علائم سازش در روابط ایران و آمریکا

نویسنده

» گزارش ورد بولتن از مواضع روحانی

انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور جدید ایران امیدها برای حل مناقشه هسته‌ای و بهبود روابط این کشور با غرب را زنده کرده است.

پیش از شروع مذاکرات برای انتخاب کابینه، 55 زندانی سیاسی ایران به باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا نامه‌ای نوشتند و از او خواستند این فرصت را مغتنم بشمارد و روابط را برقرار کند. امضاءکنندگان این نامه شامل شخصیت‌های ارشد جنبش سبز هستند که پیش از انتخابات سال 2009 ایران شکل گرفت: نظیر رئیس کمیسیون امنیت و روابط خارجی مجلس محسن میردامادی، معاون سابق وزارت کشور مصطفی تاج‌زاده، دختر رئیس‌جمهور اسبق فائزه هاشمی و علیرضا بهشتی که مشاور ارشد میرحسین موسوی نامزد جنبش سبز بود.

این نامه هراس از این موضوع را نشان می دهد که مناقشه بین ایران وآمریکا برای ایران آینده‌ای تاریک ایجاد می‌کند و همچنین آمریکا را مقصر می داند که در زمان ریاست‌جمهوری محمد خاتمی، که موضع نرمی نسبت به غرب داشت، از فرصت استفاده نکرد. این نامه از آمریکا می‌خواهد برای نشان دادن حسن نیت تحریم‌ها را پیش از مذاکرات هسته‌ای آینده موقتا بردارد.

نمایندگان 55 کشور در مراسم تحلیف روحانی که به دقت توسط رسانه‌های بین‌المللی دنبال می‌شد شرکت کردند. کاخ سفید عنوان کرد که بیانات معتدل روحانی در سخنرانی این مراسم نشان می‌دهد انتخاب او فرصتی برای از میان برداشتن نگرانی‌ها بر سر بحران هسته‌ای این کشور است. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای می‌گوید: «تحلیف پرزیدنت روحانی فرصتی برای ایران ایجاد می‌کند که به سرعت برای حل نگرانی‌های عمیق جامعه بین‌المللی بر سر برنامه هسته‌ای این کشور اقدام کند.» اتحادیه اروپا نیز موضع مثبت روحانی را درباره مذاکرات ادامه‌دار با جامعه بین‌المللی ستود و از دولت جدید تهران خواست تا به میز مذاکرات بازگردد.

سخنگوی اتحادیه اروپا مایکل مان گفت کاترین اشتون به رئیس جمهور جدید ایران تبریک گفته و از او خواسته است تا از اختیار قوی خود برای یافتن یک راه حل سریع در مورد نگرانی‌های جدی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران استفاده کند. وی همچنین ابراز داشت که روحانی دری جدید را برای مذاکرات باز کرده است.

روحانی پس از مراسم تحلیف، کابینه خود را برای رای اعتماد به مجلس معرفی کرد. وی در دفاع از گروه خود عنوان کرد که انتخاب او بر پایه حرفه‌ای بودن است. رئیس‌جمهور ایران افزود که می‌خواهد جایگاه بیشتری به اقلیت‌ها و زنان بدهد.

او در زمان تشریح ماموریت دولتش به حفاظت از حقوق پایه و حریم شخصی شهروندان اشاره کرد و همچنین نیاز به مهار تورم را مطرح کرد. مشکلات اقتصادی بزرگترین مانع بر سر دولت جدید ایران است.

روحانی در مورد سیاست خارجی خود گفت که او نه اصلاح‌طلب است نه محافظه‌کار، بلکه معتدل است. او که از رای اصلاح‌طلبان برخوردار شد به خاطر رویکرد اعتدال‌گرایش مشهور است. وقتی نزدیک بود که بیژن زنگنه، یک سیاست‌مدار اصلاح‌طلب برای وزارت نفت رای نیاورد، روحانی در حمایت از او سخنرانی کرد و زنگنه رای اعتماد گرفت.

روحانی در طول برگزاری جلسه رای اعتماد، به ارتش مصر درمورد کشتار تظاهرکنندگانی که خواستار آزادی محمد مرسی هستند هشدار داد و گفت: «ما با اقدامات ستمگرانه در سیاست خارجی و یک بحران در منطقه روبرو هستیم. من تسلیت خود را به مردم مصر اعلام می‌کنم. من خود را در مصیبت آنها شریک می‌دانم. من به ارتش مصر هشدار می‌دهم که بر مردم بزرگ مصر که خواستار آزادی هستند فشار نیاورد. مردم مصر آزادی‌خواه هستند. نباید به آنها فشار آورد. راه مردم اسلام است و جهان باید به خواسته‌های آنان احترام بگذارد.»

منبع: ورلد بولتن - 26 اوت 2013