رادارهای آمریکا روابط را تیره می کند

نویسنده

» مصاحبه نیوز ای زد در باره ایران و ترکیه

ولادیمیر تیموشنکو

ترکیه موافقت کرده است که رادارهای هشدار اولیه موشکی آمریکا و ناتو را در خاک خود مستقر کند. به نظر شما، این تصمیم چه تاثیری بر نقش ترکیه در منطقه خواهد داشت؟

این چیزی غیر معمول یا غیر منتظره نبود که باعث تعجب سیاستمداران یا نظامیان شود. ترکیه عضو فعال ناتوست و حق دارد بطور مستقل این تصمیمات را بگیرد. به نظر می آید ترکیه تمام جوانب بالقوه منفی استقرار سیستم رادار های موشکی را ارزیابی کرده است. من فکر می کنم ترکیه قدمی مصلحت طلبانه ای را برداشته است.

 

سیستم دفاع موشکی درست در نزدیکی مرز ایران و ترکیه مستقر خواهد شد. ایران چگونه می تواند به این تصمیم پاسخ دهد؟

البته استقرار  سیستم هشدار دهنده ناتو در ترکیه،  ایران را بیش از هر کشور دیگر منطقه تحت تاثیر قرار می دهد. از این دیدگاه رابطه ایران و ترکیه تیره خواهد شد. بعید نیست که ایران برای جبران، از جدایی طلبان کرد در شمال عراق حمایت کند. ولی مسلما ایران اقدام خصومت آمیزی علیه ترکیه انجام نخواهد داد. ولی باید تاکید کنم که روابط ایران و ترکیه، بر اثر این تصمیم، قطعا به سردی گرایش پیدا می کند. حتی اگر ایران به فکر اقدام عملی علیه ترکیه باشد، این اقدام مسلما حمله نظامی علیه ایران را تسهیل خواهد کرد. و این بار این ترکیه است که به ایران حمله خواهد کرد نه آمریکا. در نتیجه، ایران باید بسیار سنجیده عمل کند زیرا مدت هاست که شمشیر بین المللی بربالای سر این کشور قرار گرفته است. آمریکا سال هاست که در انتظار زمانی برای تسویه حساب با ایران است.

 

استقرار این سیستم دفاع موشکی در ترکیه چه تاثیری بر روابط ترکیه و روسیه می گذارد؟

فکر نمی کنم این تصمیم تاثیر مهمی بر روابط ترکیه و روسیه داشته باشد ، چون هدف این سیستم روسیه نیست. به همین دلیل روسیه نباید مخالفتی با این اقدام ترکیه یا ناتو داشته باشد. روسیه فقط در صورتی واکنش نشان می دهد که بخش فعال این سیستم، یعنی موشک های دوربرد، در ترکیه مستقر شوند.

 

آیا استقرار این سیستم در ترکیه به این معنی است که واشنگتن علاقه خود را به پیشنهاد روسیه برای استقرار رادارهای  گابالا در آذربایجان از دست داده است؟

از اول پیدا بود که آمریکا علاقه چندانی به سیستم رادارهای گابالا ندارد، زیرا هدف آمریکا کنترل محدوده حریم هوایی ایران است، در حالیکه پروژه سیستم رادار گابالا منطقه وسیعی را تحت پوشش قرار می داد. آمریکا نیازی به کنترل حریم هوایی اقیانوس هند، از طریق سیستم رادار گابالا ندارد؛ آنچه نیاز دارد نظارت بر حریم هوایی ایران به کمک یک سیستم کوچک رادار در ترکیه است.

منبع: نیوز ای زد – 5 سپتامبر2011