ترفند جدید وزارت اطلاعات: احضار، تهدید و بازداشت های چندساعته

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» در سومین سالگرد ستار بهشتی

مراسم سومین سالگرد جان باختن ستار بهشتی در حالی برگزار شد که وزارت اطلاعات با احضار،تهدید و یا بازداشت چند ساعته از حضور تعدادی از فعالین سیاسی و مدنی در این مراسم جلوگیری کرد. 

شهین مهین فر، مجری سابق صدا و سیما و مادر امیرارشد تاجمیر به اتفاق نسرین ستوده، حقوقدان و همسرش رضا خندان سه ساعت و نیم بازداشت شدند، محمد نوری زاد هم ساعاتی بازداشت بود.حشمت الله طبرزدی اما به وزارت اطلاعات احضار و از حضور در مراسم منع شد. او به روز می گوید« تهدید کردند که اگر بروی هم تو را می گیریم هم مینی بوس می آوریم و همه را بازداشت می کنیم».

شهین مهین فر، مادر امیرارشد تاجمیر که فرزندش در عاشورای ۸۸ جان باخت هم در مصاحبه با روز می گوید که او به اتفاق نسرین ستوده و رضا خندان مقابل قبرستان در رباط کریم بازداشت شده اند: «نمی خواستند ما سر خاک ستار برویم برای همین ما را سر گورستان بازداشت کردند و بردند به یکی از این خانه هایی که مال اطلاعات است. ۳ ساعت و نیم ما را آنجا نشاندند. موبایل های ما را گرفتند. خانم ستوده از آنها مدرک خواست که نشان دهند حکم یا مجوز دارند اما چیزی نشان ندادند. بعد معلوم شد که محمد نوری زاد را هم گرفته اند».

او توضیح می دهد: «چیزی نمی گفتند، فقط می گفتند ما ماموریم و معذور!نمی دانم چه ماموریتی است که وادارشان می کند به هموطنان خود ظلم بکنند. مرا هم که ابتدا نشناختند گفتند چون همراه خانم ستوده و آقای خندان هستی تورا آوردیم و می توانی بروی. گفتم من همراه اینها آمده ام و با اینها هم می روم. بعد به نسرین گفتند باید بازرسی بدنی کنیم که نسرین اجازه نداد. گفت به من نشان دهید که اصلا حق بازداشت و حق بازرسی بدنی دارید. به چه مجوزی میخواهید بازرسی کنید؟ اجازه نداد. خودشان هم نمی دانند چه دارند می کنند. ما کاری نکرده بودیم، می رفتیم سر خاک ستار. دختر خانم عشقی با من صحبت کرده بود که حتما بیا و .. گفتم من وظیفه ام است بیایم، نگویید هم می آیم. می دانستند من می روم ولی خب اینطور شد. تا رباط کریم را رفتیم ولی نگذاشتند سر خاک برویم. به آنها گفتم برای تسلی آدم بیاید گورستان جرم است؟ باید او را بازداشت کنید؟ بعدا مرا شناختند و پرسیدند  این خانم کی است؟ آقای خندان گفت مادر امیرارشد تاجمیر است. موقع خداحافظی یکی از آقایان به من گفت ببخشید. موقعی که می رفتیم سوار ماشین شویم. به من گفتن ببخشید که من گفتم نمی بخشمتان. گفت یعنی خدا ما را ببخشد؟ گفتم دقیقا، خدا باید شما را ببخشد من نمی بخشم».

رضا خندان، همسر نسرین ستوده هم که بازداشت شده بود در فیسبوک خود نوشته است: «بازداشت ما بدون حکم قضایی بود. با اصرار ما مبنی بر ارائه ی حکم بازداشت، نامه ی بی ربطی را که با امضای قاسم پور دادستان رباط کریم تهیه شده بود نشان دادند که این نامه حکم بازداشتی نبود.«

حشمت الله طبرزدی، دبیرکل جبهه دموکراتیک ایران اما در مصاحبه با روز از احضار و تهدید خود می گوید: «دعوت کردند، به قول خودشان، و گفتند که جلسه ای باشد. من هم رفتم، آنجا تهدید کردند که اگر بروید می آییم هم شما را می گیریم هم مینی بوس می گذاریم و بقیه را می بریم. من به تهدیدهای اینها توجهی نمی کنم ولی بعد با دوستان و خانواده مشورت کردیم. ترجیح دادم نروم ولی دخترم فاطمه رفت و پیامی هم داشتم که آنجا خوانده شد».

او اشاره می کند که احضارش از سوی وزارت اطلاعات صورت گرفته بود:« وزارت اطلاعات بودند، همان تیمی که چندسال است پرونده من را دارند و من دیده بودم شان. مرخصی که آمده بودم آنها را دیده بودم، در زندان هم آمده بودند.  به هرحال همان برنامه ای که داشتند را برای افراد مشخص پیاده کردند. تصمیم شان این بود که یک عده افراد نروند و ماها نرویم. ولی خب من خوشحال هستم که به هرحال مراسم برگزار شد». 

حشمت الله طبرزدی در مورد این نوع تهدیدها و بازداشت هایی  می گوید: «این یک رویکرد جدید است. در دوره احمدی نژاد که به طور کلی ممنوع بود و چنین مراسم هایی برگزار نمی شد. بعد اینها یک زمانی آزاد گذاشتند و می شنیدید که جلوی اوین و جلوی دنا تجمعاتی برگزار می شد. بعد یواش یواش احساس کردند که اینطور میتینگ ها دارد گسترش پیدا می کند و ممکن است از دست شان خارج شود، لذا ترفند جدیدشان این است که در این مرحله  در برابر آدم هایی که فکر می کنند  آنجا صحبت می کنند و موثر هستند وباعث می شود ترس مردم می ریزد، بازدارندگی پیشه کرده اند؛ یا حرف می زنند یا چند ساعتی بازداشت میکنند. این ترفند جدیدشان است، احتمالا اگر موفق نشوند بااین جور برخوردها این میتینگ ها را محدود کنند بعدا بازداشتی های بیشتری خواهد بود. برای اینکه اصولا جمهوری اسلامی ظرفیت پذیرش این جور چیزها را ندارد. من به خود اطلاعاتی ها هم گفتم که شما از اینکه چند نفر بروند برای مراسم ستار به خانه یک پیرزن وحشت دارید و این نشان می دهد که ظرفیت رژیم خیلی کم و خیلی خیلی محدود است و جای تاسف است». 

در مراسم سالگرد ستار بهشتی اما احمد منتظری، فرزند آیت الله منتظری و تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی و جان باختگان پس از انتخابات ۸۸ به اتفاق محمد ملکی و تعدادی از فعالان مدنی و سیاسی حضور داشتند.

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله به گفته خانواده‌اش، سه شنبه، ۹ آبان ماه در منزل مسکونی‌اش در رباط کریم بازداشت و۱۶ آبان ماه خبر مرگ او در زندان منتشر شد.در آن روز خانواده بهشتی در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند پلیس فتا از آنها خواسته برای فرزندشان قبر بخرند. 

مرگ این وبلاگ نویس واکنش های بسیاری به دنبال داشت، کمیسیون امنیت ملی مجلس کمیته ای برای پی گیری تشکیل داد و مسئولان دستگاه قضایی نیز اعلام کردند که این مساله را پی گیری خواهند کرد. اما با گذشت یک سال از جان باختن این وبلاگ نویس جوان، دستگاه قضایی، قتل او را قتل شبه عمد عنوان کرد در حالیکه خانواده ستار بهشتی اعلام کردند که قتل عمد بوده و قتل شبه عمد را نپذیرفته و از پی گیری شکایت شان انصراف می دهند.