اکران نوروزی؛ دعوای حکومتی ها روی پرده

نویسنده
نازنین کامدار

» تحریم "قلاده های طلا" و توقیف "گشت ارشاد"

درحالی که اعتراض نسبت به اکران فیلم “قلاده های طلا” افزایش یافته، دو فیلم مورد انتقاد محافل افراطی به نام “گشت ارشاد” و “زندگی خصوصی” هم در آستانه توقیف قرار گرفته اند و نمایش آنها در برخی از شهرها و سینماهای زیرمجموعه حوزه هنری وزارت ارشاد متوقف شده است.

اکران این دو فیلم پس از آن متوقف شدکه گروهی از لباس شخصی ها بعد از درج مطلبی در سایت رجانیوز در برابر وزارت ارشاد تجمع کردند و خواستار توقیف آنهاشدند.
یکی از لباس شخصی های شرکت کننده در تجمع انصار حزب الله آنطور که پایگاه خبری “نسیم” گزارش داده، در جمع دیگران سخنرانی کرده و گفته بود: “تصور نمی کردیم در دولتهای نهم و دهم مانند زمان دولت اصلاحات و وزارت مهاجرانی در مقابل وزارت ارشاد تجمع کنیم و از وزارت ارشاد انقلاب اسلامی بخواهیم به وظیفه خود عمل کند”.
از سوی دیگر به گزارش افکار نیوز، همین افراد روز دوم فروردین نیز در میدان انقلاب و در برابر سینمای دیگری تجمع کردند و پس از ساعتی با حمله به کیوسک فروش بلیت و نیز بیلبورد های فیلم گشت ارشاد، با نیروی انتظامی درگیر شدند.
رجا نیوز هم در فردای آن روز از “بازداشت مردم غیور” به خاطر حمله به سینمایی در میدان انقلاب خبر داد.
روز جمعه اما، نوبت ائمه جمعه شد تا در سخنان خود، دولت احمدی نژاد و وزارت ارشاد را به خاطر اکران فیلم های “غیر اخلاقی”  محکوم کنند.
رجا نیوز روز شنبه در این مورد نوشت: “در مورد فیلم های مستهجن عید، آیت‌الله علم‌الهدی پیش‌قدم بود و در نمازجمعه شهر مشهد مقدس، اعتراض خود را علنی کرد، اما به‌دنبال آن، خبر توقیف این فیلم ها در بوشهر به‌دنبال پی‌گیری‌های آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه و امام جمعه بوشهر نیز منتشر شد”.
احمد خاتمی، امام جمعه تهران هم گفته است: “اجازه اکران برخی از فیلم‌های ضداخلاقی در ایام نوروز و در برخی سینماهای مراکز استان‌ها صادر شده است. این فیلم‌ها در جشنواره فجر پخش و مورد اعتراض واقع شده بود، مسئولان باید بدانند که ما در مورد دین و اخلاق مردم با هیچ کس رودربایستی نداریم.آقای  وزیر ارشاد شما را  جوانی متدین و دیندار می دانم. در شأن شما نبود که از دستگاه تحت مدیریت شما اجازه اکران چنین فیلم‌های مستهجنی داده شود؛ باید تا دیر نشده جلوی اکران این فیلم‌ها را در استان‌ها بگیرید”.
 به گزارش “رجانیوز” پس از این سخنان، عده ای از شرکت کنندگان در نماز جمعه به سمت میدان انقلاب راهپیمایی کردند و  شهروندانی راکه برای تماشای فیلم به سینما بهمن آمده بودند “امر به معروف و نهی از منکر” کردند.
همزمان، مدیرکل ارشاد کرمان نیز به رجانیوز خبر داد که “با توجه به درخواست‌های مردمی اکران فیلم‌های “خصوصی” و “گشت ارشاد” در سالن سینماهای استان کرمان متوقف شده است”.
در ادامه این موج، روز گذشته سازمان سینمایی سوره حوزه هنری نیز با انتشار اطلاعیه‌ای نمایش دو فیلم “گشت ارشاد” و “خصوصی” در سالن‌های زیرمجموعه خود در سراسر کشور را متوقف کرد.
در اطلاعیه این سازمان آمده: “در آغاز سال تازه و همزمان با شروع اکران 91، نمایش دو فیلم «گشت ارشاد» و «خصوصی» همراه با حاشیه‌هایی بوده است، موضوع و نوع نگاهی که در این آثار مطرح شده حساسیت‌هایی را در جامعه به وجود آورده است. موج نگرانی‌ها بابت نمایش این دو فیلم در آغاز سال این روزها به اوج رسیده و طبیعی است که حوزه هنری به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی که وظیفه خود را پاسداری از دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌داند، ظرفیت نمایش سالن‌های سینمایی خود را در اختیار فیلم‌های ضدارزشی قرار ندهد. سازمان سینمایی سوره حوزه هنری با توجه به فضای موجود و در راستای صیانت از ارزش‌های انقلاب اسلامی، نمایش این دو فیلم را در سالن‌های سینمایی خود در سراسر کشور متوقف خواهد کرد”.

ایسنا نیز، ساعتی بعد به نقل از علیرضا سجادپور، مدیرکل اداره‌نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی اعلام کرد: “در جلسه‌شورای صنفی اکران که قرار است تشکیل شود، درباره‌جایگزین شدن این دو فیلم تصمیم‌گیری خواهد شد. در این‌باره مشکلاتی وجود دارد از جمله تعطیلی لابراتوارها که باید درباره‌آن بحث شود”.

این گفته ها در حالی منتشر شد که خبرگزاری ایلنا، در اطلاعیه ای که ساعت 14:48 دقیقه بر روی خروجی خود قرار داد به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی و اداره کل نظارت و ارزشیابی خطاب به مدیران کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان‌ها نوشت: “هر گونه تغییر وجابجایی در اکران فیلم‌ها در سطح استان‌ها می‌بایست با نظارت سازمان سینمایی کشور صورت پذیرد واین گونه نیست که با تصمیم شخصی بتوان جلوی اکران آثار را گرفت اختیار ادارات کل در جابجایی اکران سینما‌ها منحصربه آثاری است که با محدودیت سنی اکران شده باشند بنابر این فیلم‌های خارج از این شرایط نباید بدون مجوز سازمان سینمایی دستخوش تغییر در اکران قرار گیرد”.

در همین حال، تلاش افراطیون برای توقف اکران فیلم «گشت ارشاد» موجب شده تا این فیلم در صدر جدول فروش سینماهای ایران قرار بگیرد.

در همین باره، دفتر پخش حوزه‌ی هنری به ایسنا خبر داده است: “فیلم «گشت ارشاد» به کارگردانی سعید سهیلی با فروش نزدیک به 300 میلیون تومان، بیشترین استقبال را در میان فیلم‌های اکران نوروزی داشته است”.

همزمان با مخالفت لباس شخصی ها و سایت های افراطی با اکران دو فیلم “گشت ارشاد” و “زندگی خصوصی”، اعتراض شهروندان نسبت به فیلم “قلاده های طلا” رو به گسترش گذاشته و علاوه بر انتقاد از این فیلم در شبکه های اجتماعی فیس بوک و توئیتر، در برخی از شهرها از جمله تهران و مشهد، بنرهای این فیلم علیه جنبش سبز  توسط معترضان با گلوله های رنگی سبز مورد حمله قرار گرفته و پوسترهای آن نیز در برخی معابر پاره شده است.

فیلم “قلاده های طلا” را ابوالقاسم طالبی ساخته که بر اساس اطلاعات منتشر شده  قبل از ورود به حوزه سینما، از عوامل وزارت اطلاعات در اصفهان بوده  و به سبب آشنایی با جواد شمقدری، معاون سینمایی وزارت ارشاد در سال 71 به عنوان دستیار فیلم او یعنی “بر بال فرشتگان” به سینما وارد شده است.

در این فیلم، هواداران جنبش سبز به جاسوسی برای سرویس های اطلاعاتی غربی و به ویژه “ام.آی 6” متهم شده اند. امین حیایی و محمد رضا شریفی نیا که سابقه همکاری با مسعود ده نمکی، سرکرده گروه انصار حزب الله در ساخت فیلم “اخراجی ها” را دارند در این فیلم هم  بازی کرده اند. در تیزر تبلیغاتی این فیلم در صدا و سیما از آن به عنوان “سیاسی ترین فیلم تاریخ ایران” یاد شده است.

همزمان با اکران این فیلم و اعتراض شهروندان در فیس بوک و توئیتر و دعوت از مردم برای تحریم این فیلم و نیز پرتاب گلوله های رنگی سبز به بنرهای آن در سطح شهرها، محمد خزایی، تهیه کننده این فیلم به فارس گفته است: “فیس بوک و توییتر به هیچ عنوان نمی‌توانند فیلم قلاده های طلا را تحت فشار قرار دهند و این فیلم با استقبال اکران می شود”.

گفته می شود این فیلم با حمایت حفاظت اطلاعات سپاه ساخته شده و به دلیل آنکه طی آن علاوه بر جاسوس دانستن معترضان به انتخابات 88، وزارت اطلاعات را نا توان از شناسایی نفوذی ها در خود نشان داده، سایت های وابسته به سپاه آن را “بی طرفانه” دانسته اند.

چندی پیش کارگردان این فیلم در برنامه ای به نام پارک ملت درباره این فیلم سفارشی  گفته بود: “در ابتدا توقع داشتم که وزارت اطلاعات ما را حمایت کند چرا که فیلم تماما راجع به وزرات اطلاعات بود اما زمانی که فهمیدند که بحث جاسوس داشتن بین نیروهای اطلاعات را قرار است نشان دهیم دو نظر وجود داشت برخی حاضر به همکاری بودند و گروهی هم به طور کل مخالف بودند و ما هم نمی توانستیم صبر کنیم، وارد عمل شدیم و به تحقیقات میدانی پرداختیم”.

او همچنین در عین تکذیب همکاری وزارت اطلاعات در ساخت این فیلم از دیدارهایش با وزیر اطلاعات و فرمانده نیروی انتظامی برای ساخت این فیلم سخن گفته: “من در جریان ساخت این فیلم 60 – 70 کتاب خواندم و به طور مثال سایت وزارت خارجه اسرائیل را از سه ماه قبل از انتخابات تا 22 بهمن را پرینت کردم و خواندم و از آن فیش برداری کردم حتی در جزئیات فیلم بسیار دقیق شدم مثلا اولین سنگ را چه کسی چه ساعتی دقیقا پرتاب کرد و برای فهمیدن این مسئله از گزارشگر آن اتفاق تا افرادی که دستگیر شده بودند تحقیق کردم لذا فیلم بسیار مستند و دقیق است و سعی شده که جزئیات در آن رعایت شود… دو بار با وزیر اطلاعات دیدار داشتم. با سردار احمدی مقدم هم دیدار کردم و ایشان کمک کردند”.