نیروی موثر وزارت اطلاعات؛ تیر غیب

نویسنده
رژین یونسی

» محمود علوی در تشریح فعالیت‌های خارج از کشور

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، با اشاره به اقدامات ماموران وزارت اطلاعات در خارج از کشور، گفته است برخی اعضای گروه جیش‌العدل در پاکستان “هدف تیر غیب قرار گرفتند.”

او روز جمعه، ۱۴ آبان ماه، در مراسمی با عنوان “مراسم رونمایی از طرح جامع مسکن حوزه‌های علمیه”، به اقدامات امنیتی و اطلاعاتی وزارت اطلاعات در داخل و خارج کشور پرداخته و کشته شدن برخی عناصر گروه جیش‌العدل و دستگیری تعدادی از آنها را از جمله این اقدامات عنوان کرده است.

محمود علوی گفته: “چند ماه پیش عبدالرئوف ریگی از عناصر نظامی جیش‌العدل و برادر زاده وی در پاکستان هدف تیر غیب قرار گرفتند، فردی به نام شیخ ندیم هم که همراه برادرش پانزده شیعه پاکستانی و دو مهندس ایرانی را کشته بودند، هدف تیر غیب قرار گرفتند.”

این بخش از سخنان وزیر اطلاعات همزمان از سوی واحد مرکزی خبر و خبرگزاری میزان، ارگان خبری قوه قضاییه پوشش داده شد اما ساعاتی بعد از خروجی واحد مرکزی خبر برداشته شد.

علوی به جز عبدالرئوف ریگی به افراد دیگری نیز اشاره کرده که به گفته او در پاکستان “هدف تیر غیب” قرار گرفته‌ و کشته شده‌اند.

او افزوده: “فردی هم که بیست سال پیش رئیس اطلاعات سیرجان را برای نشان دادن بارانداز قاچاقچیان به کوه برده و در لحظه‌ای غفلت از ارتفاع پرت کرده و کشته و به کراچی فرار کرده بود، شناسایی و قصاص شد.”

او همچنین به فرد دیگری به نام محمد بزرگ‌زاده اشاره کرده که طی سال‌های ۸۷/۸۸ پانزده نفر از ماموران انتظامی را کشته و به تانزانیا گریخته و در این کشور، به گروه جیش‌العدل کمک مالی کرده است.

اما عبدالرئوف ریگی، رهبر گروه جیش‌النصر، که محمود علوی در سخنان روز جمعه به او اشاره کرده، شهریور ماه گذشته در پاکستان کشته شد.

آنزمان خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی اعلام کردند ریگی در شهر دالبندین پاکستان و در نتیجه یک تسویه حساب داخلی کشته شده، اما منابع خبری عربی و فعالان بلوچ به نقل از منابعی در جیش النصر گفته بودند رهبر این گروه به دست نیروهای جمهوری اسلامی و در شهر کویته پاکستان “ترور” شده است.

جیش‌النصر در بیانیه‌ای گفته بود که جیش‌العدل (گروه رقیب) نقشی در ترور عبدالرئوف ریگی نداشته و مرگ او “نقشه وزارت اطلاعات ایران” بوده است. سخنگوی وزارت کشور جمهوری اسلامی این ادعا را تکذیب کرد.

این گروه سپس با انتشار ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی، تصویر فردی به نام ابراهیم مهرنهاد را منتشر کرد که در آن او به دست داشتن در قتل عبدالرئوف ریگی اعتراف کرده و گفته بود اطلاعات جمهوری اسلامی از او خواسته در مقابل پول رهبر جیش‌النصر را به قتل برساند.

جیش‌النصر پیشتر نیز در بیانیه‌ای از مهرنهاد به عنوان یکی از عوامل قتل ریگی یاد کرده و خبر داده بود پس از بازداشت “به سزای اعمالش رسیده است”.

ابراهیم مهرنهاد،‌ از فعالان مدنی و سیاسی سیستان و بلوچستان و برادر یعقوب مهرنهاد، وبلاگ‌نویسی بود که سال ۷۸ از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی اعدام شد. او که خود سابقه فعالیت مدنی داشت زمانی که برادرش را به دارآویختند با اتهاماتی در ارتباط با همین فعالیت‌ها در زندان کرمان محبوس بود.

عبدالرئوف ریگی، سخنگوی سابق گروه جیش‌العدل که گفته شد به دست مهرنهاد کشته شده، حدود سه ماه پیش و پس از ماجرای ربوده شدن مرزبانان ایرانی و به دنبال اختلافات درونی بر سر اعدام گروهبان دانایی‌فر از این گروه جدا شد و، فعالیت مسلحانه خود را در مخالفت با جمهوری اسلامی و در قالب گروه جدیدی به نام جیش‌النصر از سر گرفت.

جیش‌العدل در بهمن ماه سال گذشته در مرز پاکستان، پنج مرزبان جمهوری اسلامی را به گروگان گرفت و با طرح خواسته‌هایی با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی وارد معامله شد.

 این گروه پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام در فروردین‌ماه چهار نفر از گروگان ها را آزاد کرد.پیش از آن اعلام شده بود که گروهبان دانایی‌فر به انتقام کشته شدن یک عضو این گروه در زندان اعدام شده است؛خبری که با گذشت چندین ماه هنوز مقامات رسمی جمهوری اسلامی آن را تائید نکرده‌اند.

عبدالرئوف ریگی که در همین ارتباط با جیش العدل اختلاف پیدا کرده بود، قبل از انتشار خبر مرگش، در مصاحبه با روز با پرده برداری از این اختلافات گفته بود: “اگر زمینه حداقل فعالیت مدنی و سیاسی و فرهنگی فراهم گردد، من قول می‌دهم و مردم را شاهد میگیرم که اسلحه را کنار می‌گذاریم. در غیر این صورت ما به مبارزه مان به همین صورت ادامه می‌دهیم.”

استان سیستان و بلوچستان از جمله ناآرامترین استا‌‌ن‌های ایران است.

در بیش از یک دهه گذشته در این منطقه درگیری‌های گسترده‌ای میان نیروهای نظامی جمهوری اسلامی و گروه‌های معترض و مسلح بلوچ صورت گرفته که منجر به کشته شدن ده‌ها نفر از دو طرف شده است.

این درگیری‌ها به ویژه بعد از دستگیری و سپس اعدام عبدالمالک ریگی، رهبر گروه مسلح جندالله که بعدها به گروه‌های دیگری تجزیه شد، شدت گرفت.

عبدالمالک ریگی برادر عبدالرئوف ریگی رهبر کشته شده جیش النصر است.

عبدالرئوف آن زمان سخنگوی جندالله بود و پس از آن و تاسیس جیش‌العدل نیز به عنوان سخنگوی این گروه فعالیت کرد.

جمهوری اسلامی در حالی به کشتن مخالفان خود در خارج از کشور و به ویژه پاکستان اذغان می‌کند که تا کنون بارها سفیر اسلام‌آباد در تهران را به دلیل آنچه “پناه دادن به تروریست‌ها” خوانده شده، احضار کرده است.

در تازه‌ترین مورد اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی در واکنش به ناآرامی‌های مهرماه گذشته اعلام کرده بود که “برای ما قابل قبول نیست خاک پاکستان به محل امن تروریست‌ها تبدیل شود.”

عبدالله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران هم گفته بود “گروه‌های تروریستی شب‌ها به نیروهای مرزی ایران تیراندازی می‌کنند تا منطقه شرق ایران را نا امن نشان دهند.”