افت ذخیره نفت ایران

نویسنده

» گزارش ای بی سی از بازار فروش نفت و اثر تحریم ها

رندی فابی- فلورنس تن 

به گفته منابع تجاری و حمل و نقل، حجم ذخیره نفت خام ایران در دریا به دلیل افزایش ناگهانی تقاضا در آسیا در ماه جاری،  تا 4 میلیون بشکه کاهش یافته است.

نیاز پالایشگاه های آسیایی به مراتب بیشتر از خریداران اروپایی است. تحریم های سنگین بین المللی، تأمین منابع مالی برای معاملات نفتی با اعضای اوپک را برای خریداران اروپایی به طور فزاینده ای سخت تر کرده است.

یکی از تجار وابسته به یک شرکت نفتی اروپایی گفت: “خریداران شرقی باید سهم بیشتری از این ذخایر داشته باشند. نمی توان این محصول را روانه بازار غرب کرد زیرا بسیاری از خریداران قادر به خرید آن نیستند.”

کارشناسان نفتی غرب می گویند تنها شرکت های نفتی بزرک اروپایی نظیر رویال داچ شل، توتال و اِنی هنوز در زمره خریداران نفت خام جمهوری اسلامی باقی مانده اند.

یک تاجر اروپایی دیگر نیز گفت: “امروز شاهد انتقال روزانه 550هزار بشکه نفت خام ایران به اروپا هستیم. اکتبر راکدتر از سپتامبر بود و البته ماه سپتامبر هم راکدتر از ماه اوت بود.”

ایران دومین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک است اما  حدود 2 میلیون بشکه نفت در روز، آنهم عمدتا به آسیا صادر می کند. 

توسل به نفت مازاد در خاورمیانه، از جمله ذخایر ایران، همزمان با کارکرد پالایشگاه های آسیا برای ذخیره محصولات زمستانی و تولیدات تقطیری، رو به افزایش گذاشته است.

یک تاجر وابسته به یک شرکت نفتی غرب در سنگاپور گفت: “همزمان با افزایش بهای نفت خام در ماه دسامبر، فکر می کنم پالایشگاه ها به ایران روی آورند.” وی افزود دو پالایشگاه اخیراً اقدام به خرید محموله های نفت ایرانی کرده اند.

منابع نفتی و حمل و نقل می گویند جمهوری اسلامی 16 میلیون بشکه نفت خام در تانکرهای مستقر در نواحی آبی خود ذخیره کرده است که نسبت به ذخیره 20 میلیون بشکه ای در ماه گذشته، نشان دهنده روند نزولی است.

یک منبع وابسته به یک شرکت نفتی غربی گفت: “دو تانکر عظیم حامل نفت خام ایران در ماه اکتبر از نواحی آبی ایران ترخیص و روانه شرق شدند. این فراتر از حد نقل و انتقالی است که ما معمولاً شاهد هستیم.”

بر اساس محاسبات خبرگزاری رویترز، هفت نفتکش غول پیکر حاوی نفت خام، ظرف بیش از یک ماه از نواحی بندری در خاورمیانه ترخیص شده و آنجا را ترک کرده اند.

یک مقام مسؤول در شرکت خصوصی مدیریت نفتکش های ایران (ان- آی- تی- سی) گفت نفت خام و یا متراکم در هیچیک از شناورهای این شرکت ذخیره نشده است.

ایران هیچ ذخیره نفتی در میادین آبی سروش و نوروز ندارد و همیشه بین شش تا ده میلیون بشکه نفت خود را در سواحل خلیج فارس نگاهداری می کند.

منبع: ای بی سی- 24 اکتبر