نگرانی از بازگشت هاشمی

نویسنده
نازنین کامدار

» انتقاد مجدد به احمدی نژاد

همزمان با ادامه نزاع درونی جریان موسوم به اصولگرایی و محمود احمدی نژاد، هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته ضمن انتقاد از یک “جریان خاص” نسبت به “رفتارهای غیر اخلاقی” این جریان هشدار داد.

این در حالیست که حسین صفار هرندی، مشاور فرهنگی سپاه پاسداران، ضمن حفظ موضع انتقادی در قبال این “جریان” با اشاره به دیدار حزب موتلفه با هاشمی رفسنجانی، هرگونه گردش مجدد اصولگرایان به رئیس هاشمی را نفی کرد.

حوادث روزهای اخیر که از حاد شدن اختلافات درونی اصولگرایان حکایت دارد موجب شد تا بنا به گزارش سایت مجمع تشخیص مصلحت نظام، هاشمی رفسنجانی در سخنانی اینچنین از احمدی نژاد و مشایی انتقاد کند: “پرهیز از دروغ، تهمت، افترا و غیبت که از اصول اساسی و عمیق دین مبین اسلام است، به راحتی توسط یک جریان خاص نقض می‌شود که این امر می‌تواند برای آینده کشور و اخلاق جامعه بسیار خطرناک باشد”.

او با اشاره به عدم همخوانی آمارهای دولت درباره وضعیت اشتغال با نظر مجلس افزود: “عدم توجه به سیاست‌های کلی و سند چشم‌انداز برای کشور خسارت‌بار است لذا توجه به برنامه‌ها و سیاست‌ها، کشور را در مسیر صحیح هدایت خواهد کرد.خدشه وارد شدن به اعتبار آمارها که طی سالیان طولانی کسب شده، می‌تواند جبران‌ناپذیر باشد”.

هاشمی رفسنجانی پیش از این نیز بارها و از جمله در زمان انتخابات ریاست جمهوری سال 88 مواضع خود را در باره  احمدی نژاد به صور مختلف از جمله در نامه به آیت اله خامنه ای تبیین کرده بود.

سخنان هاشمی آنهم در بحبوحه نزاع قدرت اصولگرایان، خشم برخی ازافراطیون را که تا پیش از ماجرای برکناری مصلحی از احمدی نژاد حمایت می کردند اما پس از آن به جمع منتقدان وی پیوسته اند، بر انگیخته است.

حسین صفار هرندی که خود به دلیل انتقاد از مشایی مجبور به ترک کابینه احمدی نژاد شد، از این جمله است  که پس از دیدار هاشمی با گردانندگان حزب موتلفه بار دیگر زبان به انتقاد از وی گشود.

به نوشته آفتاب، صفار هرندی البته نوک انتقاد خود را بیشتر به سوی حزب موتلفه گرفته و گفته است: “کسانی اخیرا از برخی ناکامی‌هایی که در دوستی با آقای احمدی نژاد حاصل شده و برخی ناملایمات و رفتارهای نامیمونی که در دولت دهم بروز کرد؛ این را بهانه کرده‌اند برای بازگشت به ارزش‌های قبلی و مثلا هم‌پیمانی با گفتمان سازندگی و شخصیت‌های آن دوره برایشان موضوعیت پیدا کرد”.

مشاور سپاه پاسداران افزوده است: “این نشست‌ و برخاست‌هایی که اخیرا بعضی‌ از اصولگرایان با آقای هاشمی داشتند به نظر می‌رسد نوعی تعریض به گفتمان اصولگرایی از جانب همین آقایان اصولگرا هم هست که باید گفت اگر آنها هوس کرده‌اند این گفتمان را در مقابل گفتمان نوین اصولگرایی محک بزنند و از برخی سنت‌ها دفاع کنند، آن سنت‌ها با واقعه 3 تیر به نوعی مدفون شد و به تاریخ پیوست. اگر دو مرتبه کسانی بخواهند به نوعی همین سنت‌ها را زنده کنند و سنت‌های جناح راستی قبل از اصولگرایی نوین را مطرح کنند مطمئن باشند که در چشم مردم این روش‌ها جلوه نمی‌کند. اگر کسانی می‌خواهند از این مسیر که متضمن تعهد به اصول و ارزش‌های انقلاب و امام است دو مرتبه باز گردند به سنت‌های ماقبل اصولگرایی به یک بخت‌آزمایی شکست خورده وارد می‌شوند که نتیجه آن را در آزمونی مثل انتخابات خواهند دید”.

صفار هرندی در شرایطی این سخنان را مطرح کرده که برخی از چهره های راست معتقدند اگر به راه حل های هاشمی توجه می شد کار به اینجا نمی کشید.حجت الاسلام اشرفی اصفهانی، از این دسته است که به این موضوع در گفت و گو با ایلنا چنین اشاره می کند: “اگر در طول سال‌های گذشته به هشدارهای علما و مراجع به ویژه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی توجه می‌شد کار به اینجا نمی‌رسید که عده ای مستند ظهور امام زمان را بسازند”.

از سوی دیگر رسانه های نزدیک به دولت نیز کماکان هر گونه اظهار نظر هاشمی رفسنجانی را با مطالبی تند پاسخ می دهند.

در همین راستا دیروز بولتن نیوز، از سایت های طرفدار دولت، در واکنش به انتقادات اخیر هاشمی، در مطلبی چنین نوشته است: “آیت الله هاشمی از آنچه که تضعیف مرزهای اخلاق در جامعه و ایجاد فضای ناامنی و نگاه سطحی به احکام و فرامین اخلاقی اسلام عنوان کرد، انتقاد کرده است.حال سئوال ما از ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت اینست؛ که اگر ریشه یابی با دقت و صحیح انجام بپذیرد امّا برخی حاضر به تبعیت از قانون نشوند و بجای احترام به خواست عموم و رای ملت، الفاظ را درست تلفظ نکنند و اشتباها(!) از سخنانشان دستور اغتشاشات خیابانی برداشت شود و دخترکی کاملا اتفاقی(!) همواره محل خوردن ساندویچ و خرید لباسش در جمع اغتشاشگران و معاندان نظام و انقلاب قرار گیرد و پسرکی به یکباره متحول شود و شوق کسب علم و دانش(!) در لندن به سرش بزند و از حضور در دادگاه اجتناب نماید و همه این موارد به برکت حمایتهای فردی رخ دهد که ادعا دارد منافع نظام را بر منافع شخصی ترجیح می دهد، چگونه می توان احساس امنیت در جامعه را افزایش داد”.