زلزله ایران را لرزاند، صداوسیما را نه

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» تلفات هر لحظه بالا می‌رود

چند زمین لرزه شدید و نسبتا شدید روز گذشته مناطقی در اطراف تبریز و زنجان را لرزاند. تا لحظه تنظیم این گزارش و بر اثر زمین لرزه های رخ داده، بیش از 180 تن کشته و 1500 نفر زخمی شده اند. این تلفات بالا و وضعیت وخیم زلزله زدگان در حالی است که صدا و سیمای حکومتی جمهوری اسلامی، از پوشش مناسب و کافی اخبار مربوط به آن خودداری کرده و بیشتر به پخش دعاهای ویژه ماه رمضان و مراسم مذهبی مشغول است. تعداد تلفات این زمین لرزه به طور حتم بیشتر خواهد بود. یکی از نمایندگان مناطق زلزله زده در مجلس هم اعلام کرده که به علت کمبود امدادگر و امکانات، کار کمک به آسیب دیدگان با مشکل مواجه است.

در آخرین آمار اعلام شده، رئیس ستاد بحران استان آذربایجان شرقی از مرگ ۱۸۰ تن بر اثر این زلزله‌ها خبر داد.

موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران اعلام کرد: “زمین‌لرزه مذکور به بزرگی ۲. ۶ ریش‌تر اهر در استان آذربایجان ‌شرقی در دومین زمین لرزه به فاصله ۱۱ دقیقه از نخستین زمین لرزه ۲. ۶ ریشتری تبریز ساعت ۴. ۱۷ دقیقه به بزرگی ۶ ریش‌تر به مرکزیت ورزقان روی داد.

زمین لرزه سوم در ساعت ۱۹: ۱۷ دقیقه به بزرگی ۷. ۴ ریش‌تر به مرکزیت ورزقان روی داد.

زمین لرزه چهارم نیز در ساعت ۳۵. ۱۷ دقیقه به بزرگی ۱. ۷ ریش‌تر به مرکزیت ورزقان روی داده است.

همچنین زمین‌لرزه دیگری در ساعت ۴۴. ۱۷ دقیقه به بزرگی ۵. ۴ ریش‌تر به مرکزیت ورزقان روی داد.

این زمین لرزه ‌ها که مدت زمان آن بیشتر بود به قدری مردم تبریز را به وحشت انداخت که مردم به خیابان‌ها آمدند.

 

کمبود امدادگر و امکانات

گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از شهرهای زلزله‌زده حکایت از آن دارد که شهروندان این مناطق به دلیل خطر وقوع پس‌لرزه‌، شب را در پارک‌ها، فضای باز و خارج از منزل سپری می‌کنند.

بر اساس گزارش ها، شهرهای اهر، هرزقان و هریس در استان آذربایجان شرقی بیشترین خسارات و تلفات را متحمل شدند.

در همین حال نماینده ورزقان در مجلس به خبرگزاری فارس گفت: “نیاز اولیه زلزله زدگان شامل پزشک، دارو، غذا،‌ چادر و آمبولانس است.”

به گفته الله وردی دهقانی، در شهر ورزقان ۴۰ نفر بر اثر زلزله کشته و ۵۰۰ نفر مصدوم و ۹ روستا بیش از ۷۰ درصد تخریب شده و هنوز رسیدگی به روستا‌ها و آوار برداری ادامه دارد، اما متاسفانه با توجه به کمبود امدادگر، عملیات امداد به کندی صورت می‌گیرد.

نماینده ورزقان در مجلس گفت: این شهرستان دارای ۱۶۴ روستا است که با توجه به اینکه تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق، بنزین و سوخت رسانی و امکانات ارتباطی به هم ریخته، هنوز دقیقا مشخص نیست به چند روستا سرکشی شده و چقدر آمار دقیق تلفات و خسارات است.

دهقانی نیاز اولیه زلزله زدگان را شامل آب آشامیدنی، نان، چادر اسکان، آمبولانس،‌ دارو، پزشک و امدادگر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه شهرستان ورزقان بیمارستان ندارد و هنوز بیمارستان در حال ساخت آن به بهره برداری نرسیده، ‌گفت: “باید آمبولانس به تعداد کافی برای انتقال مجروحان به بیمارستان‌های تبریز در اختیار قرار گیرد.”

دهقانی تاکید کرد: استان‌های اردبیل و آذربایجان غربی برای امداد رسانی به زلزله زدگان دست به کار شده‌اند و یک فروند بالگرد برای کمک رسانی اعزام شده است که کار انتقال مجروحان را از روستاها به مرکز استان در تبریز به عهده دارد.

نماینده ورزقان در مجلس از مسئولان سایر استان‌ها و استان‌های همجوار ونیز مسئولان کشوری و رئیس جمهور درخواست کمک و ارسال پزشک، دارو، آمبولانس و چادر اسکان کرد.

 

منتظر دستور ویژه احمدی نژاد

 

نماینده اهر و هریس هم به فارس گفت که برای “امدادرسانی بهتر و مفیدتر” به زلزله زدگان آذربایجان، منتظر “دستور ویژه” محمود احمدی نژاد و “کمک‌هایی از مرکز” هستیم.

عباس فلاحی باباجان افزود: در منطقه هریس و اهر اکثر روستا‌ها براثر زلزله آسیب دیده‌اند، به گونه‌ای که در اهر ۶۰ روستا و در هریس ۵۰ درصد روستا‌ها خسارت دیده‌‌اند.

او افزود که در برخی از روستاهای هریس به دلیل پراکنده بودن هنوز پای هیچ‌کس برای امدادرسانی به آنجا‌ها نرسیده و پیش‌بینی شده در ۱۰ تا ۲۰ روستا هنوز هیچ‌کس سرکشی نکرده است.

مدیرکل بحران استان اردبیل هم گفت: زلزله ۲. ۶ دهم ریشتری ۳ بار شهرهای مختلف استان اردبیل را لرزاند.

علی اسلامی در گفتگو با خبرگزاری فارس افزود: زلزله عصر امروز که مرکزیت آن در شهر اهر بوده است، سبب لرزش سه باره شهر اردبیل و همچنین مشگین‌شهر شده و موجب وحشت اهالی شده است.

وی با بیان این‌که تاکنون تلفات جانی و آسیب مالی گزارش نشده است، تصریح کرد: به احتمال زیاد در مشگین‌شهر تلفاتی را به اماکن مسکونی و روستایی شاهد باشیم که تلاش می‌کنیم با پیگیری‌های مستمر نسبت به جبران آسیب‌های احتمالی اقدام کنیم.

اکثر قریب به اتفاق اخبار و گزارش های مربوط به زلزله ویران کننده و مرگبار دیروز که بخش های وسیعی از خاک ایران را لرزاند، در خبرگزاری ها و سایت های خبری منتشر شد. این در حالی است که صدا و سیمای جمهوری اسلامی به جای گزارش مشکلات و نیازمندی های مناطق زلزله زده، عمدتا در حال پخش برنامه های ویژه ماه رمضان از جمله پخش مستقیم خواندن دعای جوشن کبیر از کربلا بود.

تا ساعات پایانی دیشب هنوز هیچ کدام از مسئولان حکومتی وقوع زلزله و کشته و مجروح شدن تعداد زیادی از هموطنان را تسلیت نگفته بود.