تنش با ایران تجارت را مختل کرده است

نویسنده

» گزارش هفت روز دوبی در باره نگرانی اروپائیان

مارتین بیزل، مشاور سیاسی ایر برلین - ششمین خط هوایی بزرگ اروپا - می گوید ترس از گسترش دامنه تنش با تهران، شرکت های آلمانی را بر آن داشته است تا به معاملات خود در منطقه “نه” بگویند.

خطوط هوایی “اتحاد” از ابوظبی، دارنده ۳۰ درصد از سهام این شرکت هوایی آلمانی است.

یکی از مقامات ارشد بزرگترین شرکت تجاری آلمان می گوید برنامه هسته ای بحث انگیز ایران، شرکت های آلمانی را از سرمایه گذاری در خلیج فارس نگران می کند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا شرایط داخل ایران و وضعیت سایر کشورهای خاورمیانه، باعث تردید شرکت های آلمانی از سرمایه گذاری در منطقه شده است، گفت شرایط سیاسی و تنش های موجود عملا انجام توافقات را با مشکل مواجه کرده است.

او گفت: “ما خیلی بیشتر از این می توانیم پیشرفت کنیم؛ ولی ایران مانعی بر سر راه است. شما این مطلب را همه جا می شنوید؛ این عده سیاستمدار نیستند، بلکه صاحبان کسب و کار هستند.”

آقای بیزل، قبلا در سمت وزیر امور خارجه آلمان قرار داشت و اکنون بخشی از کار وی مشاوره با آنگلا مرکل، رهبر اجرایی اتحادیه اروپاست.

وی افزود: “آنها می پرسند اگر انفجاری صورت گیرد، چه پیش خواهد آمد؟”

آمریکا تحریم های اقتصادی را علیه برنامه هسته ای بحث انگیز ایران اعمال کرده است ولی ایران دنبال کردن تولید سلاح هسته ای را رد کرده است.

بر اساس آمار وزرات خارجه فدرال آلمان، صادرات این کشور به امارات متحده عربی در سال ۲۰۱۱ معادل ۷ ممیز ۵ میلیارد یورو (۳۴ ممیز ۶ میلیارد درهم) بوده است در حالیکه واردات آلمان از امارات ارزشی معادل ۱ میلیارد یورو (۴ ممیز ۶ میلیارد درهم) داشته است.

در حالیکه وزارت خارجه آلمان می گوید آلمان، پس از هند و چین و آمریکا، بزرگترین شریک تجاری امارات متحده عربی است، مقامات امارات می گویند انتظار سرمایه گذاری بیشتری را از سوی آلمان در اقتصاد این کشور دارند.

آقای بیزل همچنین از سیستم دادگاه های امارات متحده عربی نیز اظهار نگرانی کرد و گفت این عامل هم در خودداری شرکت های آلمانی تاثیر داشته است.

او گفت شرکت های آلمانی “خواهان دادگاه هایی عادلانه و قانونی هستند.”

اصلاحات اخیر که استفاده از زبان انگلیسی را در دادگاه های مرکز مالی بین المللی دبی مجاز می شمارد، قدم مهمی در اصلاح سیستم قضایی امارات به شمار می آید.

در حال حاضر حدود هزار شرکت آلمانی در امارات متحده عربی فعالیت می کنند.

 

منبع: هفت روز دبی – 1 سپتامبر