دانشگاه در کمیته انضباطی

نویسنده

daneshjoyanzdehb.jpg

حسن زارع زاده اردشیر

بار دیگر موج احضار دانشجویان به دادگاه های انقلاب و کمیته های انضباطی روندی تصاعدی به خود گرفته است. در چند روز گذشته، برای بسیاری از دانشجویان دانشگاههای کشور پرونده های انضباطی گشوده شده و دانشجویان زیادی با خطر محرومیت از تحصیل مواجه اند. یک فعال دانشجویی به نام حسین اسدی هم در شهرستان اردبیل دستگیر شده است.

حسین اسدی فعال دانشجویی و دبیر انجمن اسلامی دانشگاه آزاد، روز پنجشنبه گذشته توسط اداره اطلاعات اردبیل دستگیر شد. این فعال دانشجویی پیش از این در جریان تظاهرات خردادماه 1385 توسط اداره اطلاعات اردبیل بازداشت و پس از دو ماه بازداشت موقت به قید وثیقه آزاد شده بود.

از سوی دیگر، حکم دو سال حبس تعزیری مهدی امینی زاده عضو سابق شورای مرکزی دفتر تحکیم، توسط شعبه 36 دادگاه تجدید نظر استان تهران تایید شد. این حکم به دلیل فعالیت هایی دانشجویی امینی زاده و به اتهام “تشکیل جمعیت غیرقانونی” و “اقدام علیه امنیت ملی” صادر شده بود. وی به اتهام دست داشتن در “اغتشاشات خرداد 82 در تهران” 93 روز در زندان انفرادی به سر برد.

افزایش برخورد های اخیر و احضار های گسترده دانشجویان در حالی صورت می گیرد که چندی پیش تعدادی از دانشجویان دانشگاههای تربیت معلم سبزوار و آزاد سنندج با احکام سنگین محرومیت از تحصیل و تبعید به شهرهای دیگر مواجه شدند تا بدین ترتیب بار دیگر شاهد افزایش برخوردهای انضباطی، قضائی و امنیتی با دانشجویان باشیم.

روز گذشته نیز، اسماعیل سلمانپور، سروش برزو، بیژن پوریوسفی و آرمان صداقتی، چهار فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر به کمیته انضباطی احضار شدند. اتهام این دانشجویان شرکت در حوادث خرداد ماه دانشگاه امیرکبیر و درگیری در روز ورود دانشجویان ممنوع‌‏الورود به دانشگاه امیرکبیر در ترم گذشته عنوان شده است.

سبزوار

در سبزوار، احمد نورحسینی، حسن سهیلی فرد، سعید قربانیان و کاظم حسین زاده، 4 تن از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار به دلیل شرکت در اعتراضات دانشجویی در ارتباط با قتل توحید غفارزاده در سبزوار به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سبزوار احضار شده اند. این احضاریه به حراست دانشگاه تربیت معلم سبزوار ارسال شده است. احمد نورحسینی و مصطفی صداقت جو، فعالان دانشجویی این دانشگاه به اتهام “توهین به نهاد مقدس بسیج” و “تشویش اذهان عمومی” هفته گذشته نیز به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شده بودند.

تبریز

یونس زارعیون، دبیر سابق تشکل “آرمان دانشجو” دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز به اتهام اخلال در نظم دانشگاه به کمیته‌انضباطی احضار شد. به گفته وی: “فردی غیرمسوول در دانشگاه با حضور در جلسه‌ امتحان به دانشجویان تذکر می‌داد که من به اقدام وی اعتراض کردم. از این رو آنها با نوشتن طوماری مبنی بر اینکه اعضای تشکل آرمان جو دانشگاه را بهم می‌زنند از من شکایت کردند و به کمیته‌ انضباطی احضار شدم.”

این فعال دانشجویی با بیان اینکه این فرد به دادگاه نیز شکایت کرده است، گفت: “سال گذشته نیز حکمی برایم صادر شده بود که بعد از تحصن انجام شده این حکم لغو شد.”

زنجان

در زنجان نیز مسعود هاشمی مدیر مسئول نشریه دانشجویی “تخته سیاه” دانشگاه زنجان، به کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی احضار شد. وی که سمت دبیری انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان را نیز برعهده دارد به خاطر چاپ مطالبی تحت عنوان “حقوق زنان” در تخته سیاه به کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی فراخوانده شد.

مازندران

و در مازندران، کمیته‌ انضباطی دانشگاه مازندران در اقدامی کم‌سابقه، 8 نفر از فعالان دانشجویی این دانشگاه را برای پاره‌ای توضیحات و بازجویی احضار کرد. ضیاءالدین نبوی، صادق خوشحال، سعید یعقوبی‌نژاد و بیژن صباغ روز چهارشنبه جهت دفاع حضوری از اتهامات خود در کمیته انضباطی حاضر شدند. گیتا آذری، آرش پاکزاد، نیکی مولانا و یکی از دانشجویان دانشکده‌ کشاورزی طی یک نوبت دیگر در روز دوشنبه‌ هفته‌ آینده از اتهامات خود دفاع خواهند کرد.

سعید یعقوبی‌نژاد، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران می گوید: “اتهام من و بیژن صباغ حضور در برنامه‌ 16 آذر دانشگاه بود درحالی که در این مراسم حدود 700 دانشجو شرکت داشتند. اتهام صادق خوشحال، حضور در کنار میز نشریات دانشجویی انجمن اسلامی عنوان شد و بیتا آذری نیز متهم به ترویج عقاید کمونیستی خوانده شد. ما نیز دفاعیات خود را ارایه کردیم و تا روز دوشنبه حکم بدوی کمیته‌ انضباطی صادر خواهد شد.”

شهرکرد

در دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد نیز برای 4 فعال دانشجویی این دانشگاه، حکم توبیخ کتبی با درج در پرونده از سوی کمیته انضباطی صادر شد. مصطفی رییسیان‌فرد عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد می گوید: “برای این افراد بدون حضور در کمیته‌ انضباطی حکم صادر شده است. متأسفانه هنوز شاهدیم که شورای انضباطی این دانشگاه روال صادر کردن حکم بدون حضور در کمیته‌ انضباطی را ادامه می‌دهد.”

این فعال دانشجویی با بیان اینکه دو نفر از این دانشجویان عضو انجمن اسلامی این دانشگاه هستند، می افزاید: “متاسفانه علیرغم تلاش ما از ارائه‌ آیین‌نامه‌ انضباطی خودداری و به صورت غیابی برای دانشجویان حکم کمیته‌ انضباطی صادر می‌شود.”

تهران

در تهران هم احضار دانشجویان شتاب بیشتری به خود گرفته است بطوریکه در چند روز گذشته ده ها دانشجو در کمیته های انضباطی حاضر شده اند. در روزهای اخیر پریسا نصرآبادی، کریم آسایش، بهنام سپهرمند و شاهو رستگاری از فعالان دانشجویی دانشگاه تهران به کمیته انضباطی احضار شده اند.

بهنام سپهرمند پس از برگزاری جلسه بازجویی خود در کمیته انضباطی اظهار داشت: “احضار دانشجویان به کمیته انضباطی را غیر قابل توجیه می‌دانم چراکه این احضار به دلیل مراسم 16 آذر است که مسوولیت آن با دفتر تحکیم وحدت بوده و دانشجویان از جمله فعالان دموکراسی‌خواه کوچک‌ترین نقشی در جهت‌گیری برنامه نداشته‌اند.”

وی افزود: “تعدادی از دانشجویان در یک سال اخیر هیچ فعالیتی نداشته‌اند و اکثر احضارشدگان افرادی هستند که برای کارشناسی ارشد آماده می‌شوند.”

در دانشکده امور اقتصادی هم تعدادی از فعالان دانشجویی با حکم های انضباطی مواجه شده اند.عنایت‌الله همایی‌راد از فعالان دانشجویی این دانشکده می گوید: “چندی پیش تعدادی از دانشجویان دانشکده‌ امور اقتصادی به کمیته‌ انضباطی احضار شدند و تاکنون چهار نفر از اعضای سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده حکم خود را دریافت کرده‌اند که تذکر کتبی بدون درج در پرونده بوده است.” به گفته وی: “حکم تمام فعالان دانشجویی صادر شده اما هنوز حکم‌شان را دریافت نکرده‌اند.”

از طرف دیگر، نسیم سلطان بیگی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی به دادگاه انقلاب احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است. وی که در جریان تجمع 22 خرداد ماه زنان در میدان هفتم تیر بازداشت شده بود، چهارمین نفری است که پس از ژیلا بنی یعقوب، آزاده فرقانی و دلارام علی، از زنان بازداشت شده در تجمع 22 خرداد، به دادگاه احضار می شود.

همچنین در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، تعدادی از دانشجویان دانشگاه در ایام امتحانات به کمیته‌ انضباطی احضار شدند.

حمید رضاپور دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به ایسنا گفت: “برخلاف آیین‌نامه‌ کمیته‌ انضباطی دانشگاه‌ها مبنی بر ممنوعیت احضار دانشجویان به این کمیته و صدور حکم برای آنها در ایام امتحانات، تعدادی از دانشجویان این دانشگاه به این کمیته احضار شدند.”

در این زمینه دکتر غدیرزاده، معاون دانشجویی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی به خبرنگار سیاسی ایسنا گفت: “تعدادی از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شدند که مربوط به طیف خاصی هم نبوده است. احضار دانشجویان به هیچ عنوان مربوط به مسائل سیاسی نیست و ما تعامل خوبی با تشکل‌های دانشجویی داریم.”

روز گذشته نیز، اسماعیل سلمانپور، سروش برزو، بیژن پوریوسفی و آرمان صداقتی، چهار فعال دانشجویی دانشگاه امیرکبیر به کمیته انضباطی احضار شدند. اتهام این دانشجویان شرکت در حوادث خرداد ماه دانشگاه امیرکبیر و درگیری در روز ورود دانشجویان ممنوع‌‏الورود به دانشگاه امیرکبیر در ترم گذشته عنوان شده است.