سه روز عزای عمومی اعلام شد

امید معماریان
امید معماریان

» "ضرب و شتم مردم حرام شرعی است"آیت الله منتظری :

در واکنش به سرکوب خونین تظاهرکنندگانی که به نتیجه انتخابات اخیر اعتراض دارند، آیت الله منتظری سه روز عزای عمومی اعلام کرد. این در حالی که منابع دولتی از کشته شدن سیزده نفر دراین تجمعات توسط پلیس و نیروهای لباس شخصی خبر داده اند و منابع دیگر، تعداد کشته شدگان را از 30 نفر بیشتر دانسته اند.

 

متن پیام

آیت الله منتظری در پیام روز گذشته خود در واکنش به کشته شدن معترضان انتخابات آورده: “در با کمال تأسف خبردار شدیم که ملت بزرگوار ایران در دفاع از حقوق قانونی خود در تجمعاتی به دور از خشونت مورد هتک حرمت و ضرب و شتم قرار گرفته و به خاک و خون کشیده شده است. اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه و ابراز همدردی با آحاد داغدار ملت، روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را عزای عمومی اعلام می کنم و با حمایت قاطع خود از حرکتهای غیر خشونت بار ملت مسلمان برای دفاع از حقوق حقۀ خود در چارچوب قانون متقن اساسی جمهوری اسلامی که جمهوریت را رکن اصلی نظام می داند،”

این مرجع تقلید شیعه در خاتمه پیام خود تاکید کرده: “هرگونه اقدامی که منجر به ضرر غیر قابل جبران به جمهوریت نظام گردد را جایز نمی دانم. هریک از برادران و خواهران دینی ما موظف است ملت را در دستیابی به حقوق حقه خود یاری دهد. بر این اساس، هرگونه مقاومت در این راستا، به خصوص ضرب و شتم و کشتار ملت را مصداق بارز مخالفت با اصول اساسی اسلام مبنی بر حاکمیت ملت بر سرنوشت خود دانسته و حرام شرعی اعلام می کنم.”

 

اعتراف به کشته شدن حداقل 13 نفر در روز شنبه

دیروز صبح تلویزیون دولتی ایران آمار تلفات روز شنبه را 10 نفر اعلام کرد و مدتی بعد، پرس تی وی، شبکه انگلیسی زبان دولت ایران در یک نوبت خبری دیگراز کشته شدن ۱۳ تن سخن گفت. بر اساس آمارهای رسمی دولتی در روز شنبه ۱۰۰ نفر نیز مجروح شده و نزدیک به ۵۰۰ نفر هم دستگیر شده اند. در واکنش به اخبار تلفات، تلویزیون ایران در نوبت های خبری مختلف وگزارش هایی که دراین زمینه تدارک دیده بود تلاش کرد قربانیان حملات پلیس و لباس شخصی ها را آشوبگر و تروریست بخواند.

روزنامه دولتی ایران که طی روزهای گذشته تلاش زیادی را برای انداختن مسوولیت تلفات روز شنبه به گردن کاندیداهای معترض انجام داده دیروز مدعی شد: “ بر این اساس بسیاری از خانواده‌های کشته‌شدگان و کسانی که شاهد خاکستر شدن مال و سرمایه خود در جریان این آشوب‌ها بوده‌اند، انگشت اتهام خود را به سمت آخرین نخست وزیر کشور نشانه رفته اند و معتقدند که اعتراضات غیرقانونی هواداران او زمینه آسیب به آن‌ها را فراهم کرده است. با این همه موسوی چشم خود را بر «حقیقت» آشوب‌های خیابانی بسته و مدعی حمایت از خسارت‌دیدگان در اغتشاشات اخیر شده است.”

 آیت الله محمد یزدی رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با اشاره به وقایع روزهای گذشته وبا حمله به میرحسین موسوی اظهار داشت: “آقای میرحسین موسوی به تدریج جوهر خود را معرفی می‌کنند. نظام وظیفه ندارد که آقای موسوی را قانع کند.”

 

وزارت اطلاعات: عاملان ناآرامی ها از عراق آمده اند

درحالی که اکثر اعتراضات مردمی همواره از سوی مسوولین به خارج ودشمنان نظام نسبت داده می شود، وزارت اطلاعات اعلام کرده است که برخی از کسانی که در تجمعات روزهای گذشته حضور داشته اند “منافقینی” هستند که از کشورعراق به ایران وارد شده اند. شبکه خبر مصاحبه با دوتن از این افراد را نشان داد که بدون اینکه هویتشان را اعلام کند یا تصویری از آنها به صورت واضح نشان دهد می گویند که بنابریک ماموریت به ایران سفرکرده اند تا به اغتشاش بپردازند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی نیز تصریح کرد که تجمعات خودجوش روزهای گذشته طراحانی داشته که تحت پیگرد قرار گرفته اند. او گفت: پلیس از امروز (شنبه) با تجمعات غیرقانونی و بدون مجوز با قاطعیت برخورد خواهد کرد. متاسفانه به دنبال فراخوان‌هایی که بدون مجوز صورت می‌گرفت، مردم به دلیل اطلاع نداشتن از غیرقانونی بودن این فراخوان‌ها در تجمعات شرکت می‌کردند و جدا کردن صف مردم از اغتشاشگران و تخریب‌کنندگان سخت بود.

این در حالی است که کاتوزیان نماینده اصولگرا گفته است که کمیته حقیقت یاب مجلس به حملات اخیر دانشجویی وچند مجتمع مسکونی رسیدگی خواهد کرد. او افزوده که مجلس از پلیس خواسته که ماموران فقط با لباس فرم درخیابان ها حاضر شوند.

این واکنش پس از آن صورت گرفته که در حمله به کوی دانشگاه ها نیروهای لباس شخصی به صورتی کم سابقه و به شدیدترین شکل ممکن این خوابگاه را مورد حمله قرار داده اند. مجلس از افشای هویت این افراد که معتقد است متعلق به یکی از نهادهای نظام هستند ولی هنگام حمله ماموریت نداشته اند خودداری کرده است.