تشدید کنترل بر آب های خلیج فارس

نویسنده

» گزارش فیگارو از دستگیری و آزادی قایق رانان انگلیسی

ژرژ مالبرونو

 دستگیری پنج دریانورد بریتانیایی توسط دولت تهران به خوبی نشان می دهد که قدرت سپاه، ازجمله در خلیج فارس، رو به افزایش است. این دریانوردان روز چهارشنبه ۲ دسامبر آزاد شدند.

 پس از افزایش سلطه سپاه پاسداران بر اقتصاد ایران و تشدید نظارت ها بر عملکرد اقشار مختلف جامعه، اکنون سپاه تنها فرمانده آب های ایران در خلیج فارس است؛ سپاه از این پس گوی سبقت را از نیروی دریایی سنتی که کنترل بر این منطقه استراتژیک و شاهراه نفتی خاورمیانه را برعهده داشت ربوده و آن را به جایگاه دوم منتقل کرده.

 براساس گزارش تنظیم شده توسط سرویس های اطلاعاتی نیروی دریایی امریکا، افزایش قدرت دریایی سپاه پاسداران نتیجه سازماندهی مجدد دستگاه نظامی ایران در سال ۲۰۰۷ است. این پنج دریانورد که روز ۲۵ نوامبر در یک قایق تفریحی در حد فاصل دوبی و بحرین توسط سپاه دستگیر شدند، هزینه این افزایش قدرت را پرداختند.

تعصب سرنشینان

این اولین بار نیست که دولت جمهوری اسلامی غربی ها را در خلیج فارس دستگیر می کند. در سال ۲۰۰۷ پانزده دریانورد بریتانیایی به مدت ۱۳ روز در تهران بازداشت بودند. در “دستگیری” اخیر به خوبی مشاهده می شود که جمهوری اسلامی قصد جمع کردن برگ برنده در کشمکش هسته ای را دارد. تهران چندین شهروند امریکایی و همچنین کلوتیلد رایس، محقق فرانسوی را در بازداشت نگاه داشته. دستگیری اخیر درحالی انجام می شود که تلاش های پاریس، واشنگتن و لندن برای جلوگیری تهران به دستیابی به بمب اتمی درحال نتیجه دادن است.

 این اقدامات به ویژه نشان دهنده افزیش نظارت ایران بر خلیج فارس می باشد؛ جایی که در صورت حمله به تأسیسات اتمی، بهتر می توان اقدامات تلافی جویانه انجام داد. برای این منظور، نیروی دریایی سپاه به هزاران قایق مسلح، از جمله تعداد زیادی قایق تندرو، تجهیز شده. این قایق ها قادرند حملات بالقوه ای را علیه کشتی های غربی انجام دهند.

 سرعت، پنهانی عمل کردن و به ویژه تعصب سرنشینان این قایق ها، آنها را بسیار خطرناک می کند. در گزارش نیروی دریایی امریکا آمده است: “تهران از سال ۲۰۰۷ به دنبال ایجاد یک خط دفاعی است تا از دستیابی دشمنانش به تنگه هرمز جلوگیری کند.” به گفته واشنگتن، تأسیس یک پایگاه جدید در عسلویه امکان استقرار سریع نیروها را برای ایران به وجود آورده و به همین دلیل، تهران هیچ علاقه ای برای بستن این پایگاه ندارد. سپاه پاسداران برای افزایش نظارت خود بر آب های خلیج فارس قایق های MK-13 ساخت چین را خریداری کرده؛ این قایق ها مجهز به اژدر و موشک های دریایی ضدناو هستند. در این گزارش همچنین آمده است که سپاه قایق های تندرو ساخت شرکت ایتالیایی Fabio Buzzi Design را خریداری و آنها را براساس نیازهایش مجهز به سلاح کرده است.

 منبع: فیگارو، ۲ دسامبر