آمریکا تحریم های بیشتری اعمال می کند

نویسنده

» گزارش فاکس نیوز از تصمیمات اخیر آمریکا

بنا به گزارشات رسیده، دولت اوباما در حال تدارک دیدن دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران است که بیشتر متوجه سرمایه گذاری خارجی در بخش پتروشیمی ایران است. 

این اقدام به دنبال گزارش نهاد نظارت هسته ای سازمان ملل مبنی بر ادامه برنامه هسته ای نظامی ایران، علی رغم ادعاهای تهران مبنی بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای، صورت می گیرد. آژانس بین المللی انرژی هسته ای سازمان ملل روز جمعه قطعنامه انتقادی شدیدی علیه ایران را به تصویب رساند که با استقبال کاخ سفید روبرو شد. 

جی کارنی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت آمریکا فشار بر ایران را برای کنار گذاشتن برنامه هسته ای نظامی افزایش خواهد داد. 

اکنون مشخص شده است که آمریکا قصد دارد تحریم های جدید را از روز دوشنبه اعمال کند. به گزارش رویترز، دولت اوباما به دنبال آن است که از سرمایه گذاری شرکت های خارجی در صنایع پتروشیمی ایران جلوگیری کند. این اقدام تداوم محدودیت هایی است که قبلا در مورد بخش نفت و گاز ایران اعمال شده بود. 

کاخ سفید تا کنون در این باره اظهار نظر رسمی نکرده است.

ولی مقامات ارشد دولت آمریکا بر لزوم افزایش فشار، بدون توسل به شیوه های افراطی تاکید کرده بودند. 

لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه به ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، در مورد هرگونه حمله احتمالی به تاسیسات هسته ای ایران و عواقب اقتصادی آن هشدار داد. 

با این وجود ژنرال مراتین دمپزی، رئیس ستاد مشترک آمریکا روز جمعه گفت گزینه نظامی همچنان روی میز است. وی در پاسخ به سئوالی در باره احتمال حمله اسرائیل به ایران گفت: “من نمی توانم در مورد مذاکراتم با همتایان اسرائیلی صحبت کنم ولی باید تاکید کنم که ما روش دوگانه ای را دنبال می کنیم که شامل فشار های اقتصادی و دیپلماتیک از یک سو و گزینه نظامی از سوی دیگر است. من فکر می کنم راه درست آن است که این گزینه را روی میز داشته باشیم.“ 

از طرف دیگر مارک کرک، سناتور جمهوریخواه از ایلینوی در حال مذاکره برای تدوین قانونی برای تحریم بانک مرکزی ایران است. وی گفت  از اینکه خزانه داری آمریکا اقدامات محکم تری برای تحریم بانک مرکزی ایران انجام نمی دهد ناخشنود است. 

کرک گفت: “من از این نگرانم که سیاست اوباما در قبال ایران روز به روز ضعیف تر شود. دولت اکنون هیچ اقدامی در مورد بانک مرکزی ایران یا سایر بخش های برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران انجام نمی دهد و از بقیه هم می خواهد که کاری انجام ندهند.”

ولی آدام زوبین، رئیس خزانه داری اموال خارجی گفت در جلسه ای در کنگره آمریکا روز سه شنبه گفته شده که تحریم بانک مرکزی ایران بیشتر به نفع ایران خواهد بود زیرا از نظر اقتصادی به ضرر آمریکاست و باعث افزایش قیمت نفت خواهد شد.

منبع: فاکس نیوز -  19 نوامبر