سوت‌های ناپاک برای که به صدا درمی‌آید؟

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» به دنبال کشف سرنخ فساد و رشوه در فوتبال

پرونده “رشوه” در لیگ برتر فوتبال ایران، پیچیده‌تر از پیش شده و صدور آرای هیات رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال هم گره‌ای از این کلاف سردرگم باز نکرده است. دوشنبه شب، مثل هر هفته میلیون‌ها ایرانی چشم به شبکه سه و برنامه پربیننده “90” داشتند تا شاید عادل فردوسی‌پور بتواند کمکی به پیشبرد این پرونده کند؛ پرونده‌ای که از سوی رسانه‌های ورزشی به پرونده “سوت ناپاک” معروف شده اما علیرضا علیپور، معممی که در راس هیات رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای قرار گرفته، مبهم و متناقض صحبت کرد و صحبت‌های محکومان و شاهدان هم چاره‌ساز نبود. حالا فردوسی‌پور وعده بررسی بیشتر در برنامه هفته آینده را داده و بازار شایعات و گمانه‌زنی‌ها داغ است. حتی خود علی دایی هم که آغازگر این جریان بود متهم شده و فدراسیون فوتبال هم می‌گوید احکام صادر شده را قبول ندارد!

 

آرایی شتابزده و بدون قدرت اجرایی

داستان از باخت تیم پرسپولیس به سپاهان شروع شد، آن هم وقتی که در همان دقایق اولیه بازی، محسن قهرمانی به اشتباه یک بازیکن پرسپولیس را اخراج کرد و یک پنالتی به نفع سپاهان گرفت. بازی با تک گل به دست آمده از روی آن پنالتی به پایان رسید و علی دایی در کنفرانس مطبوعاتی گفت: “می‌دانستم داور آن طرفی (تیم حریف) غش می‌کند” او محسن قهرمانی را به گرفتن رشوه متهم کرد و خواستار پیگیری این موضوع شد.  

پس از آن بود که علیپور و هیات رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای فوتبال با فراخوانی طرفین، خواستار ارائه اسناد و توضیحات شد. اما باز این برنامه 90 بود که با دایی و قهرمانی تماس گرفت و ابعاد گسترده‌تری از ماجرا فاش شد. یک هفته کش و قوس رسانه‌ای و جلسات علیپور با مدعیان و شاهدان در روز دوشنبه، 15 مهر ماه منجر به صدور رای شد. طبق این رای، محسن قهرمانی به‌همراه تیم داوری مسابقه (به‌جز کمک‌ داور اول) شامل کرمانشاهی و ایلدروم و همچنین علی مولایی مربی بدنساز پرسپولیس، منوچهر بادیه مدیر باشگاه نفتون و علی حاتم از نزدیکان علی دایی تا اطلاع ثانوی از فعالیت در تمامی امور فوتبالی تعلیق شدند.

تنها یک روز بعد بود که روابط عمومی فدراسیون فوتبال در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تعلیق برخی از افراد در پرونده اخیر، دلیل بر محکومیت و محرومیت آنان نیست.

فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه “بیان مطالب خام و پردازش نشده به صرف شنیدنی‌ها در برخی از رسانه‌های گروهی، علاوه بر تشویش اذهان عمومی، به ناحق موجب هتک حرمت افراد خواهد شد” از فوتبالی‌ها خواسته است تا “ازهرگونه اظهار نظر که باعث تشدید ظن و گمان نسبت به اهالی فوتبال می گردد اکیدا خودداری نمایند.”

 

پرونده‌ای پیچیده و ابهاماتی بزرگ

علی دایی در روزهای اول با شور و حرارت بسیار در مورد این پرونده صحبت می‌کرد و مدعی بود، اما پس از اعلام محرومیت همکار و دوستش سکوت کرده است. اما سکوت عجیب و سئوال‌برانگیز دایی یکی از کوچکترین ابهامات این پرونده است. در ادامه لیستی از افراد دخیل، سئوالات و ابهامات این پرونده و مروری گذرا به آنها می آید.

محسن قهرمانی : تا اینجا عنوان شده که این داور مشهدی با علی مولایی، بدنساز سابق باشگاه راه‌آهن و فعلی پرسپولیس تماس گرفته و گفته که برای داوری انجام شده به نفع تیم راه‌آهن، از این باشگاه طلبکار است. اما هنوز معلوم نیست این بازی کدام بازی و در زمان مدیریت و تملک چه کسی بوده است؟ از نکات عجیب اظهارات مولایی در برنامه زنده تلویزیونی این بود که می‌گفت یادش نیست کی این تماس با او گرفته شده، اما او در راه‌آهن مشغول به کار نبوده و تنها پیغام را به علی دایی منتقل کرده که او هم به تندی پاسخ منفی داده است.

قهرمانی که چند روزی است از رسانه‌ها دوری می‌کند تنها به خبرگزاری مهر گفته است: “سکوتم دلیل بر گناهکار بودنم نیست.”

باشگاه راه‌آهن : یکی از معدود مسلمات پرونده این است که یک داوری با دریافت پول در سال‌های گذشته به نفع باشگاه راه‌آهن صوت گرفته است. هنوز قیمت رد و بدل شده برای اینکه به اصطلاح فوتبالی‌ها، این بازی به دست داور “دربیاید” مشخص نیست اما 5 میلیون تومان باقی مانده بود که تماس قهرمانی با مولایی سر این مبلغ، مورد استناد قرار گرفته است. علیپور در برنامه90 ابتدا اشاره کرد که این داوری ناپاک در زمان سرمربیگری تارتار و هنگامی که باشگاه راه‌آهن هنوز توسط شرکت سورینت خریداری نشده بود، صورت گرفته است.

مهدی تارتار که خود داماد فیروز کریمی، داماد یکی از مربیان پرسابقه و البته متهم به فساد است، این مسئله را رد کرده است. او توضیح می‌دهد: “دوستانی که رفتند توضیحات دادند، راحت گفته‌اند که این اتفاقات در زمان خودشان نبوده و من و انصاری‌فرد این کارها را کرده‌ایم. این درست نیست. این پرونده می‌طلبد که رئیس ستاد منشور همه مدارک و مسائل مختلف را بررسی کند که این‌ها درست گفتند یا نه. آقایان نباید راحت اسم ما را بیاورند وسط. مگر می‌شود قهرمانی از من و انصاری‌فرد پول طلب داشته باشد، بعد تلافی‌اش را سر یک نفر دیگر دربیاورد و از کسی دیگر درخواست آن طلب را بکند؟ من سه سال قبل در راه‌آهن بودم. این‌ها برای تبرئه خودشان گفتند قبل از ما این اتفاقات رخ داده و قهرمانی پول گرفته. در صورتی که اگر قهرمانی زمان ما کاری کرده، چرا نمی‌آید از خود ما درخواست پول کند؟ چرا نمی‌آید برای بازی خود ما قضاوت ناعادلانه کند؟”

محمدحسن انصاریفرد، مدیریت وقت باشگاه هم پرداخت پول را به شدت تکذیب می‌کند و مدافع پاک بودن جامعه داوری است.

علیرضا علیپور : اهالی فوتبال او را با نام حاج‌آقا علیپور می‌شناسند که ابتدا بلای جان فوتبالیست‌ها شده بود و به مدل مو و ریش و رفتار و سکناتشان نظارت داشت اما حالا چند صباحی است به مشکلات ریشه‌ای‌تری می‌پردازد. او از سوی مولایی متهم شده که به صراحت عنوان کرده می‌خواهد مساله را در یک دایره محدود “جمع کند”. مشخص نیست که او چگونه ظرف چند روز به نتیجه رسیده و رای صادر کرده است. اصلا این آرا مربوط به کدام بازی است؟ علی دایی و باشگاه پرسپولیس بر سر بازی سپاهان شکایت داشتند و مولایی را هم به عنوان شاهد معرفی کردند اما چرا مولایی و یکی دیگر از نزدیکان دایی محروم شدند؟ اگر این محرومیت ناظر به دانستن پیشنهاد رشوه و اطلاع ندادن به فدراسیون باشد، پس چرا خود دایی محروم نشده است؟

یعنی اگر محمد مولایی و علی حاتم پولی پرداخت کرده‌اند، چگونه این پرداخت پول ارتباطی به علی دایی و باشگاه راه آهن نداشته و اساسا چرا باید این دو پولی پرداخت می کردند؟ علیپور در این باره توضیح داده است: “ما مشغول بررسی این ابهام ها هستیم. تا همین الان که با هم حرف می زنیم به هیچ رابطه معناداری در این ارتباط نرسیدیم. شک نکنید اگر چیزی برای مان مسجل شود حتی علی دایی یا اسامی بزرگ دیگر برای مان ترسی ایجاد نمی کنند و ما پرونده شان را تکمیل می کنیم تا در اختیار مراجع قانونی قرار بگیرد. ولی تا حالا از نظر ما هیچ رابطه ای بین دایی و این انتقال پول نیست.”

محرومیت تیم داوری هم به نوبه خود عجیب است. گویا ایلدروم، کمک داور دوم به دلیل “اشتباه فنی” یعنی ندیدن صحنه جنجالی، همراه با متهمان پرونده رشوه محروم شده است.

در کنار همه اینها، کارشناس داوری برنامه 90 علیپور را مورد خطاب قرار داد و پرسید که چرا در مورد داورانی که در لیگ دسته اول سکه‌های اهدایی یک باشگاه را رد کرده‌اند، با وجود ارائه مستندات هیچ اقدامی نکرده است؟ علیپور پاسخی به این سئوال نداشت و نگفت چرا ناگهان در این مقطع تصمیم گرفته با فساد داوری برخورد کند.