روحانی: حاضریم درباره بقیه مسائل هم مذاکره کنیم

نویسنده
حسین محمدی

» در سفر به کردستان مطرح شد:

در حالی که در زمان تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، حسن روحانی و حامیان وی از منتقدان سفرهای استانی محمود احمدی‌نژاد بودند، او در دوران ریاست‌جمهوری خود نیز این سفرها را ادامه داده است. او در بیستمین “سفر استانی” خود به کردستان رفت و اعلام کرد که ایران حاضر است درباره بقیه مسایل هم پشت میز مذاکره حاضر شود.

 رئیس دولت یازدهم در کردستان گفت که ایران به تازگی موفق شده “مهم‌ترین مساله سیاسی جهان” - اشاره به برنامه هسته‌ای ایران - را پای میز مذاکره حل کند و “قادریم سایر مسائل منطقه و جهان را پای میز مذاکره و منطق حل‌وفصل کنیم”. روحانی البته اشاره‌ای به جزئیات بیشتری در این زمینه نکرده، اما به نظر می‌رسد که مراد وی بیشتر گفت‌وگو با آمریکا است.
ایران و آمریکا در دوره ریاست‌جمهوری روحانی به طور رسمی در سطح وزرای امورخارجه با یک‌دیگر مذاکره کردند. همچنین روحانی نیز تماس تلفنی پانزده دقیقه‌ای با باراک اوباما داشت. دو طرف درباره برخی مسایل منطقه نظیر وضعیت عراق، سوریه، یمن، لبنان و فلسطین با یک‌دیگر دچار اختلاف هستند. آمریکا جمهوری‌اسلامی را متهم به حمایت از تروریسم در این مناطق می‌کند. اتهامی که از سوی ایران نیز علیه آمریکا مطرح می‌شود.
این سخنان روحانی در حالی بیان شده که آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این چندین بار تاکید کرده است که گفت‌وگو با آمریکا تنها درباره برنامه هسته‌ای مجاز است و او اجازه گفت‌وگو درباره‌ی موضوعات دیگر را نخواهد داد.
روحانی در همین‌باره گفت: “وقتی تروریست‌ها، ‌شهرها و بخش‌های مختلف عراق را تهدید کردند، ایران وارد عمل شد و عملاً نشان داد که به دنبال مبارزه با افراط گری بوده و خواهان برقراری صلح و ثبات است و اکنون منطقه می داند که ایران حافظ آنها در برابر تروریسم است”.
رئیس دولت یازدهم در سخن‌رانی دیگری گفت که ایران پس از توافق هسته‌ای به دنبال “توافق و تعامل برد – برد با شرکت‌های بزرگ دنیا، دولت‌ها و کارآفرین‌ها هستیم”. گرچه او اضافه کرده است که دولت در پی “بازکردن درها برای واردات” نیست، بلکه “دنبال سرمایه گذاری و فناوری جدید و در نهایت افزایش صادرات هستیم”.
بخش عمده سخن‌رانی‌های روحانی در کردستان اختصاص به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ داشت. او از نتیجه این گفت‌وگوها به عنوان یک پیروزی بزرگ یاد کرد و گفت: “ممکن است برخی‌ها درباره اجرایی شدن این توافق تردید داشته باشند اما با شرایطی که امروز در دنیا هست، این‌که کسی بتواند وضعیت را به دو سال پیش برگرداند، امکان‌پذیر نیست”.