سخنگوی قالیباف، معاون دفتر روحانی شد

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» سهم رسانه‌های قالیباف و لاریجانی در تیم رسانه‌ای دولت

با صدور حکمی از سوی رییس دفتر رییس جمهوری، دو تن از چهره‌های رسانه‌ای اصولگرا صاحب سمت در تیم رسانه‌ای ریاست جمهوری شدند. به این ترتیب علیرضا معزی، مدیرمسئول خبرآنلاین که پیش از این مسئولیت معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری را برعهده داشت به عنوان دبیر شورای اطلاع رسانی دولت منصوب شد و پرویزاسماعیلی، مدیر عامل سابق خبرگزاری مهر، جای او را در معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی گرفت. خبرآنلاین رسانه منسوب و نزدیک به علی لاریجانی، رییس مجلس است و خبرگزاری مهر از زیر مجموعه‌های سازمان تبلیغات اسلامی، در دوران ریاست اسماعیلی از جمله حامیان شهردار تهران بود. در نهایت پرویز اسماعیلی در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر به عنوان سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف نیز ایفای نقش می‌کرد.

 

“طراح متلک” به روحانی پست گرفت

معلوم نیست که محمدباقر قالیباف چه سمتی را برای سخنگوی ستاد انتخاباتی‌اش پس از پیروزی درنظر داشت؛ همان طور که معلوم نیست دفتر ریاست‌جمهوری با چه انگیزه‌ای به نیروی رسانه‌ای کاندیدای رقیب، مسئولیت معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی این دفتر را داده است. آن هم نیرویی که بنا به شنیده‌ها، در تخریب روحانی و اهدافش در دوره تبلیغات انتخاباتی فعال بود. همین موضوع منجر به واکنش حسین دهباشی، سازنده فیلم تبلیغاتی روحانی هم شده است. او در صفحه فیس‌بوکش نقل خاطره کرده که بنا بود تا به پیشنهاد سید علی‌ میرفتاح، مدیر بخش رسانه‌های نوشتاری ستاد اطلاع‌رسانی روحانی فیلم دوم تبلیغاتی حسن روحانی، “من سرهنگ نیستم” نامگذاری شود. این نام در اشاره به جمله معروف روحانی خطاب به قالیباف در مناظره انتخاباتی پیشنهاد شده بود. اما به گفته دهباشی، “هنوز کار تدوین تمام نشده بود که تماس‌ها و توصیه‌های مخالف با این ایده ناب و جذاب شروع ‌شد. از جمله تماس‌های مکرر تلفنی و مشفقانه از جناب مهندس نعمت‌زاده رئیس ستاد انتخاباتی ما که خبر می‌داد اسم و حتّی پلان‌هایی از کار ما توسط عوامل نفوذی قالیباف در دفترمان لو رفته و بدتر آنکه «پرویز اسماعیلی»، مشاور سابق ناجا و هیات‌رزمندگان‌اسلام و سخنگوی ستاد تبلیغاتی قالیباف در تدارک مستندی انتقام‌جویانه است با عنوان وهن‌آمیز «من خائن نیستم!». حق انتخابی در کار نبود[…] در نهایت با بی‌میلی قبول کردم که اسم مستند دوم عوض‌شود تا به اصطلاح شَر بخوابد.“ 

او سپس با کنایه به “معرفتِ مشاورانِ موثّر و آشنا و ناآشنا و دوگانه‌سوز آقای رئیس‌جمهور” می‌گوید که حالا میرفتاح خانه‌نشین شده اما سخنگوی قالیباف و طراح متلک «من خائن نیستم!» و… غیره حکم رفته است.

البته این اولین حکم پرویز اسماعیلی در دولت جدید نیست و او تا قبل از حکم روز سه‌شنبه، دوم اردیبهشت ماه، مشاور رسانه‌ای یکی از وزرای مهم کابینه بود. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که از چهره‌های اصولگرای نزدیک به علی لاریجانی است، از مهر ماه سال گذشته پرویز اسماعیلی را به عنوان “مشاور وزیر در امور رسانه‌ای” منصوب کرده بود تا “ضمن طراحی ساختاری توانمند، منظم و موثر برای ارتباط صمیمانه و دوسویه با نخبگان حوزه رسانه و ارتباطات، نظام اطلاع رسانی وزارت کشور را از طریق اقناع، تعامل و جلب مشارکت افکار عمومی در جهت تحقق راهبردها و ماموریت‌های آن” ساماندهی کند.

از دیگر مسئولیت‌های رسانه‌ای اسماعیلی، دبیرکلی انجمن روزنامه نگاران مسلمان، یکی از تشکل‌های حکومتی ایجاد شده برای جانشینی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بوده است. او همچنین عضویت در هیات نظارت بر خبرگزاری‌ها، مدیر مسئولی روزنامه جوان و روزنامه انگلیسی زبان تهران تایمز را در کارنامه دارد و ۹ سال مدیریت خبرگزاری مهر را (تا سال ۱۳۸۹) برعهده داشت. برادرِ او، محسن اسماعیلی، عضو حقوقدان شورای نگهبان، است.

پس از پایان حضور اسماعیلی در خبرگزاری مهر، دبیر سرویس عکس این خبرگزاری مطلبی در وبلاگ شخصی‌اش منتشر کرد و درباره اسماعیلی نوشت: “تمام افرادی که طی این مدت با او در تماس مستقیم یا غیر مستقیم بودند و او را می شناختند، خوب می دانند که او پایبند مسائل دینی و اخلاقی بود و به شدت و از اعماق وجود ذوب در ولایت فقیه بود و آن را به وضوح در عمل نیز دنبال می کرد و این در حالی است که عده ای در دنیای رسانه ولایت فقیه را تنها در ظاهر قبول دارند و از طریق آن بدنبال کسب منافع شخصی هستند.”

این عکاس خبری، مدیر سابق خود را “یک مجاهد فی سبیل الله نامید که باور عمیق و اعتقادات قوی او […] باعث شد که هیچ اتهامی در خصوص پایبند نبودنش به چارچوب نظام و رهبری که عده‌ای فتنه‌جو و فرصت‌طلب در این اواخر حضورش بدنبال آن بودند، هیچ گاه به وی نچسبد و هیچ فرد منصفی آن را باور نکند.”

این مدیر دولتی رسانه، وبلاگی هم در خبرآنلاین داشت و اسفند ماه سال گذشته در مطلبی انتقادی نسبت به رسانه‌ها به طور ضمنی از شهرداری تهران در قبال حادثه مرگ دو زن در آتش‌سوزی خیابان جمهوری دفاع کرد. او نوشته بود: “[…] کمی که گذشت، گویی متهم کردنِ یک نهاد اجتماعی از یکطرف و یا رفع این اتهام از طرف دیگر، از جان آن دو بانوی زحمتکش مهمتر بود. اکثر رسانه ها به جای راوی، قاضی شدند. یا درگیر اثبات اتهام بودند یا رد اتهام. گویی سایر عواملی که می تواند جان این عزیزان را ستانده باشد، ارزش کاوش نداشت. در مقابل؛ همین هفته گذشته در حادثه سقوط یک هواپیما ۴ نفر از بهترین خلبانان مملکت از دست رفتند. این خلبانان نیز بسان آن بانوانِ زحمتکش، ایرانی و عزیز بودند. اما چقدر به این حادثه، جزئیاتِ و دلایل احتمالیِ سقوط پرداخته شد؟ تک خبری بود و فراموش شد…”

 

یک سهمیه دولتی دیگر برای خبرآنلاین

علیرضا معزی که تا پیش از این به عنوان معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری فعالیت می‌کرد و حالا با حکم محمد نهاوندیان، رییس دفتر رییس جمهوری به دبیری شورای اطلاع رسانی دولت رسیده است، از نزدیکان حسین انتظامی است. انتظامی، مشاور رسانه‌ای علی لاریجانی و مدیریت ارشد خبرآنلاین و روزنامه خبر، پیش از این به مدت دو سال در تیم رسانه‌ای قالیباف فعالیت می‌کرد و مدیریت روزنامه همشهری را برعهده داشت. انتظامی در دوران ریاست لاریجانی بر صدا و سیما، روزنامه جام‌جم را پایه‌گذاری کرد و با پایان ریاست لاریجانی بر این سازمان، از جام‌جم رفت. او و همکارانش از علیرضا معزی به همشهری آمدند. معزی در آن دوران، عضو شورای سیاستگذاری روزنامه همشهری و سردبیر روزنامه همشهری بین‌الملل شد. گرایش انتظامی به لاریجانی در نهایت باعث بروز اختلافاتی شد و تیم انتظامی این موسسه را ترک کرد. خبرگزاری خبرآنلاین و روزنامه خبر، حاصل کار این تیم است. موسسه خبر در ظاهر خصوصی است اما منتسب به رییس مجلس است و گرایش آشکاری به علی لاریجانی دارد. روزنامه خبر از زیرمجموعه‌های این موسسه، تاکنون دو نوبت منتشر شده و هربار انتشارش به دلیل مشکلات اقتصادی متوقف شده است.

معزی و مدیر سابقش، حسین انتظامی هر دو در ماه شهریور سال گذشته پست دولتی گرفتند. انتظامی به معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و معزی به دفتر ریاست‌جمهوری رفت.