خانواده بن لادن در ایران

نویسنده

» نگاه کریستین ساینس مانیتوربه فاش شدن راز ایران

چند عضو نزدیک خانواده اسامه بن لندن در حبس خانگی در ایران به سر می برند و از سال 2001 تا کنون، تحت تدابیر امنیتی شدید در محلی در نزدیکی تهران نگهداری می شوند. این خبر روز چهارشنبه در خروجی اخبار خبرگزاری ها قرار گرفت. 

اعضای این گروه شامل شش فرزند رهبر القاعده و یکی از همسران بن لادن است. بنا بر گزارش روزنامه تایمز لندن، تمامی این افراد از افغانستان گریخته و قبل از حملات  11 سپتامبر 2001 به نیویورک و واشنگتن، از مرز ایران گذر کرده اند.

به گزارش روزنامه شرق الاوسط که تحت مالکیت سعودی هاست، ایمان دختر 17 ساله بن لادن پس از گریختن از دست تیم امنیتی، از 25 روز پیش در سفارت عربستان سعودی پناه گرفته است.

مطمئناً درخواست پناهندگی و افشای حضور خانواده بن لادن در ایران، به روابط پیچیدۀ دو رقیب سنتی ایران شیعه و عربستان سنی که بر سر قدرت در خاورمیانه رقابت می کنند، دامن خواهد زد.

محمود احمدی نژاد در جریان اولین دور از ریاست جمهوری خود در ایران، رفتار فریبنده ای را برای به دست آوردن دل رهبران سعودی و عرب از خود نشان داد. اما افزایش نفوذ ایرانی ها و «محور مقاومت» انها که از حزب الله، حماس و سوریه تشکیل شده، موجبات نگرانی ریاض و سایر پایتخت های عربی را فراهم آورد.

انتخابات بحث انگیز خردادماه گذشته در ایران، آخرین شاهد این تلقی در جهان عرب بود که قدرت منطقه ای ایران مجدداً در حال افول است. برای عربستان سعودی، تازه ترین تحول در تأیید این احساس به دیدار غیرمترقبۀ بشار اسد رئیس جمهور سوریه و سعد حریری نخست وزیر طرفدار غرب در لبنان مربوط می شود. حریری پنج سال گذشته را به متهم کردن سوریه برای دست داشتن در ماجرای قتل پدرش گذرانده بود.  

 

ایالات متحده پیشنهاد ایران دربارۀ مبادله عوامل طالبان را رد کرد

سعد، یکی از بزرگترین پسران بن لادن، در بین یکی از 35 مهرۀ القاعده قرار داشت که پس از سرنگونی دولت طالبان در افغانستان توسط آمریکا و فرار القاعده از آن کشور در اواخر سال 2001، به ایران گریخت.

دولت محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران (1997 تا 2005) نهایتاً به طور غیرمستقیم اعلام آمادگی کرد بود که مهره های القاعده را به واشنگتن تحویل خواهد داد، به شرط آنکه آمریکا نیز جلوی فعالیت سران سازمان مجاهدین خلق را بگیرد و یا آنها را تحویل ایران بدهد. گروه مجاهدین خلق از سوی وزارت خارجه آمریکا یک سازمان تروریستی شناخته می شد و در دوره صدام حسین، تحت حمایت او در عراق به سر می برد. اما سرانجام پس از سرنگونی رژیم صدام حسین توسط نیروهای ائتلاف در سال 2003، سازمان مجاهدین تحت حمایت نیروهای آمریکائی قرار گرفت.     

بر اساس گزارشاتی که در همان زمان منتشر شد، پیشنهاد ایران از آن جهت رد شد که پنتاگون قصد داشت در صورت انتخاب سیاست تغییر رژیم ایران، از سازمان مجاهدین به عنوان یک نیروی بالقوه علیه آن کشور استفاده کند.

 

حضور مخفیانه بن لادن

با همه این اوصاف، هنوز خبر حضور تعداد زیادی از اعضای خانواده بن لادن در ایران فاش نشده بود. روزنامه واشنگتن پست در اکتبر 2003 به نقل از مقامات آمریکائی، اروپائی و عربی گزارش داد سعد بن لادن «ظرف ماه های گذشته به عنوان بخشی از سطوح بالای القاعده دوباره به صحنه بازگشته… و سازمان تروریستی را از داخل ایران هدایت می کند.»

داستان از این قرار بود که سعد بن لادن «تحت مراقبت یک نیروی امنیتی تندرو و وفادار به روحانیون داخلی و فراتر از حد و مرز کنترل های دولتی به سر می برد.» نام این گروه امنیتی، سپاه قدس سپاه پاسداران اسلامی است.

گزارش هائی که در اوائل سال جاری منتشر شد، از آزادی بی سر و صدای سعد بن لادن توسط ایران در اواخر سال 2008 و اجازه ورود او به افغانستان حکایت داشت. سپس در ماه ژوئیه گزارش شد او در جریان یکی از حملات ایالات متحده به پاکستان کشته شده است.

با این حال، خبر حضور تعداد زیادی از اعضای خانواده بن لادن در ایران، غافلگیر کننده بود. روزنامه تایمز لندن گزارش داده 11 نوۀ بن لادن نیز تحت تدابیر امنیتی در ایران به سر می برند.

عمر بن لادن پسر چهارم اسامه که در قطر زندگی می کند، به روزنامه شرق الاوسط گفت: «ما تا یک ماه پیش نمی دانستیم خواهر برادران مان کجا هستند. دولت ایران نمی دانست با این گروه بزرگ که مورد علاقه هیچکس نبود چه کند، برای همین، آنها را در نقطه امنی نگهداری کرد. البته ما بابت این موضوع، قدردان آنها هستیم.»

 

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 23 دسامبر