قرار نبود بسیج، در راه شیطان باشد

نویسنده
آکام مکری

» آیت الله منتظری: نباید برای دنیای دیگران به جهنم برویم

آیت الله حسینعلی منتظری از مراجع شیعه منتقد دولت، طی سخنانی با “غیر شرعی” و “غیر قانونی” خواندن  برخوردهای خشونت بار نیروهای امنیتی و نظامی علیه شهروندان معترض، فلسفه تشکیل بسیج را “بسیج در راه خد”ا دانست و نه “بسیج در راه شیطان”.

آقای منتظری، که در جمع شماری از علاقه مندان خود سخن می گفت، تصریح کرد “تمامی کسانی که به دست مأموران کتک خورده اند حتی اگر‏ ‏خراشی به بدن آنها وارد شده باشد” دارای دیه هستند و افزود: “زدن مردم به چه مجوزی؟!  آیا هر‏ ‏کس مرا قبول ندارد باید کتک بخورد؟!”

این مرجع شیعه دربخش دیگری از اظهاراتش، با بیان اینکه “برخی ها مردم را کتک‏ ‏زده اند برای این که به آنها یک احسنت بگویند” اضافه کرد: “نفس‏ ‏لوامه انسان را ملامت می‎کند که چرا برای دنیای دیگران جهنم‏ ‏می‎رویم؟ آیا این بدبختی نیست که انسان برای دنیای دیگران به‏ ‏جهنم برود؟”

اشاره اظهارات آیت الله منتظری به سرکوب معترضان ایرانی در ماههای گذشته است که در جریان آن، نیروهای بسیج و نیروهای امنیتی به مردم شلیک کردند و به شکل خشونت آمیزی زنان و جوانان معترض را مورد ضرب و شتم قرار دادند. به گفته کمیته پیگیری امور زندانیان و کشته شدگان حوادث پس انتخابات، در جریان سرکوب اعتراضات 72 تن به دست نیروهای حکومتی کشته شدند.

آیت الله منتظری که بارها عملکرد نهادهای مختلف حکومتی و حتی شخص رهبر جمهوری اسلامی  را مورد انتقاد قرار داده است، بلندمرتبه ترین مرجع شیعه مقیم داخل کشور به شمار می آید.

واکنش این مرجع تقلید در حالی صورت گرفت که چند روز پیش از آن، مهدی کروبی نیز در گفتگو با شبکه دو تلویزیون هلند، خشونت های اخیر نیروهای انتظامی و امنیتی را در مقایسه با برخوردهای نیروهای امنیتی در زمان شاه “پدیده ای تازه” توصیف کرده و افزوده بود که در دوره زندگی سیاسی خود با صحنه های مشابهی رو به رو نشده است.

کروبی در این مصاحبه همچنین درخصوص برخوردهای خشونت آمیز مامورین حکومتی گفته بود: “اولا من فکر نمی‌کردم این طور برخورد شود. بعد هم فکر نمی‌کردم برخورد به این گستردگی و به این وحشیگری و به این خشونت بشود. خیلی ناراحت شدم، برخی شب‌ها بدون مبالغه خوابم نمی‌برد”.

این روحانی منتقد دولت در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه “نیروهای امنیتی در زمان شاه هدفشان متفرق کردن مردم بود” در مورد برخوردهای اخیر جمهوری اسلامی اظهار داشت: “می‌دیدم ماموران به شدت خانم‌ها را می‌زنند، اصلا برای من تازگی داشت؛ فکر می‌کردم این چه داستانی است. ما خیلی تظاهرات در زمان شاه دیده بودیم؛ خیلی خشونت‌ها دیده بودیم؛ مبارزه کرده بودیم، اما با این سادگی و روانی و بی‌باکی این طور کودک را بزنند، خانم‌ها را بزنند ]ندیده بودیم[“.

 

 

 

 


‏ ‏