جریان آب در زاینده‌رود تا خرداد ماه ادامه دارد

نویسنده

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) رحیم میدانی٬ معاون آب و آبفای وزیر نیرو اعلام کرد که جریان آب در زاینده‌رود تنها تا پایان خرداد ماه سال آینده ادامه خواهد داشت. بنا به اظهارات وی اگر بارندگی در سال جاری «مناسب» باشد٬ در تابستان سال اینده نیز «رهاسازی» آب در این رودخانه ادامه خواهد داشت.

میدانی گفت: «از ساعت ۲۴ نیمه شب روز دوشنبه - ۱۲ آبان‌ - آب از سد زاینده‌رود به میزان ۸۰ مترمکعب در ثانیه رهاسازی شد که با توجه به بارش‌های اخیر و اشباع شدن بستر رودخانه، آب زاینده‌رود بامداد امروز - پنجشنبه - در شهر اصفهان جاری شد. طبق توافق انجام‌ شده با کشاورزان غرب و شرق اصفهان، در سال آبی جاری خواهیم توانست افزون‌بر ۶۲۸ میلیون مترمکعب آب به کشاورزان اصفهانی تحویل دهیم».

وی در ادامه افزود: «شرایط امروز زاینده‌رود به‌ دلیل بارگذاری بیش از ظرفیت بر این حوضه آبریز به‌وجود آمده است؛ بنابراین با اقدام هماهنگ وزارت نیرو و اعضای شورای هماهنگی این حوضه شامل استانداران استان‌های ذی‌نفع و نمایندگان اداره‌های جهادکشاورزی، محیط زیست، صنعت و معدن و خود کشاورزان منطقه، از این پس برای بارگذاری مصرف جدیدی در این حوضه اجازه نخواهیم داد. صنایع جدید در صورت استقرار در اصفهان آب موردنیاز خود را باید از حقابه کشاورزان خریداری کنند. صنایع موجود در استان نیز آب مصرفی خود را باید از محل بازیافت فاضلاب‌های شهری تامین کنند تا آب اختصاص‌یافته به صنایع به مصارف دیگری اختصاص یابد».