سریال روز♦ تلویزیون ‏

نویسنده

ساخت سریال های طنز به مناسبت های مختلف در سیما به امری عادی تبدیل گشته و سبب شده تا بسیاری به تولید چنین ‏سریال هایی روی آورند. مجید صالحی یکی از آنهاست که کار را با نقش آفرینی در همین کارهای روتین طنزآغاز کرده ‏بود. بعد از تجربه بازیگری در سینما به ساختن مجموعه های طنزروی آورد. مجموعه طنز سه در چهارکه جدیدترین ‏ساخته صالحی درمقام کارگردان، هم اکنون درحال پخش ازشبکه سوم سیماست که تفاوت های عمده ای با کارهای ‏پیشین وی دارد. از جمله حضور رضا عطاران درمقام مشاورکارگردان پروژه که گویا این حضور تاثیر زیادی بر شیوه ‏کار ونگاه صالحی به مقوله طنزداشته است. ‏

tv1.jpg

‎ ‎سه در چهار‎ ‎

نویسنده: علیرضا مسعودی. کارگردان: مجید صالحی. مشاورکارگردان: رضا عطاران. تهیه کننده: حسن روستایی. ‏مجری طرح: بهرام بهرامیان. تدوین: مریم نفریه، رضا مطهری. مدیرتصویربرداری: مرتضی نجفی. طراح گریم: ‏مهرداد میرکیانی. طراح صحنه و لباس: حسین عالی نژاد. موسیقی: امید کرامتی. بازیگران: محمد کاسبی[رحمان]، ‏مهران رجبی[سیروس]، علی صادقی[بیژن]، شهره لرستانی[حنا]، مریم سلطانی[طلا]، اشکان اشتیاق[کیوان]، مجید ‏صالحی، مصطفی راد، مختارسائقی،. شمسی فضل الهی. محصول: شبکه سوم سیما ‏

سه در چهار روایتگر زندگی دو خواهر و خانواده آنهاست که برای فراهم کردن زندگی بهتر تصمیم می گیرند که یک ‏شرکت خدماتی تاسیس کنند. آنها به کمک یکدیگرشرکت را در آپارتمان اجاره ای در برجی در بالای شهر تهران به راه ‏می اندازند اما…‏

‎ ‎یک گام به پیش‎ ‎

ژانر طنز و کمدی همیشه یکی از سخت ترین ژانرهاست و پرداختن به آن توانمندی های زیادی را از جانب سازندگان ‏آن می طلبد. چهارچوب داستان “سه درچهار” حول محور دو خانواده به سرپرستی آقا رحمان و آقا سیروس می چرخد. ‏این دوخانواده که نسبت فامیلی با یکدیگردارند تصمیم می گیرند تا تحولی درزندگی شان بوجود آورند. این تصمیم در ‏ساختمان داستان تبدیل به عنصری می شود که خود زمینه ساز رویدادها و اتفاقات بیشمار و متنوعی است. در واقع با ‏این تصمیم دو خانواده به بالای شهر نقل مکان می کنند و در یک خانه اجاره ای هم زندگی می کنند و شرکتی را به ‏طورغیر قانونی به راه می اندازند. ‏

tv2.jpg

عنصری که نویسنده به خوبی ازآن درطراحی جهان داستانی خود سود می جوید عامل وارونه سازی است. این عامل ‏همیشه یکی از اجزاء اصلی سازنده کمدی ست. خانه ای که دو خانواده همزمان درآن سکنی گزیده اند و مدیر برجی که ‏بسیارکنجکاو است و به شدت رفت و آمد ساکنین برج را زیر نظردارد. این پازل ها به درستی از جانب نویسنده در ‏کنارهم چیده شده اند. در واقع نویسنده علاوه بر به کارگیری این عناصر در ساختار اثرش، از نحوه نگارش دیالوگ ها ‏و طراحی موقعیت هایش استفاده فراوانی جسته است. دیالوگ ها علاوه بر این که سطحی از روزمره گی شخصیت ها ‏در اجتماع را انتقال می دهد، با به کارگیری عنصرتکرار باعث ایجاد طنز کلامی در گفتار شخصیت ها می شود. نکته ‏دیگر اینکه، مخاطب بیش از آنکه به طنزهای کلامی و بداهه سازی های بازیگران بخندد به موقعیت هایی که شخصیت ‏ها در آن گرفتارمی آیند، می خندد. نمونه بارز آن سکانسی است که بیژن به همراه خواهرش مریم برای نظافت و کار به ‏خانه پیرزنی در بالای شهرتهران می روند. پیرزن که سال هاست تنهاست نیازبه کسی دارد که برای او حرف بزند. در ‏مقابل مریم و بیژن وظیفه شان نظافت منزل است. این تضاد در انگیزه شخصیت ها گروتسگ بی نظیری را برای ‏مخاطب خلق می کند. طوری که مخاطب همزمان با تنهایی پیرزن همدردی می کند و هم به وضعیت مریم و بیژن که ‏گرفتارشده اند، می خندد. ‏

tv3.jpg

در بخش کارگردانی، صالحی با انتخاب درست زوایای دوربین و دکوپاژی روان کمک شایانی به موقعیت ها وشخصیت ‏ها می کند. او در واقع با دکوپاژش فضایی رئالیستی و باورپذیر برای مخاطب خلق می کند. هدایت صحیح بازیگران – ‏انتخاب درست بازیگران – ریتم مناسب داستان و… ازنکات برجسته کارگردانی اوست. اما تنها نکته ای که باقی می ‏ماند استفاده ازعناصری است که صالحی از کارهای عطاران به عاریت گرفته است که تا حد زیادی با فضاها وموقعیت ‏ها هماهنگ شده است. اتفاقی که اگرنمی افتاد ضربه بزرگی به مجموعه وارد می شد. ‏

بازیگران هم بازی قابل قبول وخوبی ازخود ارائه می دهند. اما دراین میان، مهران رجبی با نوع گویش خاص خود در ‏ادا کردن دیالوگ ها وعلی صادقی با بداهه هایش جذابیت مضاعفی برخلق کردن لحظات طنزمی افزاید. به نظرمی رسد ‏که سه در چهار گام رو به جلو و نقطه عطفی در کارنامه صالحی به حساب می آید. ‏