سندی درباره بدرفتاری‌ها با زندانیان

نویسنده

» گزارش سی ان ان از اعتراض کروبی به تجاوز در زندان ها

نازیلا فتحی / رابرت ورث

نامزد سابق ریاست جمهوری ایران از یکی از قدرتمندترین روحانیون جمهوری اسلامی خواسته است تا با تشکیل کمیته‌ای به بررسی بدرفتاری‌های گزارش شده با زندانیان پس از انتخابات، بپردازد.

مهدی کروبی اصلاح‌طلب روز شنبه در وب‌سایت حزب خود در نامه سرگشاده‌ای به علی اکبر هاشمی رفسنجانی گفت، “کمیته مهمی” نیاز است تا “این تراژدی‌ها را با شفافیت تا زمان حل آنها بررسی کند.” او گفته است که می‌خواهد این بررسی به روشی “صادقانه و بیغرضانه” انجام شود.

این نامه که تاریخ 7 مرداد را دارد روی وب‌سایت حزب اعتماد ملی به نام سهام نیوز منتشر شده است. به گفته این وب‌سایت این نامه پس از عدم دریافت پاسخ از جانب رفسنجانی منتشر شده است.

بدرفتاری با زندانیان ایران پس از محکومیت توسط گروه‌های حقوق بشر که گاردها را متهم به انجام بازجویی‌های خشن، ضرب و شتم، محرومیت از خواب و شکنجه به منظور گرفتن اعترافات دروغین می‌کند، تبدیل به مسئله‌ای با اهمیت بالا شده است.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران، دستور تعطیلی زندان کهریزک را به علت گزارشات واصله در مورد نداشتن استانداردهای لازمه داده است. بر طبق گزارشات داخلی روز شنبه رئیس زندان کهریزک به خاطر بدرفتاری گزارش شده با زندانیان اخراج و بازداشت شده است.

بنا به گزارشهای اخیر رسانه‌ها یک کمیته ویژه مجلس از زندان اوین دیدن کرده است اما هیچ نشانه‌ای دال بر آزار نیافته است. صدها زندانی از اوین آزاد شده‌اند اما “شخصیت‌های سیاسی” نگه‌داشته و محاکمه شده‌اند.

کروبی در درخواست خود برای بررسی گفته است توصیفاتی از شکنجه و خشونت که “بدنش را لرزانده” شنیده است، اما از زندان خاصی نام نبرده است.

کروبی در نامه‌اش می‌گوید: “برخی از زندانیان پیشین از تجاوز‌های پیاپی وحشیانه به زنان جوان (زندانی) که آسیب غیرقابل جبرانی به سیستم تناسلی آنها وارد کرده است سخن گفته‌اند. کسانی پسران جوان را با چنان بی‌رحمی مورد تجاوز قرار داده‌اند که (قربانیان) دچار افسردگی شده‌اند و دیگر با کسی حرف نمی‌زنند و از گوشه تاریک خانه خود بیرون نمی‌آیند.”

وی می‌افزاید این بررسی “به قاتلان و جنایتکاران آینده درس می‌دهد و از لکه‌دار شدن اعتبار جمهوری اسلامی جلوگیری می‌کند.”

رفسنجانی – رئیس‌جمهور اسبق و رئیس مجلس خبرگان که مسئولیت انتصاب یا برکناری رهبر ایران را بر عهده دارد – در نمازجمعه 26 تیر خواستار آزادی زندانیان شد.

او در انتخابات ریاست جمهوری که طی آن محمود احمدی‌نژاد تندرو برنده بلامنازع معرفی شد، از میرحسین موسوی، رهبر مخالفان حمایت کرد. کروبی و موسوی با عدم موفقیت، هفته‌ها نسبت به نتیجه انتخابات اعتراض کردند و احمدی‌نژاد هفته گذشته برای بار دوم سوگند خورد.

خود رفسنجانی در بخشی از محاکمات جمعی باقیمانده‌های زندانیان در هفته گذشته، متهم به کمک به ناآرامی‌ها شده است.

منبع: سی‌ان‌ان، 9 اوت