قانون شهروندی خودتان را رعایت کنید

نویسنده

مریم دستگیر

پدر علی فرحبخش، روزنامه‌‏نگاری زندانی که بدون استفاده ازوکیل ودرشرایط نامعلومی درزندان به سر می برد، در نامه‌‏ای به رییس قوه قضاییه خواستاررسیدگی به وضعیت فرزند خود و اجرای اصول قانون اساسی در مورد وی خود شده است.

علی فرحبخش سالها درروزنامه های مختلف درحوزه اقتصادی مشغول به کار بوده است. پیش ازاین ماشاء الله شمس الواعظین دبیرانجمن دفاع ازآزادی مطبوعات گفته بود که فرحبحش هنگامی که درماه نوامبر از یک کنفرانس تخصصی از تایلند بازمی گشت درفرودگاه دستگیر شد. تا چندین هفته کسی ازاین دستگیری چیزی نمی دانست، اما بعد ازچندی انجمن صنفی روزنامه نگاران که فرحبخش یکی ازاعضای آن است، براین خبر صحه گذاشت وخواستار آزادی وی شد.

خبرگزاری ایلنا با نقل نامه پدر وی آورده است: “هوشنگ فرحبخش پدراین روزنامه نگار که خود قاضی بازنشسته دادگستری است، در نامه خود خطاب به سیدمحمود هاشمی شاهرودی با اشاره به اصول ۳۲ ,۳۵ ,۳۸ و ۳۹ قانون اساسی آورده است: شما مسوول اجرای این اصول قانون اساسی هستید و به همین منظور در ابتدای سال ۸۳ بخشنامه‌‏ای را با عنوان “رعایت حقوق شهروندی” در این باره صادر کردید که در مجلس ششم به قانون تبدیل شد و باید ملاک عمل در برخورد با شهروندان از سوی نهادهای حکومتی باشد. با علم و اطلاع به شما ابراز می‌‏دارم نه مفاد هیچ‌‏یک از اصول آن بخشنامه و همچنین قانون رعایت حقوق شهروندی در مورد بازداشت پسر اینجانب رعایت نشده و حدود ۵۰ روز است که وی بدون انجام هرگونه جرمی در زندان به سر می‌‏برد.”

در ادامه این نامه وی با اشاره به اینکه علی فرحبخش ۴۴ روز از زمان بازداشت خود را در سلول انفرادی در زندان بوده،‌‏ اضافه کرده است: “از شما تقاضا می‌‏کنم برای ارزیابی صحت مدعای بنده فردی را مامور رسیدگی به وضعیت ایشان کنید و در صورت نادرست بودن این مدعا، اینجانب با کهولت سن و عمری قضاوت، حاضر به هرگونه مجازاتی از سوی شما هستیم. در حدیث شریف آمده است: «ملک با کفر باقی می‌‏ماند اما با ظلم نه» و امروز شما در این باره مسوول هستید و در دنیا و آخرت باید پاسخگو باشید. ما به شما پناه آورده‌‏ایم و درباره آنچه تاکنون بر سر فرزندم آمده است، تظلم‌‏خواهی می‌‏کنیم و انتظار داریم که شما به داد و فریاد ما برسید. مادر علی فرحبخش نیز این نامه را امضا کرده است.”

تا کنون هیچ اتهام رسمی متوجه این روزنامه تخصصی حوزه اقتصادی نشده است، اگر چه والدین او گفته اند که او با اتهام جاسوسی مواجه شده است.

حسین باستانی، روزنامه نگاری که با علی فرحبخش درچند روزنامه همکار بوده است درباره وی می گوید: “فرحبخش فارغ التحصیل ممتاز دوره کارشناسی ارشد موسسه عالی پژوهش دربرنامه ریزی وتوسعه بود. او پیش از شروع کار روزنامه نگاری حرفه ای در سال 78، به دلیل وضعیت درخشان تحصیلی خود موفق به دریافت پذیرش تحصیلی ازیکی ازدانشگاه های آمریکا شده بود ولی نهایتا به دلیل علائق خانوادگی و میل به ادامه کار در ایران قید تحصیل درخارج ازکشوررا زد و در کشور ماندنی شد.”

باستانی با اشاره به اینکه فرحبخش درطول مدت فعالیت های خود همواره درمطبوعات روی حوزه تخصصی خود یعنی اقتصاد متمرکز بود و به سیاست علاقه ای نداشت می گوید: “اگر او همان موقع مانند بسیاری ازفارغ التحصیل نخبه کشورکه جذب دانشگاه های آمریکا شده اند برای تحصیل و زندگی از کشور خارج شده بود، امروز با این اتهامات عجیب وغریب وبی پایه واساس مواجه نمی شد و مجبور نبود که به خاطر شرکت در یک کنفرانس، با سرنوشتی نامعلوم در زندان دست و پنجه نرم کند. آیا مسوولان ما از پیامی که برخورد با کسانی همچون فرحبخش به جوانان نخبه ایرانی انتقال می دهد آگاه هستند؟”

کمیته دفاع ازروزنامه نگاران CPJ - که یک سازمان غیردولتی حمایتی ازاهالی مطبوعات به شمار می رود- درگفت وگویی با ماشاء الله شمس الواعظین آورده که که فرحبخش طی ده روزی که از تایلند بازگشته بوده مورد بازجویی مقامات امنیتی قرارگرفته و بازجوها سپس او را به ماموران وزارت اطلاعات سپرده اند. سهراب سلیمانی رییس زندان های استان تهران، پس ازآن دستگیری وزندانی شدن فرحبخش را تایید کرد.

جول سیمون مدیر “کمیته دفاع از روزنامه نگاران” در نیویورک نسبت به بازداشت بدون اتهام این روزنامه نگار ایرانی ابراز نگرانی کرده است.