کیش، آچمز، مات!

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

po_nabavi_01.jpg

منوچهر میم، عضو دون پایه وزارت امور خارجه فعلا مثل موبایل های وطنی در دسترس نیست و خوشبختانه صدا و تصویرش قطع شده است. احمدی نژاد، رئیس جمهور و مسوول تولید بحران در سیاست خارجی، اگرچه تصویرش قابل دریافت است، اما به دلیل آلودگی هوا خوشبختانه صدایش قطع شده است. علی لاریجانی نیز از مونیخ خارج شده و در حالی که با قطار به سوی فرانکفورت می رفت، وسط راه یک توقف کوتاهی در عربستان سعودی کرد. ظاهرا بعد از خروج لاریجانی و پوتین از عربستان قرار است رایس به این کشور برود. سه روز قبل حسینی سخنگوی یکی از وزرای خارجه ایران اعلام کرد که « موضوع تعلیق قابل بررسی است.» دو روز قبل، همین سخنگو اعلام کرد « موضوع تعلیق تحت هیچ شرایطی پذیرفتنی نیست.» دیروز دکتر ولایتی، مشاور رهبری و یکی دیگر از وزرای خارجه ایران اعلام کرد: « تعلیق تابوی ما نیست.» از طرف دیگر، علاء الدین بروجردی نماینده مجلس و یکی دیگر از وزرای خارجه ایران، اعلام کرد که « ایران باید از آمریکا شکایت کند.» هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای تشخیص و وزیر امور خارجه اصلی ایران اعلام کرد: « آمریکا حسن نیت نشان دهد، موانع مذاکره رفع می شود.» ساعاتی قبل بوش نیز در حالی که به نظر می رسید حالش کمی بهتر شده، گفت: « به شرط تعلیق غنی سازی، ایران مذاکره کند.» بوش ادامه داد: « ایرانی ها مردمی متمدن هستند، اما آنچه دولت ایران انجام می دهد، آنها را منزوی خواهد کرد.» جنتی، امام جمعه موقت و وزیر خارجه ایران در روزهای بارانی و تعطیل، درخشان ترین ابعاد دانش و تعقل خود را به منصه ظهور رسانده و گفت: « محاصره کشور به نفع ما شد، چون آمریکا در تیررس ایران قرار گرفت.» آگاهان فقط بروبر به جنتی نگاه کردند. فعلا به نظر می رسد که موضوع جنگ دارد از اتاق های نظامیان به سالن های کنفرانس و اتاق های مذاکره منتقل می شود. آگاهان از کلیه حضار، اعم از پوزیسیون و اپوزیسیون، درخواست کردند که فعلا از دادن هرگونه شعار خودداری کنند، صف را به هم نزنند، پرچم ها را آتش نزنند، از هر نوع غنی سازی حتی با درصد پائین خودداری کنند، از هر گونه تغییر نقشه یا پاک کردن نقشه جهان منصرف شوند و بگذارند مثلث هاشمی، ولایتی و لاریجانی اوضاع را پیش ببرند.

مثلث هول

فعلا مثلث هول ( هاشمی، ولایتی، لاریجانی) هر کدام یک دستمال و یک ماله و یک جارو دست شان گرفته اند و دارند آثار فعالیت های بودار احمدی نژاد را تمیز می کنند، ولایتی نیز به دنبال لاریجانی که مساله هولوکاست را در مونیخ لایی در کرده بود، دیروز گفت: « نسل کشی یهودیان را به عنوان واقعیت تاریخی می پذیریم.» سخنگوی کاخ سفید هم گفت: « اگر ایران در مسیر دستیابی به انرژی غیرنظامی هسته ای حرکت کند، ما پیشنهادات بسیار سخاوتمندانه ای به آنها ارایه می کنیم.» ولایتی هم در حالی که بین انتخاب مورد مناسب خودش و همسایه در تردید بود، گفت: « پیشبرد همزمان تکنولوژی هسته ای و مذاکرات، سیاست ماست.» هاشمی رفسنجانی نیز مطابق معمول از جملاتی که فاعل و فعل و قید و صفت دارد، اما مفعول آن مشخص نیست، استفاده کرد و در حالی که لبخند می زد، از زیر میز یک لگد به ساق پای احمدی نژاد کوبید و گفت: « اگر کارهایی کنیم که طرف مقابل بتواند علیه ما اجماع درست کند، اشتباه کرده ایم.» اما، آقای ایشبیلیوس، مشاور احمدی نژاد که هنوز از وقتی از مینی بوس پیاده شده وقت نکرده صورتش را بشوید، گفت: « رویکرد دولت در سیاست خارجی کاملا عقلانی است.» آگاهان پرسیدند: رویکرد یعنی چه؟ مشاور رئیس جمهور گفت: « چه مه نم»، آگاهان مجددا پرسیدند: عقلانی یعنی چه؟ مشاور رئیس جمهور گفت: « نه مه نم»

کیش، آچمز، مات!

توپ در زمین ایران است. اگر تا فرصت شش روزه ای که تا دوم اسفند باقی مانده است، ایران تعلیق را اجرا کند یا با آمریکا توافق کند، احتمال وقوع جنگ کاهش خواهد یافت، اما اگر در این شش روز این اتفاق نیفتد، بعید می دانم که قطعنامه بعدی شرایط را بسیار دشوارتر نکند. فعلا که بوش روزی شش بار احتمال جنگ را تکذیب می کند، تا جایی که دیروز جمله بوش تیتر اول کیهان شد: « شایعه حمله به ایران ساخته مخالفان من است.» فرانسه هم گفت: « آمریکا در حال طراحی جنگ با ایران نیست.» اما به نظر من شرایط همان است که آقای شیرزاد گفته است که « در صفحه شطرنج سیاسی به گوشه ای رانده شده ایم که امکان مات کردنمان فراهم شده است.» فعلا آخرین وضع صفحه شطرنج ایران و آمریکا و وضع مهره های ایران به شرح زیر است:

شاه که به قلعه سمت راست رفته بود، فعلا سرجایش هست و تکان نمی خورد، هر از گاهی که کیش داده می شود، خبر سلامتی اش را اعلام می کنند.

قلعه سمت چپ فعلا با وزیر خودی درگیر است و دارد با شاه حریف از راه دور توافق می کند.

وزیر وسط صحنه آچمز شده و فعلا نه تنها هیچ تکانی نمی تواند بخورد، بلکه تا ترکمنستان هم نمی تواند برود. فعلا وزیر به وسیله تعدادی از سربازان که تحت تعقیب هستند، حمایت می شود.

فیل سمت راست در حال فاصله گرفتن از وزیر است و مواظب است که تا انتخابات بعدی خودش را حفظ کند.

فیل سمت چپ فعلا در اطراف خرم آباد در حال ائتلاف برای انتخابات بعدی است و مواظب است که در صورت حمله دشمن قربانی نشود.

سه سرباز که تا لبنان و فلسطین رفته بودند، قربانی شده اند و بیرون صفحه در حال تماشای بقیه بازی هستند. یکی از سربازان هم در بغداد دستگیر شده و در حال بازجویی است. بقیه سربازان در حال تهدید کردن دشمن هستند.

وضع مهره های آمریکا را خودتان حدس بزنید.

نگذاریم، نگذارید، نگذارند

هاشمی رفسنجانی گفت: « نگذاریم که اسلام سطحی نگر جامعه را رنج دهد.» آگاهان گفتند: چشم، مواظب هستیم، شما مواظب فاطی باش، بقیه کار به عهده ما.

میوه گران نمی شود

مسوولان اقتصادی کشور که قبلا اعلام کرده بودند تورم افزایش نمی یابد، اما افزایش یافت و اعلام کرده بودند که مشکل افزایش قیمت مسکن حل خواهد شد و نشد و گفته بودند که تا چهار روز قبل خبرهای خوش هسته ای اعلام می شود و چنین خبرهایی اعلام نشد، گفتند: « میوه شب عید گران نمی شود.» آگاهان اعلام کردند که اصلا مهم نیست، اگر هم گران شد، به میدان تره بار محله رئیس جمهور می رویم و از آنجا میوه می خریم.

حفاظت از پاسارگاد حق مسلم ماست

بالاخره یکی پیدا شد و به یک چیزی اعتراض کرد. کسی هم در این اعتراض کشته نشد و مشکلی هم پیش نیامد. گروهی از دوستداران کشور برای جلوگیری از ساخت سد سیوند که بطور جدی پاسارگاد را تهدید می کند، جلوی مجلس رفتند و تظاهرات کردند. البته خیلی خوب است که ما به فکر حفظ تاریخ مان باشیم، اما برای حفظ جغرافیای کشور هم بد نیست یک کارهایی بکنیم.

احمدی نژاد به مجلس می رود؟

اگر موضوع را جدی نگیریم، فردا بد جوری چوبش را می خوریم. احمدی نژاد دچار افت شدید محبوبیت شده است و مساله اینجاست که شعارهای پوپولیستی او با مصالح کشور در تضاد قرار گرفته و طبیعتا اگر مصالح کشور پیش برود، این یارو همین ده درصد طرفدار را هم از دست می دهد. از طرفی مجلس نشان داد که حداقل 40 درصد نمایندگان به وزیر مورد قبول احمدی نژاد رای نمی دهند و اگر همین طور پیش برود، احمدی نژاد تا یک ماه دیگر نمی تواند از زیر سووال مجلس سالم بیرون بیاید. ابراهیم امینی گفت: « رای الهام، نشانه جایگاه احمدی نژاد در مجلس است.» از طرف دیگر اعلمی هم گفت: « اکثریت نمایندگان، مشتاق احضار احمدی نژاد به مجلس هستند.» در حوزه قدرت عمومی و تعادل قوای نظام هم، فعلا رئیس جمهور دست و پایش بسته است. در سیاست خارجی هم جمهوری اسلامی مجبور است کارهایی بکند که برخلاف شعارهای جهانی احمدی نژاد است. به نظر من مجلس و نیروهایی مانند دانشجویانی که احتمالا هنوز وجود دارند، نباید بگذارند زمان بگذرد و همه فرصت ها از دست برود.

ایران اول نیست، دوم است

واقعا چه افتخاری بالاتر از اینکه ما در مقام اول تصادفات جهانی نیستیم و احتمالا ممکن است دوم باشیم. رحمتی، وزیرراه و ترابری گفت: « با وجود آمار بالایی که در کشور از نظر تلفات جاده ای وجود دارد، نمی توان گفت که ایران از این حیث در مقام اول جهان قرار دارد.» آگاهان پرسیدند: چرا؟ وزیر مذکور گفت: « این آمارها صحیح است، اما وقتی در مقام مقایسه با آمارهای جهانی قرار می گیرد، در آن صورت نمی توان نتیجه گیری صحیحی انجام داد.» آگاهان از مردم خواستند به جملات آقای وزیر دقت کنند و ببینند که آیا چیزی در این جمله ها وجود دارد، یا همان است که ما فکر می کنیم.

هالووین یا والنتاین؟

فکر می کنم تعداد کسانی که در دو روز گذشته در ایران به دلایل سیاسی، مثل ترور، اعدام، درگیری و مواردی از این دست کشته شدند، از چهار سال دوم خاتمی بیشتر بود. امام جمعه میانه با ضرب چاقو کشته شد. سه نفر به عنوان تروریست های بمب گذاری های اهواز اعدام شدند. آدم نمی فهمد مگر چند بمب در اهواز منفجر شده که هفته ای سه چهار نفر را اعدام می کنند؟ چهار مجرم قتل و مسائل ناموسی و جرایم دیگر دیروز اعدام شدند. دو نفر از اشرار مسلح در شرق کرمان کشته شدند. صبح دیروز هم در جریان یک عملیات شبه انتحاری اتوبوس حامل نیروهای سپاه در زاهدان مورد حمله قرار گرفت. در این واقعه 18 نفر کشته شدند و حدود 24 نفر مجروح شدند. مقامات مسوول در زاهدان ساعت هشت صبح اعلام کردند که یک نفر از تروریست ها دستگیر شده، تا ساعت 12 ظهر اعلام کردند که سه نفر دستگیر شده اند و ساعت 2 بعد از ظهر اعلام شد که همه تروریست ها دستگیر شدند. مقامات استان سیستان و بلوچستان گفتند که افراد دستگیر شده که دو روز قبل از پاکستان وارد ایران شده بودند اعتراف کردند که « با حمایت محافل استکباری و غربی ها اقدام به این کار کردند.» قرار بود دیشب فیلم اعترافات دستگیر شده ها پخش شود. ظاهرا تروریست ها برای اینکه جمهوری اسلامی دردسر نداشته باشد، فیلم اعترافات شان را شب قبل از عملیات ضبط کرده بودند و به محض دستگیری آن را تحویل مقامات دادند. جند الله مسوولیت این عملیات را برعهده گرفت و اعلام کرد که هیچ کس در این عملیات دستگیر نشده است. مسوولین هم برای اینکه مردم متوجه شوند که تروریست ها وابسته به چه گروهی بودند، اعلام کردند که این افراد « نه شیعه هستند و نه سنی.» تازه، با این همه خین و خین ریزی و خشونت، دیروز روز والنتاین یا روز عشق و محبت بود، ببینید اگر شب هالووین بود چه خبر می شد.

سه فعال دانشجویی محکوم شدند

من یواش یواش دارم توانایی درک واژه های فارسی را از دست می دهم. ظاهرا تا همین یک سال قبل فعال سیاسی به کسی گفته می شد که یک فعالیت سیاسی انجام دهد. از طرفی هر روز این خبر را می خوانیم که سه فعال دانشجویی احضار شدند، یا چهار فعال دانشجویی محکوم شدند. البته آدم شکی در احضار شدن یا محکوم شدن این افراد ندارد، ولی من هرچه می کنم نمی فهمم که این فعالیت هایی که این افراد فعال انجام می دهند، کجا انجام می شود؟ دیروز بچه های امیرکبیر رفته بودند به پلی تکنیک و در آنجا نشست برگزار کردند. یکی از آنها اعلام کرد که فضای ترس در دانشگاه وجود دارد. من مطمئنم که فضای دانشگاه همیشه چنین نخواهد ماند و به محض اینکه کسی مانند خاتمی قدرت را در دست بگیرد که آزادی فعالیت های دانشجویی را تضمین کند، قطعا دانشجویان عزیز حتما فعال خواهند شد و خشتک همان خاتمی را به سرش خواهند کشید.