جمهوری اسلامی نگران نقض حقوق بشر در انگلیس

نویسنده
نازنین کامدار

» همزمان با سکوت در مورد کشتار مردم سوریه

جمهوری اسلامی که از پذیرش نماینده حقوق بشر شورای امنیت سازمان ملل سر باز زده و به درخواست جامعه جهانی برای پایان دادن به نقض سیستماتیک حقوق بشر و سرکوب گسترده مخالفان بی اعتنایی کرده، دیروز به بهانه اعتراضات در یکی از مناطق لندن از آمادگی برای اعزام یک هیات حقوق بشری به لندن خبر داد.

این درحالیست که سوریه، متحد سیاسی جمهوری اسلامی در منطقه در سه ماه گذشته بیش از صدها تن از شهروندان خود را از طریق بمباران هوایی، حمله با تانک و شلیک مستقیم به صفوف معترضان به قتل رسانده و معترضان سوری از همراهی ماموران جمهوری اسلامی با سرکوب کنندگان خبر داده اند.جمهوری اسلامی در عین حال هرگونه پوشش خبری مستقل از شرایط سوریه را برای رسانه های داخلی ممنوع کرده و دستگاه های تبلیغاتی  آن نیز معترضان سوری را “مزدوران غرب” و “فتنه گر” می نامند.

سانسور کامل اخبار مربوط به اعتراضات سوریه  در حالیست که سایت های حکومتی، طی دو روز گذشته در اختیار پوشش نا آرامی های لندن بوده و تمامی بخش های خبری صدا و سیما،  از “درگیری خونین مردم و پلیس در انگلیس” خبر داده اند.

در این میان، خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی نظامی  بیشترین بخش خبری خود را به پوشش اتفاقات لندن اختصاص داده و در ذیل عنوان گزارشی با نام “انگلیس؛ در آتش و آشوب” به ترسیم فضای انگلیس پرداخته که بر اساس آن “شهروندان” مسالمت جو مورد “توحش پلیس” انگلیس قرار گرفته اند. هر چند همین خبرگزاری در بخش بین الملل خود، گزارش هایی منتشر کرده که در آنها معترضان بریتانیایی “غارت گر” معرفی شده اند که در حال غارت مغازه های انگلیس هستند.

فارس درباره تعداد بازداشت شدگان هم نوشته است: “در جریان این درگیری‌ها تاکنون 334 نفر را دستگیر و 69 نفر رسما به دامن‌زدن آشوب‌ها تفهیم اتهام شده‌اند”.

گفتنی است متن گزارش فارس چندبار در بخش های خبری سیمای جمهوری اسلامی خوانده شد.

بر اساس این گزارش ها محمد کریم عابدی، که خبرگزاری فارس او را نائب رئیس کمیته حقوق بشر مجلس معرفی کرده به این خبرگزاری گفته است: “رژیم انگلیس برای پاسخ به اعتراض مردم کشورش در حمایت از یک جوان مقتول سیاه‌پوست، اسب‌‌ و سگ را به جان مردم انداخته و بیش از یک‌صد جوان دیگر را حبس کرده است که این جنایت بزرگ از دیدگان مجامع بین‌المللی مخفی مانده است”.

وی افزوده است: “مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده واقعی ملت ایران ضمن اعلام حمایت از حقوق مردم انگلیس، خود را ملزم به دفاع از مردم معترض انگلیس می‌داند و از رژیم سلطنتی انگلیس می‌خواهد هرچه سریعتر به رفتار وحشیانه خود با مردم پایان دهد”.

حسین ابراهیمی، نائب رئیس کمسییون امنیت ملی نیز خواستار اعزام گروه گزارشگران حقوق بشر به انگلیس شده و به فارس چنین گفته است: “مجلس شورای اسلامی آمادگی خود را برای اعزام هیات حقوق بشری به انگلیس برای بررسی نقض حقوق بشر در این کشور اعلام می‌کند”.

وی افزوده:” از دولت انگلیس و مسئولان سفارت این رژیم در تهران می‌خواهیم‌ زمینه حضور گزارشگران حقوق بشری ایران را در انگلیس فراهم کنند و بهانه‌ واهی را کنار بگذارند. گزارشگران حقوق بشر اعزامی مجلس شورای اسلامی قصد دارند‌ با زندانیان سیاسی انگلیسی به گفت‌وگو بپردازند و درباره برخورد با معترضان گزارشی را تکمیل و به مجامع بین‌المللی ارسال کنند”.

در میان اما سید حسین نقوی، سخنگوی کمیته حقوق بشر مجلس از “تحقق پیش بینی مقام معظم رهبری در بروز بحران در اروپا” خبر داده و به فارس گفته است: “خوشبختانه وعده مقام معظم رهبری برای بروز بحران در حکومت‌های غربی، در حال عملی شدن است. وقایع این ‌روزهای شهر لندن انگلیس صرفا یک بحران اجتماعی نیست و ریشه در بحران اقتصادی این کشور دارد که به شکل اجتماعی بروز کرده است. مردم انگلیس امروز به خاطر شلیک عامدانه نیروهای امنیتی انگلیس به آقای مارک دوگان شهروند سیاه‌پوست این کشور به خیابان‌‌ها آمده‌اند و اعتراض می‌کنند، در حالی که رژیم انگلیس باید خود را برای روزهای سخت‌تری آماده کندرفتار وحشیانه پلیس انگلیس که برای پاسخ به اعتراض مسالمت‌آمیز حتی از انواع مختلف حیوانات کمک گرفته است، از سوی کشورهای مستقل و غیرمتعهد محکوم خواهد شد”.

 خبرگزاری فارس و سیمای جمهوری اسلامی همچنین بدون معرفی منبع خبری خود دیروز از احتمال برقراری حکومت نظامی هم در انگلیس خبر دادند: “با بالاگرفتن ناآرامی‌ها در شهرهای مختلف انگلیس تقاضاهای مقامات دولتی برای استفاده از ماشین‌های آب‌پاش و برقراری حکومت نظامی برای مقابله با آشوب‌ها افزایش پیدا کرده است”.