طلا فروشان هم کرکره ها را پایین کشیدند

نویسنده
نازنین کامدار

» اعتراض به قانونی که اجرا شدنی نیست

سه هفته پس از استمرار اعتصاب بازار پارچه فروشان تهران، طلا فروشان نیز به اعتصابیون پیوستند. طلافروشان درحالی روز گذشته کرکره مغازه های خود را پایین کشیدند که طی سه هفته گذشته و به دلیل عدم حمایت دیگر اصناف از اعتراض سال های گذشته آنان، تا پیش از این حاضر به همبستگی با پارچه فروشان نبودند.

اعلام اعتصاب در بازار طلا، درست در روزی اتفاق افتاد که بهای سکه در بازار ایران رکورد تاریخی 605 هزار تومان را شکست و شوک جدیدی به بازار اقتصادی وارد کرد.

خبرآنلاین، روز گذشته در اینباره گزارش داده است: “هنوز ماجراهای بازار پارچه‌فروشان به پایان نرسیده که از بازار طلای تهران اخباری در هم‌صدایی صنفی دیگر با پارچه‌فروشان منتشر شده است. طلافروشان بازار تهران بیست روز پس از اعتصاب پارچه‌فروشان به آنها ملحق شده‌اند. طلافروشان در حوادث اعتصابات سه سال قبل بازار پیش‌رو بودند ولی بیست روز قبل هنگامی که پارچه‌فروشان بانگ اعتراض سردادند، طلافروشان تهرانی اعلام کردند هنوز قصدی برای گلایه از سازمان امور مالیاتی ندارند. آنان دل به توافق سال قبل بسته بودند. براساس توافق سال گذشته طلافروشان شرایطی برای گذر یک‌ساله باز بحران مالیاتی پیدا کرده بودند. اما سازمان امور مالیاتی در سال نود سیاست‌گذاری‌های تازه‌ای پیش گرفته است. سازمان به صورت ناگهانی به طلافروشان خبر داده تا مالیات برارزش افزوده باید در سال جاری به محاسبات طلافروشان افزوده شود. همین جریان مقدمات را برای اعتراض جدید بازار مهیا کرد”.

 این سایت در گزارش خود افزوده است: “آنان همچون سال‌های گذشته کمی بعد از ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی و وصول میزان مالیات پرداختی، کرکره‌های مغازه‌های خود را پایین کشیده‌اند تا جدالی تازه با سازمان امور مالیاتی را کلید زده باشند. براساس اخباری که از بازار تهران مخابره شده طلافروشانی اعتصاب را کلید زده‌اند که بازارشان در همسایگی پارچه‌فروشان قرار گرفته است. ورود بازار طلا به ماجرای اعتصابات گرفتارهای بسیاری را برای سازمان امور مالیاتی رقم خواهد زد. تداوم اعتصاب تهران منجر به انتقال نارضایتی‌ها به استان‌های دیگر می‌شود‌. سال گذشته هم بازار تهران کلید اعتصاب را زد و سه هفته بر مواضع‌اش پافشاری کرد. مدتی بعد بازارهای شهرستانی به تهرانی‌ها ملحق شدند و ماجراها قدری بالا گرفت. سازمان امورمالیاتی ولی تنها یکسال به دستور احمدی‌نژاد اجرای قانون را عقب انداخت. یکسال به پایان رسید و بازهم اعتصابات کلید خورد. پارچه‌فروشان، طلافروشان و شاید صنوفی دیگر”.

گفته می شود تلاش دولت برای اخذ مالیات ارزش افزوده از صنوف بازار تهران، بی ارتباط با کسری بودجه پنهان آن در تامین یارانه نقدی شهروندان نیست. دولت بر اساس گزارشی که دیوان محاسبات منتشر کرده  برای تامین این هزینه مجبور به برداشت از بودجه برق شده است.

روز گذشته همچنین گزارش های رسیده از شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز از تدارک اعتصاب در بازار طلای  این شهرها حکایت داشت.

در همین ارتباط  یک روزنامه محلی در شیراز به نقل از رضا راسخ، رییس اتحادیه طلا و جواهر شیراز نوشته است: “علت تعطیلی بازار طلای شیراز اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است. طی دو روز گذشته فعالان این صنف برای تعطیل کردن بازار به توافق رسیده‌اند و مخالفت اتحادیه با چنین اعتصابی هم نتوانست مانع کار شود. اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده برای صنف طلافروشان غیرممکن است چرا که قرار است برای هر بار معامله طلا سه درصد مالیات اخذ شود و ما هم نهایتاً این مالیات را از مشتری اخذ می‌کنیم که چنین امری نشدنی است”.

سایت تحول سبز نیز از تدارک اعتصاب مشابه در مشهد و اصفهان خبر داده است.  رسانه های طرفدار دولت اما هر گونه خبر اعتصاب بازاریان را سانسور کرده اند.

گفتنی است، علی عسکری، رئیس سازمان امور مالیاتی روز شنبه در یک نشست مطبوعاتی اعتصاب و تجمع برای نپرداختن مالیات را یک “رسم جدید” عنوان کرده و گفته بود: “قانون کاملا مشخص است و از نظر ما ابهامی در اجرای قانون وجود ندارد ولی آنها نیز ملاحظاتی دارند که مطرح می‌کنند همه مودیان از جمله طلافروشان موظف به اجرای قانون هستند و این قانون تبعیض پذیر نیست”.

او ادعا کرده بود که “تمام بحث‌ها در خصوص اعتصاب انجام و موضوع حل و فصل شده‌است”. خبری که دیروز کرکره های پایین بازار طلا و پارچه خلاف آن را ثابت کرد.