف کشیدن مسیر انقلاب اسلامی را در این مرحله هدف گرفته‌اند”.

سخنان جعفری پس از آن بود که آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با اعضای مجمع جهانی اهل بیت گفته بود: “نیت آنها این بود که از این توافق راهی پیدا کنند برای نفوذ در کشور؛ ما این راه را بستیم؛ ما این راه را به طور قاطع خواهیم بست. نه نفوذ اقتصادی آمریکا را در کشور اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی و نه نفوذ فرهنگی. با همه‌ توان با این نفوذ مقابله خواهیم کرد‌.”

حسن روحانی اما ۱۳ ابان ماه و در واکنش به این بازداشت ها گفت: “مردم خوب می‌فهمند، معنی نفوذ، استکبار و منافع ملی را خوب می‌فهمند و آینده کشور را به خوبی احساس می‌کنند. بیخودی نرویم از اینجا، از آنجا، یک نفر یا دو نفر را به بهانه‌ای بگیریم و برای آن‌ها پرونده‌سازی کنیم و بعد بیاییم این پرونده را در کشور بزرگ کنیم. بعد بگوییم این خط،، خط نفوذ است. واقعا با نفوذ مبارزه کنیم. با کلمات بازی نکنیم. بازی با کلمات واقعا به ضرر کشور و وحدت ملی است”.

وزیر کشور دولت حسن روحانی اما گفته است که قوه قضائیه مدارکی علیه خبرنگاران بازداشت شده دارد. او درباره این مدارک توضیحی نداده و دستگاه قضایی هم در حالی به سکوت خود ادامه می دهد که رسانه های وابسته به سپاه انواع و اقسام اتهامات امنیتی را متوجه این روزنامه نگاران کرده اند.

یک روز پس از بازداشت این روزنامه نگاران شبکه دوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری اظهارات فردی به نام عاصف را پخش کرد که او را کارشناس سازمان اطلاعات سپاه معرفی می کرد. این فرد با انتساب اتهاماتی به بازداشت شدگان گفت: “در این پرونده، مجموعه‌ای از مخرب‌ترین فعالان رسانه‌ای اپوزیسیون خارجی و داخلی در یک فرآیند پیچیده و هرمی چند لایه، با شبکه سازی از خبرنگاران داخلی در راستای ادراک‌سازی تلاش می‌کردند”.

او بازداشت شدگان را وابسته به شبکه های سازماندهی شده نهادهای جاسوسی غربی خوانده و مدعی شده اعضای این شبکه از طریق بنیادهای وابسته به وزارت‌های امور خارجه هلند، انگلستان و سوئد برای شبکه‌سازی در داخل ایران و جذب برخی از نخبگان رسانه‌ای تلاش کردند.

به گفته او آلوده کردن نشریات داخل یکی از اهداف این شبکه بوده: “آنها تلاش کردند برخی از خبرنگاران، مدیران و مسئولان روزنامه‌های داخلی را به صورت کاملا هوشمند در اختیار بگیرند و بیشتر تیترها و برخی مقالات را به صورت همسو و مشترک منتشر کنند و در برخی موارد، فشار بر دولت ایجاد کنند”.

 براندازی نظام جمهوری اسلامی، هدایت افکار عمومی و تغییر سبک زندگی، بزک کردن چهره آمریکا، زمینه‌سازی برای حضور رسمی‌ آمریکایی‌ها در ایران و جریان‌سازی جعلی حقوق بشر از سوی این کارشناس سپاه به عنوان اهداف این شبکه عنوان شده بود.