پسابرجام با موشک و شادمانی

نویسنده
حمید احدی

» بی خبری جنتی، لبخند هاشمی

یک روز مانده به پایان مهلت برای رسمی شدن برجام و توافق های هسته ای ایران و کشورهای شش گانه صنعتی جهان و در آستانه آغاز رسمی اجرای این توافق که در تهران و واشنگتن همزمان اعلام خواهد شد، در حالی که تندرو ترین روحانی موثر احمد جنتی هم اعللام داشت که برجام را تمام شده بدانیم و دیگر در جلسات عمومی مطرح نشود، جناح تندرو این شکست خورد را با پرداختن به حاشیه هایی ادامه داد، در همان حال انعکاس عکس ها و گفته هایی از رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که شادمانی از پایان کار برجام هسته ای از آن می بارید، نشان از آن داشت که هواداران وی برجام و آغاز دوران تازه در حیات جمهوری اسلامی را حاصل مداومت وی بر راه حلی می دانند که از زمان پایان دادن به جنگ هشت ساله به نام وی ثبت شده است.

حرکت همزمان با آغاز اجرای توافق های هسته ای از دید سپاه پاسداران برای قانع کردن افکارعمومی ایران موشک عماد بود که به عنوان یک موشک بالستیک ساخت ایران آزمایش شد و شب هم فیلمی از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد که یک خبرنگار را نشان می که از درون یک کانال یا تونل گزارش می داد و ادعا شد که این تونل در عمق ۵۰ متری زمین است و ردیف موشک های بزرگ و موشک اندازها دیده می شد. انتشار این فیلم با شوخی در شبکه اجتماعی همراه شد که می نوشتند در عمق زمین چرا خبرنگار سیما عینک افتابی به چشم دارد.

اما انتشار خبر آزمایش موشک عماد با اعتراض دولت آمریکا روبرو شد که آن را مخالف قطعنامه آخرین و توافق هسته ای با ایران می دانستند، در حالی که همزمان عراقچی مسوول اجرای برجام اعلام داشت که این هیچ ربطی به برجام ندارد.

سیاست روز  در سرمقاله خود نوشت: مقامات آمریکا در چند روز گذشته تلاش کردند آزمایش موشک هدایت‌پذیر و دوربرد عماد را به نوعی مخالف قطعنامه شورای امنیت قلمداد و در سطح افکار عمومی چنین وانمود کنند که ایران در مدت زمانی کوتاه، توافق امضا شده به دست خود را نیز نقض کرده است.

به نوشته این روزنامه جناح راست: در حقیقت بخشی از این رفتارها در همان چارچوب بدبین‌سازی افکار عمومی به نیروهای مسلح است که در لوای معرفی سپاه به عنوان عامل تحریم‌های غرب صورت می‌گیرد. این در حالیست که ایران حق دارد مانند کشورهای دیگر، در ارتقای توان دفاعی خود برنامه‌ریزی داشته باشد و نسبت به ساخت سلاح و موشک در دفاع از کشور اقدام کند.

مسعود علوی هم در سرمقاله روزنامه رسالت نوشت: آزمایش موشک بالستیک “عماد” و رونمایی از شهر موشکی ایران در عمق پانصد متری زمین، هوش و حواس از سر دشمنان اسلام، ربود و کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا را به واکنش واداشت. در تازه ترین موضع گیری، اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است: “آمریکا به اعمال فشار بر ایران ادامه می دهد.” او تهدید کرده است: “رفتار بد ایران در منطقه و جهان، برای تهران هزینه خواهد داشت.” آمریکایی ها اعلام کرده اند؛ “آزمایش موشکی ایران، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرده است.”(لینک)

 

تحول اقتصادی

اما تحول بزرگ تر را جهانیان در جاهای دیگری جست و جو کردند. نخستین آن در تحولات سوریه است که به نوشته تحلیلگران بزرگ جهانی بخشی از تفاهم های ایران و آمریکاست.

اما به نوشته یک مقاله نویس در تهران، این ها هیچ کدام برای مردم ملموس نیست آن قدر که اقتصاد. همان که در نامه چهار وزیر به عنوان بحران قریب الوقوع نام برده شد. در پاسخ به این بخش جدی از واکنش تصویب برجام در جامعه، مدیران عالیرتبه اقتصادی کشور - وزیر اقتصاد، رییس سازمان برنامه و رییس بانک مرکزی - در یک مصاحبه مشترک اعلام داشتند که دولت بسته ای برای نجات اقتصاد و اجرا در شش ماه آینده تهیه کرده که برای آن شش میلیارد دلار تدارک دیده است.

چنین بود که نشریات اقتصادی پیشرو شدند. جواد حق شناس در اعتماد با عنوان برای ایرانی آباد پیشگام شویم نوشت:  با حل و فصل این پرونده تمامی نهادهای دست‌اندرکار جمهوری اسلامی عزم خود را جزم کرده اند  تا کشور را که در دهه اخیر در مسیری که نباید قرار می‌گرفت و قرار گرفت از آثار و تبعات رها سازند و برای بهبود وضعیت معیشت مردم تا پیدا کردن مسیری برای رشد و پیشرفت کشور در حوزه اقتصاد جامعه و فرهنگ دست به دست هم داده و با کمترین اختلاف و بیشترین تفاهم و بدون افزایش انتظارات در سطح جامعه و با شکیبایی تمام برای بیرون آمدن چرخ اقتصاد و سیاست کشور از گل و لایی که سال‌ها در آن گرفتار آمده بود تلاش وافر کنند.(لینک)

 

دشمن کجا رفت

جنتی در اولین بار پس از تصویب طرح اجرای برجام در شورای نگهبان که در تریبون نماز جمعه ظاهر شد بدون اشاره به دلسردی تندرو از وی کار این شورا گفت “باید برجام را تمام‌شده بدانیم و دیگر در جلسات عمومی مطرح نشود و بدانیم که اگر خیر یا شر، کم یا زیاد و خوب یا بد بوده است دیگر باید آن را تمام‌شده تلقی کنیم و باید پیگیر حقوقمان در برجام باشیم”.

این سخن امام جمعه تندرو تهران که همیشه مورد تایید جناح راست بوده است با کم اعتنایی رسانه های آن جناح روبرو شد که در این از معدود خطبه های نماز جمعه تهران بود که از انعکاسش در صفحات اول و به عنوان مهم تر خبر آخر هفته خودداری کردند.

احمد جنتی که کمتر چنین با تردید سخن می گفت در خطبه اول نماز جمعه تهران گفت “امیدوارم اشتباه کرده باشم اما به نظر من برجام و موفقیت‌هایی که طرف ما به دست آورد گام اولشان بود و اگر مقاومت نکنیم، سراغ موضوعات دیگر می‌روند و خواهند گفت که اسرائیل را به رسمیت بشناسید، حقوق زن و مرد را مساوی کنید، حکم قصاص را بردارید، ازدواج هم‌جنسان را تأیید کنید و ارتباط خود را با حزب‌الله لبنان و سوریه و عراق قطع کنید”.

کیهان هم در یادداشت روز شنبه خود نبرد روی پله اول نوشته: پس از تصویب برجام و ورود توافق به مرحله اجرایی، مهم‌ترین سوال پیش رو این است؛ استراتژی و نقشه راه دشمن برای دوران پسا‌برجام چیست؟ خلاصه راهبرد پسابرجام دشمن برای دوران جدید را می‌توان در سه کلمه یا بهتر است بگوییم مرحله خلاصه کرد؛ ناامیدی، پشیمانی، تسلیم.

کیهان حفظ دشمنی ها را کار اصلی رسانه ها توضیف کرده و نوشته: قلب و محور پادزهر این تیر مهلک، در دست نخبگان و بخصوص اهل رسانه است و هر رسانه‌ای که برد و مخاطب افزون‌تری دارد لاجرم مسئولیتش نیز سنگین‌تر.

(لینک)
اعتماد در اولین روز هفته نوشت: قضیه برجام بالاخره تمام شد، هرچند اجرای آن که مرحله مهم‌تری است از این پس آغاز خواهد شد. ولی می‌توان این پرسش را طرح کرد که دستاوردهای سیاسی مخالفان برجام در ماه‌های گذشته چه بود؟ آیا نمی‌توانیم از این تجربه مهم، برای آینده خود درس بگیریم؟ ابتدا به نکات مثبت این مخالفت‌ها اشاره شود. بدون شک این مخالفت‌ها در ابتدا اثرات مثبتی داشت. هم روی طرف‌های مذاکره‌کننده و هم روی گروه مذاکره‌کننده ایرانی و هم برای فضای سیاست داخلی کشور. گمان می‌کنم که‌اگر کل نیروها یک‌دست و یک‌صدا از روند مذاکرات و توافق به هر قیمتی دفاع می‌کردند.

به نظر این روزنامه اصلاح طلب دلیل این که مدیریت کشور به چنین درکی رسید همان دولتی است که دلواپسان حامیش هستند  که برخلاف تصورشان که گمان می‌کردند نوعی از استغنا از جهان را تجربه خواهند کرد و می‌توانند استقلال و قطع رابطه با بیرون را در ابتدایی‌ترین شکل به منصه ظهور برسانند در نتیجه زودتر از آنچه گمان می‌کردند، مجبور شدند مفهوم جدیدی از استقلال و خودبسندگی را بپذیرند. این وضعیت از جمله نتایج ناخواسته آن شعارهای نابخردانه‌ای بود که برای مدیریت جهانی سر می‌دادند و باید منتظر نتایج امروز آن می‌بودند.(لینک)

 

پیش به سوی نومالیزاسیون

داوود‌‌‌‌‌ حشمتی در قانون نوشته:  کار اتهامات وابهامات د‌‌‌‌‌رمورد‌‌‌‌‌پروند‌‌‌‌‌ه اتمی ایران به اتمام رسید‌‌‌‌‌.توهماتی که برمبنای آن ۱۲ سال  ایران را د‌‌‌‌‌رگیر یک کشمکش فرسایشی، خطرناک و بسیار پرهزینه کرد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌… اگرچه آژانس همچنان تا اواخر امسال کار خود‌‌‌‌‌ را اد‌‌‌‌‌امه می د‌‌‌‌‌هد‌‌‌‌‌، امامهم‌ترین ومحوری‌ترین موضوع که همان مسئله ابعاد‌‌‌‌‌ نظامی احتمالی ایران د‌‌‌‌‌ر برنامه هسته ای بود‌‌‌‌‌ خاتمه پید‌‌‌‌‌اکرد‌‌‌‌‌ه است.

این روزنامه نگار با اشاره به  همکاری و هماهنگی بی بد‌‌‌‌‌یل د‌‌‌‌‌و تیم رهبری، حاج قاسم سلیمانی، ازیک طرف و روحانی  ظریف از سوی د‌‌‌‌‌یگرنوشته: مهم‌ترین مشکل ایران د‌‌‌‌‌رپروند‌‌‌‌‌ه هسته ای مسئله اتهامات بی‌اساسی بود‌‌‌‌‌ که با مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور و با آتش تهیه اسرائیل، کشرو را تا آستانه جنگ پیش برد‌‌‌‌‌ه بود‌‌‌‌‌.امااگربه اظهارات مقامات ایران د‌‌‌‌‌ر این چند‌‌‌‌‌ روز توجه کرد‌‌‌‌‌ه و آن را د‌‌‌‌‌ر کنار تصویب و تایید‌‌‌‌‌ برجام قرار د‌‌‌‌‌هیم می توان د‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌ پروند‌‌‌‌‌ه مسئله اتهامات بعد‌‌‌‌‌ نظامی د‌‌‌‌‌ربرنامه هسته ای ایران به اتمام رسید‌‌‌‌‌ه.

قانون در نهایت ابراز امیدواری کرده که علاوه برعاد‌‌‌‌‌ی شد‌‌‌‌‌ن اوضاع د‌‌‌‌‌ر مسئله هسته ای، نرمال شد‌‌‌‌‌ن شرایط د‌‌‌‌‌ر د‌‌‌‌‌اخل کشور نیز آغاز شود.(لینک)