آیا آمریکا دستخوش عواقب سنگین تحریم ایران می شود؟

نویسنده

» گزارشی از اگزمینر

جیم کوری

 

هرگاه آمریکا با کشوری سرکش مواجه می شود کمتر به قطعنامه های سازمان ملل یا راه حل های دیگری مثل تحریم اقتصادی رو می کند. این اتفاق برای دولت پرزیدنت اوباما افتاده است که در این هفته برخی از شرکت های آمریکایی و خارجی را از تحریم ها خارج کرد تا بتوانند به روابط خود با ایران ادامه بدهند.

آزمایش سه روزه موشکی ایران نشان داد که کشور هایی بسیاری در جهان شاهد این خواهند بود که کشورهای فاشیستی اسلامی عیش شان را در مورد صلح در جهان منقص خواهند کرد.

سازمان امنیت ملی آمریکا بتازگی اطلاع داده است که آمریکا بزودی با ایران در زمینه های مختلف چالش خواهد کرد و این شامل تلاش ایران برای تولید سلاح اتمی و دخالت این کشور در تروریسم بین المللی شامل حضور ماموران اطلاعاتی ایران در آمریکای جنوبی و متحدانش در حزب الله لبنان می شود.

آمریکا برای مقابله با این نگرانی ها از ابزار مختلفی استفاده می کند: فشار دیپلماتیک، حضور نظامی در خلیج فارس و تحریم اقتصادی.

با این حال بسیاری از کارشناسان امنیتی موثر بودن تحریم های اقتصادی را زمانی که کشور هایی مثل روسیه، چین و کشورهای دیگر نسبت به آن بی اعتنا هستند، زیر سووال می برد.

کنگره آمریکا از تحلیلگران دفتر پاسخگویی دولت خواسته است تا هدفمند بودن تحریم ها، اثرات تحریم و عوامل محدود کننده آن را بررسی کنند.

دفتر پاسخگویی دولت در این بررسی اطلاعاتی در مورد وضعیت اقتصادی ایران و بخش انرژی این کشور و رابطه آمریکا و گزارش های بین المللی در ایران جمع آوری کرده است. بازرسان این دفتر در مورد تحریم ایران با مقامات دولتی و کارشناسان مسائل ایران گفتگو کرده اند.

از سال ۱۹۸۷ آمریکا تحریم‌های زیادی علیه ایران اجرا کرده است. اول، وزارت خزانه داری آمریکا از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷ ممنوعیت معامله با ایران را بررسی کرد و بیش از ۹۴ مورد نقض تحریم‌ها توسط شرکت‌های مختلف را بررسی کرد. این ممنوعیت‌ها شامل صادر کردن کالا به ایران از طریق کشور ثالث است.

دوم، وزارت کشور آمریکا قوانینی در مورد شرکت‌های خارجی که در تولید سلاح اتمی و فعالیت‌های تروریستی با ایران همکاری می‌کند، وضع کرده است. طبق این قانون وزارت کشور آمریکا ۱۱۱ تحریم در مورد چین، کره شمالی، سوریه و روسیه اجرا کرده است.

سوم، وزارت خزانه داری و وزارت کشور آمریکا می‌توانند از تحریم‌های مالی برای مسدود کردن حساب‌های شرکت‌ها و افراد استفاده کنند. دولت آمریکا گزارش داده است که تا کنون تحریم‌ها سرمایه گذاری در بخش نفت ایران را کاهش داده است و شرکت‌ها از درگیر شدن با برنامه‌های تولید سلاح اتمی ایران و فعالیت‌های تروریستی پرهیز می‌کنند.

اما تعدادی از کار‌شناسان خاورمیانه از جمله کار‌شناسان عرب و آمریکایی‌های ایرانی تبار معتقدند تحریم‌ها به دلیل حمایت روسیه از ایران و انتخابات پیش روی ریاست جمهوری در آمریکا و استفاده از بحران ایران برای جلب رای دهندگان، بی‌فایده است.

اگزمینر، ۱۵ ژوئیه