کسی نمی گوید پارازیت هااز کجا می آیند

نویسنده
سارا اصفهانی

» با وجود نگرانی مردم و کارشناسان

در شرایطی که ارسال گسترده پارازیت‌های ماهواره‌ای باعث نگرانی افکار عمومی شده است، از یک سو مسئولان، از جمله وزیر ارتباطات از وجود آنها اظهار بی اطلاعی می کنند و از سوی دیگرمقامات امنیتی و نظامی حاضر به پاسخگویی در مورد آن نیستند.

ارسال گسترده پارازیت که بعد از کودتای انتخاباتی به منظور قطع ارتباط خبری مردم با خارج از کشورتشدید شده، به  چالشی میان نهادهای مختلف و شهروندان تهرانی و گردانندگان حکومت تبدیل شده است. ارسال این پارازیت ها که اعتراض نمایندگان مجلس را هم برانگیخته تاکنون منجر به احضار برخی وزراء و مسئولین دولتی به مجلس شده و کمیسیون بهداشت مجلس هم وزیر اطلاعات را برای ادای توضیحات به مجلس فراخوانده است.

علی مطهری، نماینده محافظه کار تهران اولین کسی بود که این مسئله را به طور رسمی مطرح کرد و همراه با این پرسش که چرا این پارازیت ها اصولا برای شبکه های غیراخلاقی ارسال نمی شوند و تنها شبکه های سیاسی را در بر می گیرند؟ او گفت:“چیزی که عجیب است آن است که گفته می‌شود این امواج تنها بر روی شبکه‌های سیاسی ارسال شده و آن شبکه‌ها را مختل می‌کند. در حالی که اگر مسوولان ضرورتی احساس می‌کنند باید شبکه‌های غیراخلاقی در اولویت باشد”.

وی اما چندی بعد در راستای پیگیری همین مطلب به خبرگزاری ایلنا گفت: “از نهادهای مختلفی از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت بهداشت و سپاه پاسداران جهت ارائه توضیحات در مورد پارازیت‌های ماهواره‌ای و حضور در این کمیسیون دعوت شده است، که سپاه پاسداران اعلام کرده است به علت اینکه قبلاً در جلسات شورای عالی امنیت ملی شرکت کرده است و وجود این امواج را تایید نمی‌کند، در این جلسه شرکت نمی‌کند.”

چندی بعد نیز مطرح شد که می توان از برخی نهادهای بین المللی خواست با تحقیق مستقل در خصوص عوارض پارازیت ها بر سلامت جامعه، گزارش آن را در اختیار مسئولان قرار دهند اما براساس اخبار بدست آماده نهادهای امنیتی با این پیشنهاد نمایندگان مجلس مخالفت کردند و در نهایت این مسئله بر گردن سازمان انرژی اتمی افتاد تا در این خصوص تحقیق کند.

این در حالی بود که رئیس کمیته ارتباطات کمیسیون صنایع مجلس نیز به صورت تلویحی تایید کرد که این پارازیت ها به صورت بی حساب و کتاب از سوی نهادها ارسال می شود و کمیسیون صنایع مجلس خواستار حضور وزیر مخابرات برای توضیح در خصوص علت و چگونگی ارسال این پارازیت ها به مجلس شده اما وزیر مخابرات با اعلام اینکه ارسال این پارازیت ها از سوی این وزارتخانه نیست از حضور در مجلس طفره رفته است.

صابر فیضی، مدیرعامل شرکت مخابرات هم با رد اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر ارسال پارازیت های ماهواره ای از سوی شرکت مخابرات اعلام کرد که “ارسال پارازیت های ماهواره ای در حوزه مسئولیتی ما نیست.”

 

مدیرعامل مخابرات با اشاره به اینکه«ارسال پارازیت های ماهواره ای بسیار هزینه بر است و بودجه محدود شرکت مخابرات اجازه ارسال این پارازیت ها را به ما نمی دهد» همچنین تایید کرد که مردم نسبت به آنتن های شرکت مخابرات به لحاظ امواج مضر هیچگونه نگرانی ای ندارند اما نسبت به تاثیر امواج پارازیت بر سلامت خود به شدت نگران هستند.

این مسئول اداره مخابرات به سایت سلامت گفت: “بلندترین دکل های شرکت مخابرات 48 متر است اما برای ارسال پارازیت های ماهواره ای به دکل های بسیار بلندی نیاز است.”

منبع مشخص نیست

معصومه ابتکار عضو اصلاح طلب شورای شهر تهران که سالها سکان دار سازمان حفاظت محیط زیست نیز بوده هم در هفته های اخیر به این مسئله واکنش نشان داده و گفته است: “موارد متعدد نگرانی شهروندان تهرانی را داشته‌ایم، در حالی که اصلا منبع و چرایی این پارازیت‌ها مشخص نیست. براساس گزارش‌های تخصصی و پزشکی که ما داشتیم، رعایت نشدن استانداردها در این موارد خسارت‌ها و آسیب‌های زیادی وارد می‌کند.”

با این حال موافقان ارسال پارازیت، از جمله امیرحسین قاضی زاده نماینده محافظه کار مشهد و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه “ضرر ماهواره ها بیشتر از پارازیت های ماهواره ای است” از نهادهای نامشخص ارسال پارازیت حمایت کرد. وی در رد مضرات امواج پارازیت گفت: “امروزه متاسفانه مانوری به این شکل راه اندازی شده اما باید توجه داشت در خصوص نوع ضرر امواج رادیویی و ماهواره‌ای به بدن انسان مطالعه بسیاری در دنیا صورت گرفته و در خصوص نزدیک بودن بدن انسان به میادین مغناطیسی دکل‌های برق بعضی از بیماری‌ها به اثبات رسیده است و درباره ضرر سایر امواج به بدن ارتباطی پیدا شده اما سندیت علمی در این خصوص تاکنون یافت نشده است و هنوز قطعیت اثرگذاری این امواج بر برخی از نقاط بدن به طور مثال ایجاد تومور مغزی یا سقط جنین به صورت مشخص روشن نیست.”

این نماینده مجلس حامی دولت سپس نتیجه گرفت: “اگر قرار است کسی غصه سلامت مردم را بخورد باید در ابتدا نگران ایجاد میدان مغناطیسی توسط ماهواره‌های جاسوسی و ماهواره‌های دشمن باشد نه سیستمی که سعی در خنثی سازی ماهواره‌های دشمن دارد تا توان فرکانس آنها را بگیرد.”

وی که با خبرگزاری فارس سخن می گفت در عین حال مدعی شد که  “تمامی وسائل ارتباطی که در جهان استفاده می‌شوند به محیط زیست ضرر می‌رسانند. اما ضرر ایجاد این پارازیت‌ها در حد بزرگ نمایی که رسانه‌های خارجی می‌کنند نیست و اگر هم باشد اصل ضرر مربوط به ماهواره‌های است که امواج را از خارج کشور به داخل ارسال می‌کنند و سعی می‌کنند برای اینکه حجم دسترسی را بالا ببرند از سیستم های قوی تری نیز استفاده کنند.”

با این حال برخی دیگر از نمایندگان وابسته به اکثریت راست مجلس بحث پارازیت ها را ادامه می دهندتا جایی که ترابی از دیگر نمایندگان مجلس اعلام کرده با توجه به اینکه وزیر ارتباطات از حضور این امواج اظهار بی‌اطلاعی کرده است، باید مقام بالاتری پاسخگوی پارازیت‌های ماهواره‌ای باشد و به همین دلیل خواستار سؤال از رئیس جمهور شده است.

یکی از بزرگترین امراضی که کارشناسان بهداشتی در ارتباط با اثرات سوء پارازیت ها اعلام کرده اند، اثر آن بر باروری زنان و مردان است. افراد هر چقدر به محل ارسال سیگنال نزدیک‌تر باشند، سلامت آنان بیشتر به خطر می‌افتد و درصورت قرار گرفتن در کنار دیش ماهواره، مشکلات هورمونی برای آنان ایجاد می‌شود.