ها کردن دفترچه تلفن من

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

تازه‌ترین آثار چاپی و الکترونیکی

 

تازه‌ترین آثار چاپی و الکترونیکی

 

مردی که به شیکاگو رفت

نویسنده: ریچارد رایت

مترجم: مریم جاجونی

ناشر: افق

تعداد صفحات: ۸۸ صفحه

قیمت: ۳۵۰۰ تومان

برای باز کردن گره کور این احساسات سرکوب شده، کشتی خالی شخصیتم را با خیال و آرزو پرمی‌کردم تا در دریای بی‌معنایی واژگون نشود. مثل همه‌ی آمریکایی‌ها آرزویم پول در آوردن و کسب و کار بود. این‌ها و آرزوها دورودراز… ریچارد رایت، نویسنده این اثر سال ۱۹۰۸ در خانواده‌ای فقیر در ناچز می‌سی‌سی‌پی به دنیا آمد. در کودکی با کارت سفیدپوستی خوش‌قلب از کتابخانه کتاب می‌گرفت. نخستین مجموعه داستانش در ۱۹۳۸ منتشر شد. پسرک بومی، پسر سیاه، مطرود، شکم ماهی، از آثار دیگر اوست. رایت ۱۹۶۰ در پاریس درگذشت.

 

مالیخولیای محبوب من

نویسنده: بهاره رهنما

ناشر: نگاه

تعداد صفحات: ۱۰۴ صفحه

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

مالیخولیای محبوب من شامل هشت قصه است با نام‌های اردک زرد، فلامینگو، چشم‌هایی که مال توست، باد می‌آید با بوی تو، اعترافات یک عشق، مالیخولیای محبوب من و عروس شماره دو. همان‌طور که قبلاً اشاره شد موضوع تمام قصه‌های این مجموعه عشق است. آن هم عشق‌های بی‌سرانجام مختوم به شکست. کل داستان‌ها سرگشتگی و تنهایی پس از ناکامی عشق را روایت می‌کنند.

زبان مالیخولیای محبوب من روان و ملموس است. کتاب نثر ساده‌ای دارد، بی هیچ پیچش و ابهامی. داستان‌های این مجموعه موجزند با توصیفات جالب و خواندنی. نویسنده در توصیفات خود دقت کافی دارد و تمام جزئیات را در توصیف‌های خود در نظر دارد. حتی می‌توان گفت داستان‌ها فرمی تصویری دارند و نوعی تصویرآفرینی سینمایی در خلق فضاها به‌چشم می‌خورد.

 

ها کردن

نویسنده: پیمان هوشمندزاده

ناشر: چشمه

تعداد صفحات: ۸۸ صفحه

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

هوشمندزاده که یک عکاس حرفه‌ای است، در این کتاب چهار داستان با مضمون‌های زندگی شهری خلق کرده است. طنز پنهان در روایت این داستان‌ها و سوژه قرار دادن اختلافات زن و شوهری یکی از مشخصه‌های این داستان‌هاست.

«ها کردن»، «یک بار هم شده گوش بده سوسن»، «مثلا بازی» و «سوراخ لحاف»، نام‌ داستان‌های این مجموعه است.

از این نویسنده و عکاس تاکنون مجموعه‌داستان‌های «شاخ»، «وقت گل نی» و «دو تا نقطه» منتشر شده است.

 

دفترچه تلفن من

نویسنده: فاطمه جعفریان

ناشر: ثالث

تعداد صفحات: ۸۴ صفحه

قیمت: ۵۰۰۰ تومان

داستان‌های این کتاب اگرچه اغلب از روایتی خطی برخوردارند، اما ‌به لحاظ مضمونی کم و بیش متنوع هستند. یکی از شگردهای موفق جعفریان این است که موقعیت‌های آشنا در ابتدای داستان را به‌تدریج به موقعیت‌های ویژه و تجربه‌های دیگرگونه بدل می‌سازد. به لحاظ سبکی در این مجموعه داستان، با آثار مختلفی روبه‌رو هستیم؛ از داستان‌های رئالیستی تا داستان‌هایی که از مایه‌های سورئال برخوردارند. حال و هوای اغلب داستان‌ها سرد است، تنهایی، دروغ، عشق و ملال زندگی از بن‌مایه‌هایی هستند که در اغلب این داستان‌ها دیده می‌شود. نثر فاطمه جعفریان ساده و پاکیزه است، ازاین‌رو داستان‌هایش روان و خوش‌خوان از کاز درآمده‌اند.

ماهان کوشیار

و چو ضحاک شد بر جهان شهریار

نویسنده: رضا قاسمی

ناشر: ناکجا

تعداد صفحات: ۱۵۸ صفحه

لینک خرید: http://www.naakojaa.com/book/328

مهیار - آری، اما چرا جایی را که‌ یکی پسند کرده‌ بود، دیگری نمی‌پسندید؟ آیا جز این است که او در آنجا چیزی را می‌دید که دیگران نمی‌دیدند؟ و اگر به انجام، ‌همگی اینجا را توافق کردیم، جز این است که همگی در آن چیزی می‌بینیم؟

 

 

 

حرمان

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

 ۱۱۶ صفحه

لینک خرید: http://www.naakojaa.com/book/10972

این نوشته‌ها روایت‌هایی داستانی از زندگی من هستند. در نوشتن‌شان نه می‌خواستم آن‌قدرها به اصول داستان‌نویسی وفادار باشم نه می‌خواستم یکسر این اصول را کنار بگذارم. می‌خواستم سال‌هایی از زندگیم را روایت‌گری کنم. روایت‌گری عنوان بهتری است برای کاری که من در حرمان‌ها انجام دادم. اما یک‌جورهایی همه کار کردم. از روایت‌گری داستانی تا نامه‌نویسی. انگار نیاز داشتم به این تنوع تا آن سال‌های زندگیم را بنویسم.

سال‌هایی که نوشتم، سال‌های کودکی و نوجوانی من در شیراز و داراب است. سال‌هایی که انگار همه بودن من است، همه هویت من است، تمام تاریخچه من است. مرز میان واقعیت و رویا اما در این زندگینامه | داستان کجاست؟ این را خودم هم نمی‌دانم. بازگشتم به آن سال‌ها تا واقعیتی که بر من گذشت را روایت‌گری کنم و البته که در این پرسه‌زنی خیالی‌سازی کرده‌ام واقعیت حرمان‌زده آن سال‌ها را. شاید…

 

هم‌شاگردی‌ها 3

نویسنده: حسین آبکنار

 ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

۳۱۶ صفحه

لینک خرید: http://www.naakojaa.com/book/10678

شب بود. تو خواب بودی همیشه این طور وقت‌ها و من روی مبل راحتی کنار تخت نشسته بودم و تو را تماشا می‌کردم. نگاهم را سُر می‌دادم روی تنت. با قوس‌هایش بالا و پایین می‌رفتم و سعی می‌کردم لای پیچ‌های ملافه گیر نکنم و راه خودم را بروم. ازشیب پهلوها بالا بروم و چرخ بزنم و بعد بروم تا استخوان‌های ترقوّه و بیفتم توی گودی‌شان و دستم را روی کُرک‌های روشنی بکشم که حالا زیر نور محو چراغ خواب پیدا نبودند. به گردنت که رسیدم تو غلت زدی و ملافه را کشیدی تا زیر خط لب‌ها. دست دراز کردم و در تاریکیِ کنار مبل دنبال پاکت سیگار گشتم. فندک روی شکم تو جا مانده بود. آتش سیگار، هاله‌ی سرخی روی صورتم انداخت و نماند. توی شیشه‌ی پنجره‌ی روبه‌رو دیدم: صورتم را که سرخ بود و بعد اصلاً نبود. پُک اوّل را تو نداده بیرون دادم. پُک اوّل همیشه بوی کاغذ می‌دهد. پرسیدم:

«خوابی؟»

«ها؟»

«هیچّی بخواب»

 

دکتر نون زنش را بیش‌تر از مصدق دوست دارد

نویسنده: شهرام رحیمیان

داستان

ناشر: ناکجا

 تاریخ انتشار: ۲۰۱۴

۸۲ صفحه

لینک خرید: http://www.naakojaa.com/book/508

دکتر نون  فارغ‌التحصیل دانشگاه سوربن فرانسه و مشاور مصدق  است. پس از کودتای ۱۳۳۲ دستگیر می‌شود. سه ماه شکنجه و سلول انفرادی را تحمل می‌کند، اما هنگامی‌ که صدای کتک‌خوردن زنش ملکتاج  را می‌شنود و قصد تجاوز به او، به مصاحبه‌ی رادیویی تن می‌دهد. داستان در بحبوحه‌ی مرگ ملکتاج  حکایت می‌شود.

دکتر نون  در حالیکه نمی‌تواند باور کند زنش مرده، دهه‌ها زندگی زناشویی و سیاسی‌اش را مرور می‌کند. بیست و سه سال است که کودتا شده و سایه‌ی مصدق  با اوست و با او حرف می‌زند. از صبح تا شب با کُت و شلوار و کراوات ویسکی می‌نوشد. ژولیده و کثیف است. ایزوله و مطرود؛ نه از خانه بیرون می‌رود و نه حاضر است خانواده‌اش را ببیند. و مردمی که انتظار قهرمانی از او داشتند کتک مفصلی به او می‌زنند و کاسب‌هایی که اجناس را به او هدیه می‌دادند، حال چیزی به او نمی‌فروشند. تمام لذایذ دنیا را بر خود حرام می‌کند تا از خودش انتقام بگیرد و همواره حسرت دکتر فاطمی  را می‌خورد که قهرمانانه کشته شد و به چنین زندگی مرگ‌آوری تن نداد.