پول به روس ها رسید نیروگاه به ایران نرسید

نویسنده
نازنین کامدار

» افشای تخلیه نیروگاه بوشهر توسط آمانو

پس از ده ها بار ادعای جمهوری اسلامی مبنی بر راه اندازی نیروگاه اتمی بوشهر ـ در ماه های اخیر “اواخر بهمن” به عنوان واپسین موعد بهره برداری از این نیروگاه تعیین شده بوـ روز گذشته فاش شد که به تازگی سوخت اتمی رآکتور بوشهر که از سوی روسیه تخلیه شده  و بار دیگر وعده برق اتمی با ابهام مواجه شده است.

 تخلیه سوخت تزریق شده به رآکتور هسته ای بوشهر در حالی صورت می گیرد که مقامات جمهوری اسلامی هرگونه خسارت ناشی از ویروس استاکس نت به تاسیات اتمی را تکذیب و بارها بر “توان علمی دانشمندن جوان” و “پیروزی در جنگ نرم” تاکید کرده و مانور تبلیغاتی داده اند.

به گزارش خبرگزاری های بین المللی که سایت آفتاب نیز آنها را بازتاب داده، ماجرای تخلیه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در گزارش فصلی اخیر  آژانس انرژی اتمی فاش و همین امر موجب شده است تا دستگاه های تبلیغاتی جمهوری اسلامی حملات گسترده ای را بر علیه رئیس این آژانس آغاز و همزمان به شرکت “روس اتم” اعتراض کنند.

بنا بر این خبر، در گزارش فصلی آژانس انرژی اتمی آمده است:” در 16ـ 15 فوریه 2011، آژانس در نیروگاه برق هسته‌یی بوشهر (BNPP) به بازرسی پرداخت و مواد هسته‌یی موجود در این تاسیسات را راستی آزمایی کرد. در 23 فوریه 2011، ایران به آژانس اطلاع داد که باید مجتمع‌های سوخت را از قلب رآکتور خارج کند و آژانس و ایران درباره ضرورت تدابیر پادمانی توافق کرده‌اند”.

افشای تخلیه سوخت هسته ای بوشهر که ابتدا با انکار مقامات حکومت مواجه شده بود، سرانجام روز گذشته تائید شد و چند مقام سازمان انرژی اتمی به این موضوع اعتراف کردند.

علی اصغر سلطانیه، نماینده جمهوری اسلامی در آژانس انرژی اتمی که در محاصره خبرنگاران قرار گرفته بود، اولین مقامی بود که به نوشته ایسنا در این مورد گفت: “سوخت نیروگاه بوشهر به پیشنهاد طرف روسی و با نظارت آژانس برای انجام برخی اقدامات فنی جا‌به‌جا شده و  مجدداً در قلب رآکتور قرار می‌گیرد”.

این در حالیست که حمید خادم قائمی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی در اینباره به ایسنا گفته است:” در اخبار منتشره در خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها درباره خارج نمودن سوخت نیروگاه بوشهر بزرگنمایی شده است و اقدامات انجام شده امری عادی است”.

وی افزوده است: “با توجه به مذاکرات انجام شده در روز سه‌شنبه 3 اسفند 89 میان رییس سازمان انرژی اتمی ایران و مدیرکل روس اتم که طی آن دو طرف به توافقاتی در خصوص ایجاد تمهیدات بیشتر در روند راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر دست یافته بودند، اقدامات صورت گرفته در نیروگاه اتمی بوشهر از نوع بازرسی فنی بوده و جهت حصول اطمینان از ایمنی راکتور انجام شده است. حصول اطمینان از ایمنی نیروگاه در آینده، حفظ سرمایه‌گذاری ملی و ادامه همکاری تخصصی با روسیه را بر راه‌اندازی شتاب‌زده نیروگاه، ارجح و دارای اولویت می‌دانیم”.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی دلیل “عادی” بودن تخلیه نیروگاه بوشهر را تشریح نکرده است.

این اظهارات متناقض درحالی بیان شده که رجا نیوز، ارگان نزدیک به احمدی نژاد به نقل از یک منبع آگاه، از روسیه به علت تخلیه نیروگاه بوشهر انتقاد کرده است.

منبع آگاه رجانیوز گفته است: “شرکت روس اتم روسیه مجری طرح نیروگاه بوشهر است و تخلیه سوخت نیروگاه نیز به‌دلیل تغییر برنامه فنی این شرکت بوده است. شرکت روس اتم درخواست تغییر فنی در برنامه خود در نیروگاه بوشهر را داشته که این درخواست از سوی ایران به اطلاع آژانس رسانده شد، بنابراین هرگونه پاسخ‌گویی در این زمینه بر عهده طرف روسی است”.

وی افزوده: “جوسازی رسانه‌ای در مورد تخلیه سوخت نیروگاه بوشهر در حالی در رسانه‌های غربی بالا گرفته است که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه که کشورش به‌عنوان مجری طرح باید از حیثیت فنی خود در این زمینه دفاع کند، هرگونه اخلال فنی و مواردی مانند نفوذ کرم استاکس نت را رد کرده است. وی در این زمینه تأکید کرد که هیاهو در مورد بروز اشکالات فنی درنیروگاه هسته‌ای بوشهر کذب محض و بی‌اساس است و فعالیت‌ها دراین نیروگاه به‌طور عادی جریان دارد”.

منبع آگاه رجانیوز درحالی به ماجرای ویروس استاکس نت پرداخته که تا پیش از این، مقامات جمهوری اسلامی بارها قدرت تخریب کنندگی این کرم یارانه ای را که گزینه جایگزین حمله به تاسیسات هسته ای بوده است، رد کرده اند.

در همین حال رسانه های حکومتی از فاش شدن خبر تخلیه نیروگاه بوشهر توسط آمانو، رئیس آژانس انرژی اتمی به شدت خشمگین شده اند، به طوریکه خبرگزاری فارس وی را “سرسپرده آمریکا” دانسته و در گزارشی درباره وی نوشته است: “یوکیو آمانو، مدیرکل کنونی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‎واسطه روابط نزدیکی که با آمریکا داشته، به این مقام منصوب شده است. هنگامی که آمانو سال گذشته به ریاست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید، دیپلمات‌های آمریکایی وی را “مدیر کل تمام کشورها” اما هماهنگ با آمریکا توصیف کردند.

خبرنگار بخش انرژی فارس به “تلگرافی از آمانو” اشاره کرده که به ادعای این رسانه  قبل از انتخاب آمانو به عنوان دبیر کل جدید آژانس نوشته شده است: “آمانو به نماینده آمریکا در وین اعلام کرده بود که من در تمامی تصمیمات مهم راهبردی کاملا در جبهه آمریکا هستم، از قرار ملاقات‌های شخصی با مقامات عالی‎رتبه گرفته تا مدیریت موضوع برنامه هسته‌‌ای ایران”.

گفتنی اینکه پیش از این نیمه دوم بهمن ماه به عنوان زمان راه اندازی نهایی نیروگاه بوشهر اعلام شده بود.