شرایط دانشجویان بازداشتی سخت تر شده

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» همزمان با التهاب بیشتر فضای سیاسی کشور

در حالیکه فضای سیاسی ایران از دیروز تحت تاثیر  محاکمه 5 تن از متهمان بازداشت شده در روز عاشورابه اتهام “محاربه” ملتهب تر شده، اخبار رسیده در مورد شدت برخورد با دانشجویان بازداشتی، بر نگرانی خانواده ها افزوده و آنان را به واکنش واداشته است.

میلاد ویسی، دانشجوی ممتاز رشته عمران دانشگاه انزلی که در شهر رشت بازداشت شده، از جمله کسانی است که تاکنون از اتهامات وارده بر او و دلایل بازداشتش خبری منتشر نشده است.ویسی که اکنون در بازداشت گاه اطلاعات استان به سر می برد، از جمله فعالان کمیته دانشجویی ستاد اصلاح طلبان حامی موسوی در استان گیلان بود. وی که از افراد نزدیک به نیروهای اصلاح طلب مذهبی شناخته می شود، پیش از این نیز چندن بار به اداره کل اطلاعات استان گیلان احضار، و برای قطع ارتباط با نیروهای سیاسی استان، تحت فشار قرار گرفته بود.

 

بی خبری از وضعیت مجید توکلی

مجید توکلی، دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک که در روز 16 آذر بعد از سخنرانی در دانشگاه بازداشت شد، همچنان در وضعیت نامعلومی به سر می برد. توکلی که در دادگاه نیز حاضر شده است، در دیدار با خانواده خویش اعلام کرده که حکم دادگاه بدوی “از پیش مشخص است و  حکم سنگین براش خواهند برید.” اما پس از آن، اطلاعی از وضعیت توکلی در دست نیست.

بیانیه شورای دفاع از حق تحصیل

به دنبال صدور احکام سنگین برای اعضای شورای دفاع از حق تحصیل، این شورا بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: “در پیشگاه مردم ظلم ستیز کشورمان که حکم دهندگان نهایی ایشانند، اعلام می کنیم: جمع شده بودیم تا  ابتدایی‌ترین حقوق انسانی‌مان را مطالبه کنیم. حق مسلمی که در سدۀ 21 ناباورانه، از ما دریغ شده است و به گواه تاریخ تنها در کمتر جایی سابقه دارد؛ آن هم توسط دولتی با ادعای 100 درصد آزادی! جمع ما جز «حق تحصیل»، هیچ نگفت و نخواست. اما دریغ که سخن برحق‌مان را نه تنها گوش شنوایی نبود که منکر وجودمان شدند.”

 این شورا با اشاره به ستاره دار شدن دانشجویان، در آزمون سال جاری کارشناسی ارشد، اضافه کرده است: “امسال نیز با ادامه‌ی روند محروم کردن استعدادهای درخشان از تحصیل و ستاره‌دار کردن دانشجویان نخبه، بر عناد با دانشگاه و دانشجو افزودند. دهها ستاره دار امسال سندی است بر ادامه ی روند حذف هر صدای منتقدی. در این سالها ما را چاره‌ای نبود جز آنکه همه‌ی هم‌ّمان این باشد که با حضور فیزیکی خود فریاد برآوریم: «ما ستاره‌دارانیم»: در راهروهای مجلس، وزارتخانۀ علوم، صحن دانشگاهها که خانه همیشگی مان بوده است و گاه در خیابان های شهرکه چند روزی مانده به انتخابات سال جاری، تکه هایی از آن محل حق خواهی شد.”

 این شورا درباره صدور حکم برای دو عضو خود چنین آورده است: “حال پس از 200 روز بازداشت غیرقانونی ضیاء نبوی و مجید دری از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل را به حبس و تبعید در ایذه محکوم کرده اند. ما در پیشگاه مردم ایران شهادت می دهیم که دوستانمان جز حق خواهی هیچ نکرده اند و تمام اتهامات وارد به ایشان بی اساس بوده و انتقامی است که دشمنان آزادی از دانشجویان ستاره دار می گیرند.”

 گفتنی است در روزهای گذشته، برای ضیا نبوی و مجید دری، دو عضو این شورا، 15 و 11 سال حکم زندان صادر شده است. استناد دادگاه برای صدور چنین حکمی، رابطه این دوتن با سازمان مجاهدین خلق بوده که این مساله توسط خانواده و نزدیکان این دو تن، قویا تکذیب شده است. گفتنی است پیش از این برای عاطفه نبوی، دختر عموی ضیا نبوی نیز به اتهام مشابهی حکم 4 سال زندان صادر شده بود.

انجمن اسلام دانشگاه علوم و فنون مازندران هم با صدور بیانیه ای حکم صادره برای ضیا نبوی را محکوم کرده است.

 

دانشگاه کاشان: رها کردن یک دانشجو در خیابان

فرزند عضو سابق شورای شهر کاشان و معاون ستاد میرحسین موسوی در این شهر پس از بازداشت توسط یک نهاد امنیتی، بعد از 3 روز بیخبری مطلق و ضرب و جرح شدید تا جایی که منجر به شکسته شدن دست و پای این دانشجو شد و همراه با آثار سوختگی با سیگار بر بدن، به حالت بیهوش در کنار یکی از خیابانهای حاشیه شهر رها شد. وی پس از رها شدن در حاشیه شهر، بدون اینکه امکان دیدار با خانواده خود را داشته باشد، مدت 36 ساعت در اختیار اداره اطلاعات بود و در مورد فعالیت های پدرش که استاد دانشگاه کاشان است و فعالیت های سیاسی خود و انجمن اسلامی دانشگاه مورد بازجویی قرار گرفت. این دانشجو پس از پایان بازجویی نیز با چشم بسته مجبور به امضای تعدادی برگه شد.

این اقدام در ادامه روند بی سابقه احضار و بازجویی از حدود 20 نفر از اعضای فعال ستاد مهندس موسوی در کاشان، انجام شده است. احضار برخی از این فعالان سیاسی و دانشجویی با بازداشت چند روزه همراه بوده است. آنها پس از انتقال به دادگاه انقلاب و تشکیل پرونده با صدور قرار وثیقه آزاد شده اند.

 انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان نیز در محکومیت این اقدامات بی سابقه اطلاعیه ای صادر کرده است. در این بیانیه می خوانیم: “بیش از هفت ماه از آغاز برخورد سرکوبگرانۀ افراطیون با جنبش عظیم مردم ایران می گذرد. جنبشی که به گواه دوستداران و دلسوزان ایران اسلامی، از بطن مردم برخاست و تمامی اقشار و طبقه های اجتماعی را با خویش همراه کرد. پیش از این ها هشدار داده بودیم که هرگاه حلقه های بسته قدرت شکل بگیرد، زمینه حرکت آن حلقه به سمت فساد و تباهی مهیا می شود. پیش از این ها فریاد کشیدیم که هرگاه رسیدن به مقصود وسیله را توجیه کند، این مردم هستند که قربانی زیاده خواهی قدرت طلبان می شوند. پیش از این ها گفتیم که هر گاه آزادی های مصرح در قانون اساسی به راحتی نادیده گرفته شود، التهابات سیاسی، آسیب های جبران ناپذیری به بدنه اجتماع وارد می سازد.”

این انجمن در بیانیه خود می افزاید: “اکنون کارنامه چندین سال نادیده انگاشتن حقوق اساسی مردم و قانون گریزی در پیش چشمانمان آماده قضاوت شدن است. پرده ها از جنایات بازداشتگاه کهریزک کنار رفته است. حرمت عاشورای حسینی با حمله و هجوم به مردم و کشتن ایشان دریده گشته و سرکوب وحشیانه نیروهای به اصطلاح خودسر تا آنجا پیش رفته است که برای رسیدن به مقاصد شوم خویش متوسل به آدم ربایی و ضرب و جرح یکی از فعالان دانشجویی دانشگاه کاشان شده اند و با استفاده از امکانات و مصونیت های خاص با اقدامی وحشیانه بیش از پیش ماهیت سیاه و چرکینشان را به نمایش گذاشته اند.”

 انجمن اسلامی دانشگاه کاشان با محکوم کردن این برخوردها، درباره همراهی خود با جنبش سبز چنین نوشته است: “به خود می بالیم که همراه و همقدم با مردمی به پا خاسته ایم که یکصدا استقلال و آزادی ایران زمین را فریاد می زنند و مصرانه بازگشت به اصول مغفول قانون اساسی را خواستارند. به خود می بالیم که در مسیر این جنبش آن قدر استوار بوده ایم که هجمه عظیم تبلیغات توپ خانه های رسانه ای و شیوه های ددمنشانه سرکوب که روی نظام های استبدادی را سفید کرده اند، خللی در عزم راسخمان پدید نیاورده است. به خود می بالیم که دانشگاههایمان زنده اند و ندای حقیقت هر گاه و از هر حنجره ای که به گوش برسد یاری کننده ای هست که او را یاری کند. دانشجویان آگاه ایرانی در راه دفاع از حقوق اساسی ملت ایران، متحمل سختی های فراوانی شده اند.از احکام سنگین و غیر قابل قبولی که برای دانشجویان، از سوی مراجع انضباطی صادر گشته و بازداشت های طولانی مدت مراجع قضایی تا انواع و اقسام شیوه های تهدید و ارعاب. دانشجویان آزاده ای که نخواستند ذلت را پذیرا باشند ودر مقابل هجوم بی عدالتی ها ایثار گرانه ایستادگی کردند. آن ها مایه مباهات ما و افتخار ملت هستند. تاریخ خود گواهی می کند که یاد چه کسانی ماندگار است و کدامین گروه سرنوشتی اسف بار در انتظارشان است. مسلما کسانی که تمایلی به درس گرفتن از تاریخ ندارند، محکوم به پرداختن تاوان های سنگینی خواهند بود.”

 

اعتصاب غذای مجدد یوسف رشیدی

محمد یوسف رشیدی، فعال دانشجویی دربند پلی تکنیک از یک هفته پیش مجدداً در اعتصاب غذا به سر می برد. به گزارش خبرنامه امیرکبیر این فعال دانشجویی در اعتراض به تمدید قرار بازداشت موقت خود و بلاتکلیفی در زندان دست به اعتصاب غذا زده است. وی این مطلب را در آخرین ملاقات به اطلاع خانواده خود رسانده و اعلام کرده است تا مشخص شدن وضعیتش به اعتصاب غذای خود ادامه خواهد داد.

با اینکه بیش از ۵۰ روز از بازداشت این فعال دانشجویی و حدود ۲۰ روز از آخرین جلسه بازجویی وی می گذرد اما او همچنان بلاتکلیف در یکی از سلول های 4 نفره بند ۲۰۹ زندانی است. وضعیت وخیم جسمی و ضعف بدنی شدید یوسف رشیدی در پی اعتصاب غذای اول نگرانیها بابت سلامتی وی را افزایش داده است.
محمد یوسف رشیدی در پرونده فعالیتهای دانشجویی خود انتشار نشریه دانشجویی فریاد، عضویت در شورای عمومی انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک و حضور فعال در بسیاری از تجمعات صنفی و سیاسی دانشگاه های تهران را دارد.


این فعال دانشجویی در منزل پدری خود در نوشهر توسط وزارت اطلاعات بازداشت شد و پس از یک روز بازداشت در زندان اطلاعات نوشهر به تهران منتقل شد.این فعال دانشجویی از اولین لحظه بازداشت دست به اعتصاب غذا زد و در اولین ملاقات حضوری خود به گفته ی مادرش کاهش شدید وزن داشته به طوری که مادر وی در لحظات اول قادر به شناختن وی نبوده است.
یوسف رشیدی پس از۲۲ روز اعتصاب غذا به بهداری زندان منتقل شد و به مدت یک هفته در بهداری زندان اوین بستری بود. وی پس از انتقال از سلول انفرادی به سلول های۴ نفره ی ۲۰۹ اعتصاب غذای خود را شکست و در بازدید دادستان تهران از بند ۲۰۹، دادستان صراحتا به وی اعلام کرد که وثیقه ی تعیین شده برای او ۵۰۰ میلیون ریال است که به زودی به خانواده ی او ابلاغ و پس از تودیع وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه آزاد خواهد شد. اما با گذشت یک ماه از قول دادستان و مراجعات متعدد خانواده تغییری در وضعیت این فعال دانشجویی ایجاد نشده است.
همچنین اخبار منتشره، به نقل از خبرگزاری هرانا حاکی از آن است که خانواده سعید حائری فعال سیاسی و دانشجوئی ۲۸ روز پس از بازداشت فرزندشان موفق به کسب مجوز ملاقات با وی نشده اند. سید محمد حائری پدر سعید حائری که وکالت فرزندش را نیز بر عهده دارد در پی مراجعات مکرر به دادگاه انقلاب و دادستانی تهران و ارائه درخواست کتبی ملاقات با فرزند دربندش با پاسخ منفی مسؤلین قضائی مواجه شده است. رد درخواست ملاقات خانواده این زندانی سیاسی در حالی صورت می گیرد که مسئؤلین دادستانی تهران و دادگاه انقلاب دربرابر درخواستهای پدر و وکیل او عملاْ از خود سلب مسؤلیت کرده و هرگونه موافقت یا عدم موافقت با ملاقات زندانیان بندهای ۲۰۹٬ ۲۴۰ و… اوین را منوط به موافقت مقامات امنیتی وزارت اطلاعات دانسته اند. و به نظر می رسد بنا بر توضیحات مقامات قضائی به خانواده سعید حائری، این زندانی سیاسی - عقیدتی تا زمان نامعلومی توسط بازجویان پرونده اش ممنوع الملاقات شده است.

سعید حائری عضو کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۹ آذر ماه در حین عزیمت به شهر قم برای حضور در مراسم تشیع پیکر آیت الله منتظری٬ به همراه شیوا نظر آهاری و کوهیار گودرزی، دو عضو دیگر این کمیته توسط عوامل وزارت اطلاعات بازداشت شد.

در تحولی دیگر، پریسا رهنما بر طبق احضاریه ای که از سوی حراست دانشکده خبر صادر شده، باید به کمیته انضباطی دانشگاه مراجعه کند. در این احضاریه که ساعت 11 روز دوشنبه به دست این فعال دانشجویی رسیده عنوان شده باید ساعت 8 صبح دوشنبه ـ همان روز ـ در کمیته انضباطی دانشگاه جامع حاضر باشد. هنوز از علت احضار این دانشجو، اطلاعی در دست نیست.

 

بی خبری از وضعیت دو دانشجوی کرد

با گذشت بیش از 40 روز از بازداشت علیرضا و سجاد مرادی، دو برادر دانشجوی دانشگاه تهران، هیچ خبری از وضعیت این دو دانشجوی نخبه منتشر نشده و نگرانیها نسبت به شرایط روحی و جسمی آنها رو به فزونی گذاشته است.

علیرضا و سجاد مرادی دو دانشجوی نخبه کرد دانشگاه تهران که هر دو با فاصله یک سال با رتبه ۳ در کنکور کارشناسی ارشد وارد دانشگاه شده بودند، در جریان اعتراضات شانزدهم آذر ماه در مقابل خوابگاه دانشگاه تهران بازداشت شدند و تاکنون خبری از وضعیت آنها منتشر نشده است.

همچنین آن گونه که خبرنامه امیرکبیر اعلام کرده است، فرشاد عزیزی عضو انجمن اسلامی دانشگاه آزاد مشهد از دانشگاه اخراج شد.فرشاد عزیزی که در جریان حمله نیروهای بسیج و نظامی به دانشگاه آزاد مشهد در روز ۹ دی بازداشت شده بود، پس از آزادی با حکم سنگین اخراج از دانشگاه روبرو شده است.

فرشاد عزیزی از اعضای مرکزی ستاد ۸۸ استان خراسان و در جریان انتخابات ریاست جمهوری نیز نزدیک به 10 روز در بازداشت بود.