چیزی به دستیابی به بمب اتمی نمانده

نویسنده

» تحلیل لوموند از برنامه هسته ای ایران

آژانس اتمی بزودی مدارکی را دال بر ماهیت نظامی برنامه هسته ای ایران که می تواند این کشور را به بمب برساند ارائه خواهد کرد.

روزنامه فیگارو که این خبر را منتشر کرده، “از قاطع ترین و کامل ترین گزارشی سخن می گوید که تاکنون توسط آژانس اتمی تنظیم شده است”. این گزارش در نشست آتی شورای حکام آژانس اتمی در تاریخ ۱۷ نوامبر در وین قرائت خواهد شد. به نوشته فیگارو، این گزارش در زمانی تنظیم می شود که شرایط دیپلماتیک و ژئوپلتیک بسیار پرتنشی حاکم شده است. فیگارو می نویسد: “در پایتخت های غربی همه متقاعد شده اند که قبل از سال ۲۰۱۲، به عنوان سال انتخابات مهم، باید نسبت به پرونده واکنش نشان داد.” ولادیمیر پوتین اعلام کرده که در انتخابات مسکو شرکت خواهد کرد و این یعنی “سخت تر شدن موضع روسیه در برابر غرب” و البته نزدیکی دیپلماتیک با ایران. ازطرف دیگر، تهران نیز با مسکو درحال مذاکره است تا دومین مرکز هسته ای را بسازد.

 

بازرسی های هفته گذشته

در واشنگتن نیز ممکن است اوباما به طور موقت از برخی پرونده های بین المللی به دلیل مسایل داخلی غافل شود. همچنین در پاریس ممکن است رییس جمهور فعلی در انتخابات شکست بخورد و پرونده هسته ای ایران که درحال حاضر در اولویت قرار گرفته، از اولویت خارج شود. در پکن نیز ممکن است “به قدرت رسیدن پنجمین نسل حزب کمونیست چین که با انتخابات مجلس و ریاست جمهوری تایوان همزمان شده، پرونده هسته ای ایران را از دستور کار خارج کند”.

برخی کارشناسان معتقدند که شاید اکنون بازداشتن ایران از دستیابی به بمب اتمی بسیار دیر شده باشد. با این حال، فیگارو  می نویسد: “مقامات غربی بیش از هر چیز نگران این هستند که اتمی شدن ایران در حکومت فعلی صورت پذیرد.”

دولت جمهوری اسلامی روز سه شنبه ۱۲ اکتبر از زبان علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه، گفت که مایل است با آژانس اتمی ارتباط نزدیک داشته باشد، ولی به یک شرط: “اینکه آژانس اتمی به طور رسمی اعلام کند که تحقیقاتش در مورد برنامه هسته ای مناقشه آمیز تهران تکمیل شده است”. او پس از دیدار با رییس آژانس اتمی گفت: “کارشناسان دو طرف باید بنشینند و مکانیزمی را برای ادامه کار مشخص سازند تا اختلافات میان ایران و آژانس برطرف شود. ولی آژانس اتمی ابتدا باید بگوید که ایران گام اول برداشته شده و به شش سؤال تعلیقی پاسخ داده شده است. این موضوع باید به صورت شفاف بیان شود”.

این خواست در زمانی مطرح می شود که مسؤولان آژانس اتمی هفته گذشته از مراکز هسته ای ایران، ازجمله مراکز غنی سازی اورانیوم، دیدن کرده اند. علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس اتمی، خاطرنشان کرد که هرمان ناکرتس، سرپرست بازرسان، “هفته گذشته به مدت ۵ روز به همراه معاونان خود از تأسیسات هسته ای دیدن کرد”: مرکز اتمی بوشهر، تأسیسات غنی سازی اورانیوم فوردو در نزدیکی قم و نطنز، مراکز هسته ای اصفهان، ازجمله کارخانه تولید میله های سوخت هسته ای.

آژانس اتمی و ایران در اوت ۲۰۰۷ به توافق رسیدند که ایران به سؤالات آژانس در مورد ماهیت برنامه هسته ای اش پاسخ دهد: ماهیت صلح آمیز طبق گفته جمهوری اسلامی، و ماهیت نظامی برای تولید بمب طبق گفته غربی ها. به دلیل وجود چنین تردیدهایی، ایران هدف یک سری تحریم های بین المللی قرار گرفته است، هم ازطرف شورای امنیت سازمان ملل، هم ازطرف اتحادیه اروپا.

منبع: لوموند، ۱۴ اکتبر