پابرهنه وارد مسائل می شوند

نویسنده
نیما فرح آبادی

» دفاع لاریجانی از هاشمی و مراجع

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با دفاع از هاشمی رفسنجانی، تخریب او توسط جناح حامی احمدی نژاد را “نادرست” خواند. او همچنین گفت  درباره این بحث که هاشمی و خاتمی جزو “خواص بی بصیرت” هستند، بحثی در فراکسیون اصولگرایان مجلس صورت نگرفته است.

پیش از این، محمدرضا باهنر از نمایندگان نزدیک به لاریجانی که در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری در سال 1384 رئیس ستاد انتخاباتی او بود، گفته بود: “هاشمی و خاتمی جزو خواص مردود پس از انتخابات هستند.”

اما لاریجانی که دیروز بعد از ظهر در نشست خبری با خبرنگاران حاضر شده بود، با انتقاد از روند تخریب رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اظهار کرد: “ایشان پیش از انقلاب جزء رجال دینی و مذهبی بودند و نقش مهمی در انقلاب ایفا کردند. در زمان امام(ره) هم ایشان مسئولیت‌های مهمی داشتند و در دوره ریاست جمهوری‌شان اقدامات خوبی انجام شد و من شخصا در وزارت ارشاد و صداوسیما با ایشان همکاری کردم.”

او با بیان اینکه “انصافا آقای هاشمی خصوصیات برجسته‌ای به عنوان یک مسئول اجرایی دارد و مدیر موفقی بوده است” در عین حال افزود: “البته هر سیاست‌مدار نقاط قوت و ضعفی دارد و ممکن است ایراداتی به ایشان وارد باشد.”

با وجود این، لاریجانی اضافه کرد: “ایشان (هاشمی رفسنجانی) گفته در شرایط فعلی برای تحقق نظرات مقام معظم رهبری در کشور احساس تکلیف می‌کنم من هم از ایشان به عنوان رییس مجلس خبرگان انتظار دارم این مسیر را هم‌چنان دنبال کند.”

 

“متهم فتنه”

این دومین بار در ماه های اخیر است که رئیس مجلس هشتم به دفاع از اکبر هاشمی رفسنجانی می پردازد. هاشمی و لاریجانی هر دو بعد از انتخابات مناقشه برانگیز دوره دهم ریاست جمهوری ایران، مورد انتقادهای تند حامیان محمود احمدی نژاد قرار داشته اند.

رسانه های طرفدار رئیس دولت می گویند افرادی مانند هاشمی و لاریجانی با عملکرد ضعیف یا سکوت و حتی حمایت خود از “فتنه 88” به تقویت مخالفان دولت پرداختند.

آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی و طرفداران او، اعتراضات عمومی دنباله دار به نتایج اعلام شده این انتخابات را “فتنه” توصیف می کنند. در جریان این اعتراضات، میلیون ها نفر از مردم ایران برای ماه های متوالی به تظاهرات علیه اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات 22 خرداد 88 و سپس سرکوب خشونت بار معترضان پرداختند.

محمود احمدی نژاد در جریان مناظره تلویزیونی با میرحسین موسوی (کاندیدای معترض به نتایج انتخابات و از رهبران جنبش سبز)، هاشمی رفسنجانی را طراح اصلی اقدامات علیه دولت خود معرفی کرده بود.

او در آن مناظره نامی از علی لاریجانی نبرد، اما حامیان احمدی نژاد در ماه های اخیر همواره رئیس مجلس را به همراهی با آنچه “فتنه سبز” می خوانند، متهم کرده اند.

پیش از این حمید رسایی، از نمایندگان حامی احمدی نژاد در مجلس گفته بود که اعضای فراکسیون حامیان رئیس دولت در مجلس هشتم، در جلسه ای محرمانه با آیت الله خامنه ای، از نقش لاریجانی در حوادث پس از انتخابات و نحوه مدیریت او بر مجلس به شدت انتقاد کرده اند.

لاریجانی روز 21 آذر سال جاری نیز با طرح این پرسش که “این همه تحقیر و تهمت به آقای هاشمی رفسنجانی به چه انگیزه ای زده می‌شود؟” گفته بود: “آقای هاشمی بخشی از تاریخ انقلاب اسلامی است و امام درباره ایشان فرمودند هاشمی زنده است بنابراین انقلاب زنده است. هاشمی همیشه یار امام و رهبری بوده است چنانچه که وی یک سال پیش در دانشگاه شریف گفت که عشق من رهبری است و به این مسئله افتخار می‌کنم.”

رئیس مجلس هشتم دیروز نیز با بیان اینکه انتقادات به هاشمی رفسنجانی در پی مسائل بعد از انتخابات سال گذشته مطرح شده گفت: “البته من روش‌های تخریبی در برخورد با ایشان را کار نادرستی می‌دانم.”

به گفته علی لاریجانی “ممکن است عده‌ای به فرزندان ایشان ایراد داشته باشند که نباید ایشان را به این خاطر تخریب کرد و این مسیر خودش را دارد. کلا روش‌های تخریبی را نسبت به رجال سیاسی درست نمی‌دانم گرچه ممکن است همه تصمیمات افراد درست نباشد و به برخی تصمیمات انتقادی وارد باشد.”

 

انتقاد از “تحقیر علما”

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در سخنان دیروز خود به انتقاد از آنچه “اظهارات سبک در حوزه دین” و “تحقیر علما” نامید، پرداخت.

به گفته لاریجانی “برخی حرف‌ها سرگشتگی دارد و این در حالی است که هر کسی نمی‌تواند پا برهنه وارد مسائل حوزه اسلامی شود و اظهارنظر کند چرا که علما شاخص هستند و من با اظهارات سبک در حوزه دین که تنها به ایجاد سوءتفاهم در کشور می‌انجامد مخالفم.”

او افزود: “هر چیز مرجعی دارد و تحقیر علما وزن آقایان را اضافه نمی‌کند پس من با حرفهای ناپخته در این زمینه مخالفم.”

به نظر می آید سخنان آقای لاریجانی، واکنشی باشد به انتقادات روزهای اخیر برخی سایت های اصولگرا از آیت الله وحید خراسانی که به بهانه اظهارات شدیداللحن این مرجع بلندپایه تقلید از نمایش چهره حضرت ابوالفضل در تلویزیون جمهوری اسلامی، صورت گرفته است.

سایت های رجانیوز (نزدیک به غلامحسین الهام و فاطمه رجبی) و الف (متعلق به احمد توکلی) از این سخنان آیت الله وحید خراسانی انتقاد کرده و در عین حال خواستار “محکومیت جریان فتنه” از طرف این روحانی بلندپایه شده بودند.

آیت الله وحید خراسانی، از مراجع سنتی و ارشدترین روحانی حوزه علمیه قم است. او از جمله مراجعی است که به دنبال اعلام پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات، به او تبریک نگفت و حتی در سفر اخیر آیت الله خامنه ای به شهر قم حاضر به دیدار با رهبر جمهوری اسلامی نشد. مسئله ای که باعث جنجال در حوبزه علمیه قم و بهت و حیرت نهادهای روحانی شد.

او پدر همسر صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه و برادر علی لاریجانی است و برخی منابع خبری گزارش داده اند به داماد خود توصیه اکید کرده بود که برای عاقبت بخیر شدن، مسئولیت ریاست قوه قضائیه را نپذیرد.

 

سئوال از رئیس جمهور حق نمایندگان است

علی لاریجانی، در ادامه کنفرانس خبری دیروز خود در عین حال در مورد طرح سئوال نمایندگان مجلس از رئیس جمهور گفت: “سئوال از رئیس‌جمهوری جزو حقوق نمایندگان است و من نمی‌توانم به عنوان رئیس مجلس، نمایندگان را از حقوقشان منصرف کنم”.

او در عین حال افزود: “البته افرادی که به دنبال این کار بوده‌اند در مصاحبه‌های خود اعلام کرده اند که فعلاً زمان را برای طرح سئوال از رئیس‌جمهوری مناسب نمی‌دانند.”

به گزارش بی بی سی، علی مطهری نماینده تهران، که از چندی پیش پی گیر طرح احضار محمود احمدی نژاد به مجلس برای پاسخگویی به موارد “نقض قانون” بوده است، دو هفته پیش گفته بود: “تا قانون هدفمند کردن یارانه‌ها اجرایی نشود و قیمت حامل‌های انرژی مشخص نشود، این طرح به هیأت رئیسه ارائه نخواهد شد.”

دو ماه پیش، احمد توکلی، دیگر نماینده تهران و رئیس مرکز پژوهش های مجلس، با تاکید بر اینکه “سئوال از رئیس جمهوری باید صورت بگیرد” گفته بود که علی لاریجانی، رئیس قوه مقننه و محمدرضا باهنر، سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز در این مورد با او هم عقیده اند.